Iran Newspaper

عراقچی: مدیر «اینستکس» به تهران میآید

- سعید زارع صفا کارشناسسیا­سی

نمایندگان ایران و پنج کشــور فرانســه، آلمان، انگلیس، روسیه و چین دیروز در حالی یازدهمین نشســت کمیسیون مشــترک برجام را به ریاست سید عباس عراقچــی معــاون سیاســی وزیــر خارجه ایــران و هلگا اشــمید معاون مســئول سیاســت خارجــی اتحادیــه اروپا در ویــن برگزار کردنــد که روند اجرایی شــدن «اینســتکس» و اعتراض ایران به تأخیر در بهرهبــردا­ری از این کانال ویژه مالی از مهمتریــن محورهای این نشســت بود. موضوعی که ســید عباس عراقچی، معــاون وزیر خارجه ایران یک روز پیــش از آن و در خالل دیدارهای دوجانبه با همتایان خود از جمله هلگا اشمید آن را یادآور شد. او کمی پس از برگزاری این نشست با بیان این که تمامی طرفین در جلسه به طور قاطع از توافق هستهای حمایــت کردهاند، گفــت که مدیر «اینســتکس» بزودی برای انجــام مذاکراتی نزدیک با همتایان ایرانی از تهران بازدید خواهد کرد. عراقچــی با تأکیــد براینکه مذاکــرات خوبی انجــام دادهاند، گفــت: به اعضای برجام و طرف اروپایی تذکر دادیم که کانال مالی تنها یکی از تعهدات آنهاست و همکاری اقتصادی با ایران ابعاد مختلفی دارد که در بیانیه 11 بندی بروکسل میان وزیران خارجه این کشورها و ایران توافق شد. آنها توافق کردند که با ایران در نبــود امریــکا در برجام همکاری اقتصــادی را در حوزههای ســرمایهگذ­اری، تســهیل حضور شرکتهایشــ­ان برای کار با ایــران، حمل و نقل، انــرژی و غیره ادامــه دهنــد. البته تعهد مالی یکی از تعهدات اصلی آنهاســت و بســیار برای تسهیل همکاریها مهم است. معاون ظریف گفت: «در مورد اینستکس نیز طرف اروپایی توضیحات مفصلی را ارائه کرد. در مورد پرداختها و دریافتها و اینکه این مکانیسم با نهاد ایرانی چگونه کار خواهد کرد و در گام بعدی برای کشورهای ثالث چگونه در دسترس خواهد بود.» عراقچی ادامه داد: «دوستان و همکاران ما در نهادهای اقتصادی دربــاره نهاد ایرانی موازی اینســتکس توضیحاتی ارائــه دادند و به نظرم بحث خوبی بود. البته باید منتظر شویم تا این ساز و کار عملیاتی شود. اگرچه طرف اروپایی در این رابطه تأخیر داشــت و دیر اقدام کرد اما االن این نهاد را داریم و امیدواریم کارش را هم شروع کند.» وی ادامه داد: «قرار شد در گروه کاری تحریمهای برجام که در حاشیه کمیسیون مشترک تشکیل میشود گروههای کاری در حوزه تجارت، انرژی، حمل و نقل، مسائل مالی و بانکی تشکیل دهیم تا سایر تعهدات نیز اجرایی شود.»

مهمترین بخش از ســخنان رئیس جمهــوری در جمع مردم شــهر الهیجان را باید اشاره وی به فحوای جلسه دو نفــره خــود و رهبــر انقــاب دانســت که بــرای تبیین حساســیت و اهمیت ماههای اخیر کشــور بیان شــد. در این باره نکاتی قابل بیان است:

۱- ایــن نخســتین بــار نبــود کــه رئیــس جمهــوری از قرارگیــری کشــور در شــرایط جنــگ اقتصــادی و روانــی دشــمن ســخن میگفــت. وی پیــش از ســخنرانی روز گذشــته، در مــواردی متعــدد بــا بهکارگیــر­ی عبــارت «جنگ» برای آنچه که دشمن علیه کشور به کار بسته، در پی برجستهسازی حساســیت شــرایط و لزوم وقوف و درک آن از ســوی دیگر قوای کشــور بوده است.

بــا وجود تحمل فشــارهای اقتصــادی و روانی، شــرایط به گونــهای بوده که دولت در داخل کشــور نیز با مانعســازی برخی تریبون داران و صاحبان کرســی در دیگــر قوا و نهادها روبهرو بوده اســت. این شــرایط موجب شــده کــه ســربازان خط مقــدم جنگ اقتصــادی و روانی کشــور، عاوه بــر مقابله بــا تحریمها و فشــارهای روانــی، در داخل نیز پاســخگوی طعنه و تعریض مخالفان سیاسی دولت باشند.

حــال آنکــه جایگاه ایــن تریبــون داران و افــراد صاحب منصــب ایجاب میکرده که درک و وقوف بیشــتری به شــرایط و مصالح کشــور داشــته و در شرایط جنگی خود پیشقدم همراهی با دولت بوده و برای هموار کردن راه مقابله با فشارهای اقتصادی گام برمیداشتند!

در ایــن میــان برخــی از ایــن نهادهــا نــه تنهــا همراهــی و همســویی بــا دغدغههــای دولت را در چنین شــرایطی نداشــته بلکه بخشــی از برنامهها و اقدامــات را نیــز بــا موانــع روبــهرو کــرده و خنثــی کردهانــد. مســألهای که رئیس جمهوری هفته گذشــته در جمع مدیران بانکی کشــور از آن با عنوان «دیوارکشی دور دولت» انتقاد کرد.

-2 برکســی پوشــیده نیســت که امروز دولت به عنوان خط مقدم جبهه مقابلــه بــا جنگ اقتصادی و روانی دشــمن، به تشــریک مســاعی و «حرف شــنوی» از ســوی دیگر قوا و نهادهای تصمیمگیر بــرای ایفای نقش خطیر خــود نیاز دارد. در چنین شــرایطی کــه زمان و فرصت بــرای تصمیمگیری حســاس و بســیار باارزش اســت، نمیتوان مشابه شــرایط عادی، در اتخاذ تصمیمــات درنگ کرد چرا که تبعات تأخیر در آن، گســتره نظام و جامعه را دربــر خواهد گرفت. از جمله این تصمیمات، لزوم تعیین تکلیف لوایح FATF در مجمع تشــخیص مصلحت است که میتواند به هموار شدن راه مقاومت کشــور و خنثیســازی دسیســه بدخواهان برای بــه محاصره بردن ملــت ایران بینجامد. به بیان دیگــر، هر آنچه که راه دولت را به عنوان خط مقدم جنگ اقتصادی و روانی دشــمن ســختتر کند و مانع ایجاد کند، هر چند که به تصور اقدام کنندگان در جهت انقابیگری و حقگویی هم باشد در این شرایط خاف مصالح و منافع ملی و عاقبتاندیش­ی است.

۳- آنچــه امــا ســخنان روز گذشــته رئیــس جمهــوری در الهیجــان را پر اهمیــت کــرد، روایتی از جلســه دو نفره حســن روحانی با رهبــری انقاب و ســپرده شــدن فرماندهی جنگ اقتصادی و روانی به رئیس دولت بود. این گفت و شنود واقع شده در سطح مقامات عالی نظام و تصمیم اتخاذ شده بــه نوعی تکلیف و حجــت را بر درنگ کننــدگان در همراهی با دولت تمام خواهد کرد. به این معنا که اگر تا دیروز برای برخی از نهادها شرایط عادی تلقــی شــده و یا ارادهای بــه همراهی بــا راهبری دولت در خــط مقدم نبرد اقتصادی با دشــمن وجود نداشــته، از امروز با اباغ این تصمیم شــبیه به «حکــم» رهبــر انقاب، دیگر جای تأنی و محاجهای باقی نمیماند و ســایر نهادهــا و قــوا بــه نوعی بــه همراهی بــا دولت و فرمانــده این قــرارگاه برای مقابله با جنگ اقتصادی و فشار روانی مکلف خواهند بود.

 ??  ??
 ??  ??

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran