Iran Newspaper

رقابت امریکا و روسیه بر سر هستهای کردن عربستان

- فرحناز دهقی خبرنگار

ظاهــراً میــان امریــکا و روســیه رقابتی درگرفتــه تــا ولیعهــد آل ســعود را هــر چــه زودتــر بــه رؤیای هســتهای شــدن کشــورش برســانند. یک مقــام نزدیک بــه کاخ کرملیــن، روز یکشــنبه اعــالم کرد که روســیه آماده اســت تــا فناوری رآکتورهای هســتهای نســل ســوم خود را بــه پادشــاهی آل ســعود بفروشــد. رآکتورهایی که میتواند عربستان را به ساخت سالح هســته ای نزدیکتر کند و در پــی آن امنیــت خاورمیانه بیش از همیشه مخاطره انگیز شود.

الکســاندر ورونکف مدیرکل منطقه خاورمیانــ­ه و شــمال آفریقــای شــرکت دولتــی «روساتــم» ضمن اعــالم این خبــر افــزود کــه کشــورش به عربســتان ســعودی پیشــنهاد فــروش فنــاوری رآکتورهای نسل ســوم )VVER-۱200( را داده اســت و برای ســاخت یک مرکز مرتبط با علوم هستهای و اتمیک برای افزایــش فعالیتهای رآکتور پژوهشــی مطالعاتی توســط روسیه صورت گرفته اســت. پیــش از ایــن، گفته شــده بود که روســیه رآکتورهای نســل ســوم را که به تازگی در این کشــور به مرحله عملیات تجاریرسیده،درنیروگاهه­ستهایمصر راهانــداز­ی میکند. طی ماههــای اخیر، در پی توجــه امریکا به زیرســاخته­ای هســتهای عربســتان و وعدههایــی کــه بــه این کشــور مبنی بــر توســعه قدرت هستهایاش داده، روسیه نیز برای ورود به بازار عربستان خیز برداشته است.

بــه گــزارش وبســایت شــرکت روساتمکهبز­رگترینشرکت­هستهای دولــت روســیه که دفتــر مرکــزیاش در امارات متحده عربی مســتقر است، این شــرکت در 9۱ فوریه سالجاری میالدی کارگاهــی را برگزار کرد کــه در آن به ورود تکنولوژیها­ی اتمی روسیه به عربستان پرداخته میشــد. در ایــن کارگاه عملی، نماینــدگا­ن شــرکتهایی کــه در اقلیــم پادشاهی عربســتان در این زمینه فعال هستند،حضوربههمرس­اندند.ورونکف میگویــد تاکنــون دو بــار در ایــن رابطــه کارگاه برگــزار شــده اســت و تقریباً تمام نقشــه ایــن برنامــه مدون شــده اســت. او در ایــن بــاره میافزایــد: «هــدف ما از برگزاری این کارگاهها این بود که بتوانیم با شــرکتهای محلی آشــنا شــویم تا از میــان همانها شــرکای خــود را انتخاب کنیــم. مــا از ایــن فرصت بهــره گرفتیم تــا تجارب وســیع روساتــم را در عرصه هســتهای و ایجاد زیرســاخته­ای اتمی نشانبدهیم.»

همزمــان بــا انتشــار ایــن خبــر، نیویورکتای­مــز نیــز در گزارشــی کــه روز یکشــنبه منتشــر کــرد، اعــالم کــرد کــه امریــکا در فــروش تکنولوژی هســتهای به عربستان بســیار جدی اســت. دیدار میان جارد کوشنر، داماد و مشاور دونالد ترامــپ و محمــد بن ســلمان، ولیعهد آل ســعود، نیــز در همین راســتا اســت. بــه گــزارش نیویورکتای­مز، کوشــنر این هفتــه در ســکوت خبــری به عربســتان سعودی رفت تا با بن سلمان دیدار کند. مهمترین سؤال برای ناظران این است کــه آیا ایــن دو دربــاره برنامه هســتهای عربستانبهج­زئیاتمهمیر­سیدهاند؟

یکــی از برنامههــا­ی تعجببرانگی­ز دونالــد ترامــپ طی این دو ســال اخیر ایــن بــود کــه میخواهــد به عربســتان رآکتور هســتهای بفروشــد کــه میتواند بــرای ســاخت ســالح هســتهای مــورد اســتفاده قرار بگیرد. انتشار این خبر در شــرایطی که ترامپ راهی ویتنام شــده بــود تا بــا رهبر کــره شــمالی توافق کند و آن را خلــع ســالح هســتهای کند و در شرایطی که سال گذشته در میان انتقاد جهانی مدعی شــد توافقنامه هستهای با ایران آنطور که باید از ساخت سالح هســتهای بازدارنــد­ه نیســت و از آن بیرون آمد و تحریمهایی را علیه مردم ایــران وضــع کــرد، باعث شــده هجمه انتقــادات کارشناســا­ن علیــه او بیشــتر از همیشــه شــود. این سیاســتی بشدت مخرب اســت که بــه طور قطــع منافع کوشنر را در بر دارد.

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran