Iran Newspaper

ضررها و سودهای دوری جستن از عنصر وحشت

جیسن بلوم از کارهای متعدد استودیوی سینمایی پرکار خود میگوید

-

کمپانــی بلــوم هــاوس بیشــتر به ســاخت فیلمهــای ترســناک کوچــک و کــم هزینــه امــا پرفــروش معــروف اســت و در کنــار آن برخــی آثــار پرهزینهتــ­ر ماننــد «شیشــه» کار اخیــر امنایت شــیاماالن یا بازســازی نســخه اصلی و اولیــه «هالوویــن» را نیز انجام داده اما اگر نظر شــخصی سران این استودیو را بخواهید، اولویــت امــر بــا همــان فیلمهــای کــم هزینه ترســناک اســت زیرا با فــروش زیادشــان بلوم هــاوس را قادر به ســرمایهگذ­اری روی پروژههــای پرخرجتــر میســازد. یــک نمونه جدیــد در این ارتبــاط قســمت دوم فیلــم «روز خوش مــرگ2» اســت که ژیر ژانر موســوم به Slasher را بــا محتوای فیلمی مشــهور همچون ‪»Groundhog Day«‬ آمیختــه و مثــل فیلــم نخســت که ســال پیش عرضه شــد، گیشــه خوبی هم داشــته اســت. بــازی خوب جســیکا روت و ادغامــی از عناصر وحشــت و خنده تلخ ســبب شــده «روز خوش مرگ »2 ضمن بازی با برخــی مؤلفههای آثار ترســناک هرگز از این قالب بهطور کامل خارج نشــود. در چنین ساختاری تری، کاراکتر اصلی فیلم نخست با بازی جسیکا روت یک بــار دیگر تحقــق اتفاقات غریبــی را گرداگرد خویش شــاهد اســت و وقتی نشــانههای آثار علمــی- تخیلی به متن داســتان اضافه میشــود، «روز خوش مرگ »2 گام به جهت و عرصهای تازه میگــذارد. بهتر از هر کس این جیســن بلوم، رئیس و طراح اصلــی فعالیتهــا­ی کمپانی بلوم هاوس اســت کــه میتواند توضیح بدهد این شــرکت با کدام نگرش به کارهای ســینمایی و امور تولیدی خــود ادامه میدهد و چرا در ســایر موارد و ژانرها نیز فعال اســت و آیا تولید کارهایی اسکاری و غیرترسناک مانند «ضربه شــالق» در ســال 2014 و «کالنزمن ســیاه» در سال 2018 به این معنا نیست که آینده روشــنتر این استودیو در رویکردی وســیعتر به آثاری خارج از ژانرهارور (وحشــت) آرمیده اســت. هرچه باشــد بلوم که خود در رشــتههای نگارش داستان، تعیین فرمولهای ســاخت فیلــم و حتــی کارگردانی آثار ســینمایی از نزدیــک دســت دارد، بــا همکاری بــا امثــال کریســتوفر الندون کارگــردان «روز خــوش مــرگ»، ام نایــت شــیاماالن هنــدی کــه فیلــم »Glass« او کاملکننــد­ه یــک تریلــوژی بــا احتســاب فیلمهــای «ناشکســتنی» در ســال 2000 و »Split« در ســال 2016 بوده و لیوانل خالق »Upgrade« و کارگردان نســخه تازه «مرد نامرئــی» بــه درجات تــازه و میــزان چشــمگیری از هوشــمندی حرفــهای و کارایــی تکنیکی رســیده اســت و از حــاال میداند که فیلم «ما» ســاخته جدید جوردن پیل و دومین قسمت از سری جدید فیلمهای «هالووین» با کدام نشانهها و عوامل راهی بازار و سینماهای جهان خواهند شد. ■ آیا شــما هم مانند کوین فیگ رئیس کمپانی مارولکهمیگ­ویداستودیو­یشنبایدبهس­اخت فیلمهایولو­بسیارموفقک­میکبوکیقنا­عت کند،معتقدیدکهب­ایدکمپانیب­لومهاوسحتم­اً کارهایغیرت­رسناکرابسی­ارجدیتربگی­رد؟

بههــر حــال حــد و حــدود کمپانــی مــارول میتوانــد بهرغــم تمامــی عظمــت عصــر تخصصیاش بســیار وســیعتر از چیزی باشــد که به چشــم میبینیــم ولی در مــورد خودمان باید بگویم چنان در تولید فیلمهای ترســناک موفق بودهایم و این مهر بر پیشــانی ما خورده اســت که میدانم اگر روزی یک کمدی بســیار خوب هم بسازیم، تحویلش نخواهند گرفت و به ما خواهند خندید. از طرف دیگر ما با مارول فرقهایی اساســی در زمینههای مالی و تأمین بودجهساختف­یلمهاداریم­وبرخالفآنه­اکه دستشــان بسیار باز است و از هر انگشتشان انبوه پول میبارد، نمیتوانیم فیلمهای بسیار پرهزینهمتک­یبراسپشیال­افکتبسازیم.شاید درســتتر این باشــد که فیلمــی مانند «ضربه شــالق» را حداکثــر گرایــش و اوج رویکرد خود به کارهای ترسناک تلقی کنیم و بواقع نیز بازی جیکی ســیمونز در این فیلم چنان قوی است که در کمتر کار ژانر وحشــت نظیر آن مشــاهده شده است. ■ البتــه برخــی فیلمهای مشــهور اســتودیوی شــما نیز مثل «روز خوش مرگ یک و دو» بیش ازآنکــهخا­لــقترسصرف­باشــند،بهســمت فیلمهــای مالیمتــری ماننــد ‪Ground Hog«‬ yaD»و«بازگشتبهآی­نده»کشیدهمیشون­د.

بلــه، ولــی تــا ایــن لحظــه کوشــیدهای­م از قالبهایکلی­ژانرترسناک­دراکثرساخت­ههای خود خارج نشویم و اگر هم برخی گرایشها به سایرژانرها­دردلیکفیلم­ماصورتمیگی­رد، فقط یک عنصر تکمیلی باشــد. ما بهقدری در پوســته فیلمهای موفق ترسناک زیستهایم که اگر از آن خارج شویم، اصالً شناسایی نخواهیم شــد. بواقــع ســودها و ضررهای دوری جســتن از الهمــان وحشــت بــرای مــا به قــدری مهم و متفاوت اســت که اگر تمامی عوامل این مهم ســنجیده و لحــاظ نشــود، بــه کســب و کارمان لطمهمهمیخو­اهیمزد. ■ شــما در عیــن فیلمســاز بــودن یــک تاجــر و بیزینسمــن­نیــزهســت­یدوایــنال­بتهبــادنی­ای کنونی ســینما که بیــش از پیش با عنصــر پول و ســرمایه عجیــن شــده، همخوانــی دارد. با این اوصــاف آیا نــگاه نخســت و اصلی شــما به هر پروژه انتخابیتان ابتدا یک نگاه اقتصاد محور نیست؟

من موقعی که ســاخت یک فیلم را شروع میکنــم هرگــز بهســاخت کارهــای دنبالــهای و قســمتهای دوم و ســوم آن نمیاندیشــ­م و ایــن یعنــی یــک نگــرش اقتصــادی صــرف پشــتوانه کارهای من کــه عامل محرک اصلی من و همکارانم نیســت. من بیشتر به این فکر میکنمکهبهع­نوانمسئولت­ولیدیکفیلم­5تا 8 میلیون دالری چه باید بکنیم که کارمان پس از عرضــه چیز خاص زیادی از کارهای 60 تا 70 میلیون دالری استودیوهای بزرگتر و پولدارتر کم نداشته باشد، با این اوصاف کار و تخصص مــن ایــن نیســت کــه بــه هــر کارگــردان تحت استخدام خود در بدو ساخت یک فیلم توصیه اکید کنم کــه حتماً فیلمی بســازد که پایههای یک فرانچیز را تشــکیل بدهد و قســمتهایی دنبالهای را نیز در پی داشته باشد. ■ ولی وقتی بعداًکار به ســاخت قســمتهای دنبالهایکش­یدهشد،قضیهفرقخوا­هدکرد.این طورنیست؟

بلــه، طبعاً قضایــا فرق خواهد کــرد. وقتی قســمت دوم فیلم »Purge« را میســاختیم، میدانستیمک­هخطوروالکا­رمانبرایمر­احل بعــدی چــه باید باشــد و این در مورد قســمت چهــارم »Insidious« نیــز صــدق میکنــد. وقتــی روال ســاخت قســمتهای دوم به بعد الزامی و این کار آغاز شــد، شما میدانید که در قبال هر قســمت چه وظایفــی دارید و چه باید بکنیــد. وقتی پــروژهای بــزرگ و تبدیل به یک فرانچیز شــد، هر چیــزی را در ارتباط با خود به شــما تکلیف میکند و در عین حال داشتهایم مواردی را که طی آن یک پروژه مطرح و بزرگ شــده امــا راهی بــرای ســاخت قســمت دوم و ســپس بخشهای بعدی آن پیدا نشده است. مــا همین حــاال به درســتی نمیدانیــم درباره فیلــم «فرارکــن» (یــا «راه خــروج») چــه بایــد بکنیــم. همه چیز به ما حکم میکند قســمت بعدیاش را بســازیم اما فرمول انجام این کار برای ما مشخص نشده و در حال تفکر روی آن هستیم و کار، پیچ خورده است. ■ پایانیکفرا­نچیزطبعاًبهمعنایرسی­دنشما وهمکارانتا­نبهیکبنبست­درزمینهساخ­ت وتدوینباقی­یکقصهاست.

از ایــن شــاخه به آن شــاخه پریدن به قصد ادامــه دادن بــه یــک پــروژه بــه هــر قیمتی نیز یــک حــد و مــرز دارد و بایــد مراقــب بــود که با تکــرار مکررات و عدم ارائه اتفاقــات ناب و تازه تماشــاگرا­ن را دلســرد نکنیــد. در مــورد «روز خــوش مــرگ» مــا ایــن خــوش اقبالــی را داشــتیم که کریســتوفر الندون طرحهایی کامالً مشخص درباره ادامه دادن احتمالی ماجراهاداش­تونهتنهااز­همانآغازبا­فت قسمت دوم را در ذهنش فیکس کرده بود، بلکه داســتان بخش ســوم را هم تنظیم و ترســیم کرده بــود. البته من و او و ســایرین صبر کردیم تا ببینیــم عکسالعملها در قبالفیلماو­لدقیقاًچیستوبهچهم­یزان موفقیــت میرســد و فقــط پــس از توفیق فراوان آن فیلم تصمیمها در مورد شــروع کار تولید قســمتهای بعدی اتخاذ و اجرا شد. ■ ً ظاهــراجــ­وردنپیــلد­رفیلــمجدی­دش (بهنام«ما»)بهگونهایآش­کارخطترسنا­ک «فرارکن»راادامهداد­هاست.

بلــه و مــا از ایــن موضوع خوشــحالیم. بسیاریازکا­رگردانانبع­دازکسبموفق­یت در ژانر وحشــت، از آن ســیر شده و به سراغ سایر گونههای فیلمسازی رفتهاند تا سقف پرواز بلندتری داشته باشند اما پیل با «ما» کاری را ارائــه داده کــه در زمینه تأثیرگذاری فرق چندانی با ‪»Get Out«‬ ندارد. ■ و قســمت دوم از ســری فیلمهای جدید «هالووین» نیز ظاهراً توســط شما در مسیر تولیدقرارگ­رفتهاست.

ایــن کار هنوز رســماً آغاز نشــده اســت امــا مــن بهدنبالــش هســتم و در ایــن راه میکوشــم. ایــن چیزی اســت که دوســت مــیدارم و بازگشــت بــه ریشــههای ایــن فرانچیز،چهاردههایو­ماندگاراست.

Times:عبنم

 ??  ?? نمایی از قسمت دوم فیلم «روز خوش مرگ»
نمایی از قسمت دوم فیلم «روز خوش مرگ»

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran