Iran Newspaper

امحای جسد خاشقجی در تنور آدم سوزی ریاض

- فروغ احمدی خبرنگار

تحقیقــات جدیــد بازرســان ترکیــهای نشــان میدهد بــدن جمال خاشــقجی، روزنامه نگار سعودی کشته شده در یک تنور خانگی در محل اقامت کنسولگری سعودی در استانبول سوزانده شده است.

قتــل نویســنده منتقد عربســتانی توســط تیم تروریســتی ســعودی در دوم اکتبرسال گذشته آنقدر حواشی داشت و جنجال برانگیز بود که شبکه تلویزیونی الجزیــره قطر توانســت دســت بــه ســاخت مســتندی در این خصــوص بزند و مستندی بسازد که شامگاه یکشنبه از طریق این شبکه پخش شد.

در ایــن مســتند تأکید میشــود: در حالی که پیشــترمقا­مات ترکیه اعالم کرده بودند که جســد خاشــقجی با چمدانهای بزرگی از کنسولگری خارج شــده اســت، تحقیقات جدید نشــان میدهد احتماالً جســد قطعه قطعه شــده خاشــقجی کــه درون ایــن چمدانها بود، به خانه کنســول عربســتان منتقل شــده اســت. مقامــات گمانی زنــی میکنند قطعات جســد در کوره ســوزانده شده اســت و پس از ســوزانده شدن جســد، درون آن تنور گوشت کباب شــده تا بوی جسد سوزانده شــده از بین برود. شبکه الجزیره با کارگر ســاختمانی کــه کــوره را ســاخته اســت، مصاحبهای کــرده اســت. او به این خبرگــزاری گفت محمد العتیبی سرکنســول عربســتان در اســتانبول از من خواســته بود کورهای بســازم که هم عمیق باشــد هم درجه حرارت باالتر از هزار داشــته باشــد، این حــرارت توانایــی ذوب فلز و آهــن را دارد. این کوره در باغ محل اقامت کنسولگری سعودی در استانبول ساخته شده است.

از زمانی که جمال خاشــقجی به قتل رسیده است، سناریوهای مختلفی درباره جســد وی مطرح شــده اســت و ۱۱ مظنون به اتهام قتل در عربستان ســعودی محکوم شــدهاند. اولین احتمالی که داده شد این بود که جسد در جنگلهای بلگراد در اطراف شــهر اســتانبول مدفون شده است. این سناریو براســاس تحرکات تیم تروریستی 5۱ نفره مطرح شد. سناریو دوم براساس اظهارات ســعود القحطانی مشــاور سابق دفتر ســلطنتی عربستان که گفته بود ســر خاشــقجی را میخواهد اســتنباط شــد که جســد خاشــقجی توسط هواپیماهــ­ای ســعودی بــه ریاض منتقــل شــد. از آنجایی کــه برخی مدعی شدهاند که یک فرد ترکیه ای نیز در این عملیات با عربستان همکاری کرده سناریوی سوم این است که با همدستی او جسد خاشقجی به جایی در خود ترکیه منتقل شــده اســت. در نهایت برخی نیز گمانه زنی میکنند که جسد روزنامه نگار به منزل سرکنسول عربستان منتقل و سر به نیست شدهاست.

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran