Iran Newspaper

استارت قهرمان سابق و نایب قهرمان فعلی

لیگ قهرمانان آسیا با ورود استقالل و پرسپولیس 2 تیم بزرگ ایران رونق میگیرد

-

مرحلــه گروهــی لیــگ قهرمانان آســیا، امشــب بــا برگــزاری دیدارهایــ­ی در گروههــای C و D ادامــه پیــدا میکنــد. مسابقاتی که برای فوتبالدوست­ان ایرانی از اهمیت بســیار زیادی برخوردار است و اســتقالل و پرســپولیس بــه عنــوان تیمهای پرطرفدار فوتبــال ایران، اولین بــازی خــود در مرحلــه گروهــی را برگزار میکنند. هواداران ســرخابی امیدوارند تیمهای محبوبشان اولین گام آسیایی را محکم بردارند.

■ الدحیل- استقالل؛ استارت آسیایی با پاتوسی

در بازیهــای گــروه C، الدحیــل از ســاعت ۵۴:81 در ورزشــگاه عبــداهلل بــن ناصــر بــن خلیفــه دوحــه میزبــان اســتقالل اســت و دیگــر مســابقه ایــن گــروه نیز از ســاعت 18:5۰ بیــن العین امــارات و الهــالل عربســتان در امارات برگزار میشود. الدحیل یکی از تیمهای قدرتمنــد فوتبال قطر اســت کــه با نام الشــرطه تأســیس شــده بود و در ســال ۹۰۰2 بــه لخویــا تغییر نــام داد و پس از آن نیز در ســال 2۰17 با ادغام 2 باشگاه لخویــا و الجیش به الدحیــل تغییر نام یافــت. تیمــی کــه فصــل گذشــته ۳ بر یک مقابل پرســپولیس شکست خورد و یکــی از آن گلها را هم گادوین منشــا زد کــه امــروز مهاجم اســتقالل اســت و ایــن بازیکن بهتــر از همه اســتقاللی­ها ایــن تیــم را میشناســد. بــا ایــن حــال، الدحیل امسال هم با این امید در لیگ قهرمانان آســیا حاضر شده تا بتواند در ایــن رقابتها بدرخشــد و بــه قهرمانی برســد. این تیم که در حال حاضر با 1۳ امتیــاز در رده دوم لیــگ ســتارگان قطر قــرار دارد، از 8 مســابقهاش فقــط یک باخت داشته و در آخرین بازی هم ۶ بر صفر االهلی را شکست داده است.

در مقابل استقالل هم که تنها تیم 2 ستاره فوتبال ایران است و در سالهای ۰7۹1 و ۰۹۹1 دوبار قهرمان آســیا شده، تیمی اســت که این روزهــا در وضعیت بسیار خوبی از لحاظ فنی به سر میبرد. آبیپوشان پایتخت به تیمی هماهنگ و بیرحــم تبدیــل شــدهاند کــه ایــن موضوع باعث شــده تا استقالل هم در 8 مســابقه قبلــی خود 7 برد به دســت بیــاورد و فقط یک بازی را باخته باشــد و بــا 7۳ امتیــاز در رده چهــارم جــدول قــرار بگیرد. الدحیل بــرای موفقیت در آســیا دســت به خریدهــای بزرگــی زده و مهــدی بــن عطیه، کاپیتــان تیم ملی مراکــش و مدافــع سرشــناس و ســابق رم، بایــرن مونیخ و یوونتوس را با مبلغ هنگفتی بــه خدمت گرفتــه و در کنار او هموطنــش یوســف العربــی را هــم در خــط حمله دارد. در کنــار آنها بازیکنان خارجــی دیگــر ماننــد نــام تائــه هــی کرهای، ادمیلسون جونیور برزیلی، فهد وعــد و حســن المیاهی عراقــی در خط هافبــک و شــو ناکاجیمــا ژاپنــی در خط حمله این تیم حضــور دارند. تیمی که هدایتش را روی فریرا پرتغالی برعهده دارد. امــا در مقابــل اســتقالل هم خط حملــهاش قابــل کنترل نیســت و مهار مهاجمان زهــردار آبیها ســختترین کار برای مدافعان الدحیل خواهد بود. آیاندا پاتوسی، ســتاره بی چون و چرای اســتقالل در بازیهــای اخیــر ایــن تیم بــوده و در کنــار ایــن بازیکــن آفریقایی، منشــا و ایســما هــم حضــور دارنــد کــه آبیها را برای رســیدن بــه گل و پیروزی امیــدوار کردهاند. البته در این مســابقه اللهیار صیادمنش به دلیل مصدومیت غایب اســت و باید دید وینفرد شــفر که فصــل گذشــته نیز با اســتقالل در آســیا حضــور داشــته، در این فصــل میتواند رؤیــای بــزرگ اســتقاللی­ها را محقــق کنــد. هرچنــد بــه عقیــده کارشناســا­ن آبیپوشــان در گــروه مــرگ آســیا قــرار گرفتهاند اما شفر و شاگردانش به دنبال زندگی در این گروه هستند. گفتنی است الدحیــل تاکنون 16 بــار مقابل تیمهای ایرانــی بازی کــرده که 7 بــرد، 5 باخت و 4 تســاوی حاصــل کار تیــم قطری در ایــن بازیها بوده اســت. دیدار الدحیل و اســتقالل را روشــن ایرماتــوف، داور معــروف ازبکســتان­ی قضــاوت خواهــد کرد. ■ پرســپولیس- مواظبباشند

در بازیهــای گــروه D، پرســپولیس از ســاعت ۰۳:81 در ورزشــگاه آزادی تهران، میزبان پاختاکور است و در دیگر مســابقه این گروه نیز، االهلی عربستان از ســاعت ۵۴:۰2 از الســد قطر میزبانی میکنــد. سرخپوشــان پایتخــت در شــرایطی پا به این رقابتها میگذارند که فصل گذشته به فینال این رقابتها رســیدند و در نهایــت عنــوان نایــب قهرمان لیگ قهرمانان آسیا 2۰18 را به دست آوردند. تیمی که در این فصل از لیگ برتر ایــران نیز یکی از کاندیداهای پاختاکــور؛ ســکوها قهرمانی اســت و بــا 41 امتیــاز در صدر جــدول قــرار دارد. شــاگردان برانکــو ایوانکوویـ­ـچ کــه در آخریــن بــازی خــود مقابل صنعــت نفت آبادان به پیروزی یک بر صفر رســیدند، حاال میخواهند مســیر خود را در آسیا ادامه دهند و این بار مأموریت خود را با قهرمانی به پایان برسانند. کاری که البته به نتیجه رسیدن آن بسیار سخت خواهد بود.

حریف امــروز قرمزها، تیمی اســت کــه از مرحله پلــیآف صعود کــرده اما حریــف آســانی نخواهــد بود. ایــن تیم در بــازی اول خــود در مرحلــه پلیآف، القــوه و الجویه عراق را ‪)1 -2(‬ و ســپس در بــازی دوم النصــر را هــم )1-2( شکســت داد تــا بــه مرحلــه گروهــی صعــود کنــد. فصــل جدیــد لیــگ 14 تیمی ازبکســتان هنوز شروع نشده ولی پاختاکور در فصل گذشته این رقابتها بــه مقــام دوم دســت یافــت. تیمی که پرافتخارتر­یــن باشــگاه ازبکســتان بــه شــمار میرود، تا به حال ۴1 بار در لیگ قهرمانان آســیا حاضر بوده و ســابقه 2 بــار حضــور در مرحلــه نیمهنهایی این مسابقات در سالهای ۳۰۰2 و ۴۰۰2 را در کارنامه دارد.

پرسپولیس در بازی مقابل صنعت نفــت آبــادان، شــایان مصلــح و کمال کامیابینیـ­ـا را بــه دلیــل مصدومیــت و بیماری در اختیار نداشت ولی احتمال دارد در ایــن بــازی، دوبــاره آنهــا را در ترکیــب اصلــی پرســپولیس ببینیم اما پرسپولیســ­یها امیــد زیادی بــه گلزنی علــی علیپــور دارنــد تا بــا او اولیــن برد آسیایی خود را دشت کنند.

درباره بازیکنان پاختاکور هم باید به این موضوع اشاره کرد که اکثر شاگردان شــوتا آروالدزه ســرمربی گرجســتانی پاختاکور، ازبک هستند اما در خط دفاع یک مدافع مونتــه نگرویی به نام مارکو سیمیچ و در خط حمله از یک مهاجم صــرب بــه نــام دراگان چــران بهــره میبرنــد. نکتــه مهمی کــه بایــد به آن توجه داشــت، این است که پرسپولیس در این مســابقه میزبان اســت. این تیم اگرچــه هنوز آن تیــم رویایی فصل قبل نشــده ولــی نقطــه قــوت سرخپوشــان روی ســکوها و جایی اســت که هواداران پرشــمار ایــن تیــم، یکصدا تیمشــان را تشویق میکنند. با این حال تماشاگران بایــد بداننــد که بــا پرتــاب کوچکترین چیزی به سمت میدان مسابقه، ممکن اســت تیــم مــورد عالقهشــان از ســوی کنفدراســی­ون فوتبــال آســیا بــا جریمــه یــا محرومیتــی ســنگین مواجه شــود و محرومیــت تعلیقــی پرســپولیس از ســوی کمیتــه انضباطی AFC بــه اجرا گذاشته شود. در هر حال پرسپولیسیه­ا امیدوارنــ­د در ایــن بــازی بــه پیــروزی برســند تا رقابتهای آســیایی خود را با موفقیت آغــاز کنند. ادهم محمد، داور اردنــی قضــاوت ایــن بــازی را برعهــده خواهد داشــت و احمد نــادی و محمد مصطفی خلف دو کمک هموطن او در این مسابقه هستند. ■ صحبتهای شفر و برانکو در نشست خبری

شفر، سرمربی استقالل گفت: «بازی اول ما برابر الدحیل اســت که تیم سال گذشته نیست. چند بازیکن به این تیم اضافه شدند و یکی از بهترینهای قطر اســت و مــا باید بــا بیش از صــد درصد وجــود خــود تــالش کنیم. منشــا فصل گذشته برای پرسپولیس بازیکن مهمی بود و به الدحیل گل زد و امیدوارم برای اســتقالل ایــن کار را تکــرار کنــد. ما تیم جدیدی نسبت به سال گذشته داریم و تمرکز باال و ذهنیت برتری و پیروزی دو فاکتــور تیم ما اســت و میتوانیم برنده باشیم.این سیستمی که مسابقات لیگ قهرمانان برگزار میشود، برای ما خوب نیســت و من موافق نیستم. مانند اروپا بایــد مســابقات از ابتــدا تا پایــان فصل باشد.»

برانکــو، ســرمربی پرســپولیس گفــت: «بــرای شــروع لیــگ قهرمانــان هیجــانزده هســتم و میخواهیــم زیبا بازی کنیم. برای همه ما افتخاری است که شرکت کننده در این لیگ قهرمانان آســیا هســتیم. همیشــه تکــرار میکنم ایــن بازیهــا ســختترین و مهمترین بازیهــا در آسیاســت. میخواهیــم بازیهــای بــزرگ و زیبــا انجــام دهیــم تــا هوادارانمـ­ـان از نتایجــی کــه کســب میکنیــم لــذت ببرند.همه در گــروه ما پاختاکور را به عنــوان تیم از قبل حذف شده فرض میکنند اما من میخواهم گوشــزد کنــم که ایــن تیــم 8 ملیپوش دارد. مربــی گرجســتانی ایــن تیــم تجربیــات غنــی بینالمللــ­ی در دوران بــازی و مربیگــری دارد.ایــن تیــم یــک مکتــب ترکیبــی از هلنــد و روســیه را در پیــش گرفته و تیمی اســت که به خوبی ســازمانده­ی شــده اســت. شــک ندارم بازی سختی داریم.»

 ??  ??
 ??  ??

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran