Iran Newspaper

فساد 6 میلیارد یورویی به بهانه دور زدن تحریم بانکی

-

نخســتین جلســه دادگاه رسیدگی به اتهام مدیرعامل ســابق شرکت بازرگانی پتروشــیمی و ۳۱ متهم دیگر در شــعبه ســوم دادگاه ویژه رســیدگی به جرایم اخالگــران و مفســدان اقتصــادی به ریاســت قاضی مســعودی مقام صبح دیروز برگزار شد. قاضی مسعودی مقام در ابتدای جلسه گفت: پرونده حاضر درخصــوص اتهــام مشــارکت و معاونــت در اخــال کان اقتصــادی در حوزه پتروشیمی به مبلغ ۶ میلیارد و ۶۵۶ میلیون یورو است.

بــه گــزارش میــزان، پــس از پایــان صحبتهای قاضــی مســعودی مقام، نماینــده دادســتان بــا حضــور در جایگاه بــه قرائــت کیفرخواســ­ت پرداخت. حسینی با اشاره به اینکه تحقیقات نسبت به برخی از متهمان و اتهامات آنها رســیدگی شده اما هنوز بخشــی از آن مفتوح و درحال رســیدگی است، افزود: متهمــان بــه عنوان مدیران شــرکت و خریداران آنها که از خریــداران خارجی بودنــد، پولهای کان دریافــت میکردند و تحت عنــوان دور زدن تحریمها، شــرکتهایی را در خــارج تأســیس میکردند و اگــر چه متهمان بــا بهانه قرار دادن تحریمها به دفاع از خود پرداختند، اما حق نداشتند مابهالتفاو­ت منشأ ارز داخلــی را بــه نفع خــود تصاحب کنند. حســینی، نماینده دادســتان ادامه داد: ۶ میلیــارد و ۶۵۶ میلیــون یــورو ارز حاصل از فــروش محصوالت بوده که ثابت شده است و متهمان عواید حاصل از مبلغ فوق به عاوه پورسانتهای­ی دریافت کردند.

وی در تشریح کیفرخواست گفت: در این پرونده رضا حمزهلو، مدیرعامل ســابق شرکت بازرگانی پتروشیمی، محســن احمدیان بازنشسته پتروشیمی، عباســی صمیمــی عضو هیــأت مدیره شــرکت بازرگانی پتروشــیمی، مرجان شیخاالســا­می، ســید امین قرشــی سروســتانی، علیرضا رحمانی، مصطفی تهرانــی صفــا بازنشســته و عضو هیــأت مدیره شــرکت بازرگانی پتروشــیمی، ســام ســاعدیان، معصومــه دری مدیرعامــل شــرکت بازرگانی دفتــر دوبی و محمدحســین شیرعلی متهم به مشارکت در اخال کان در نظام اقتصادی کشــور و تحصیــل یــا معاونــت در تحصیل مال نامشــروع هســتند. همچنین سعید خیری زاده، ابوالفضل شمسآبادی، سید علیرضا حسینی مدیرعامل شرکت پتروشیمی شانگهای، علی اشرف ریاحی متهم به معاونت در اخال در نظام اقتصادی کشور و تحصیل مال از طریق نامشروع هستند.

نماینــده دادســتان افزود: متهمان با ســوء اســتفاده از تحریمهــای بانکی و بــا معرفی شــرکتهای خــود به خریــداران خارجی، اقدام بــه انتقال منابع ارزی حاصل از صادرات محصوالت شــرکتهای پتروشــیمی به حسابهای شرکت خود در خارج از کشور کرده و با تصاحب ارزهای حاصل از محصوالت شــرکتهای شــاکی در خارج به نفع خــود و با عدم تحویــل ارزها به صاحبان محصوالت پتروشــیمی، باعث ناترازی موازنه ارزی کشــور شــدهاند. وی بیان کــرد: عملکرد متهمان به عنوان مدیران شــرکتهای پتروشــیمی حکایت از آن دارد کــه علیرغــم مکاتبات مســئوالن و مدیران وزارت نفــت دایر بر اینکه از هرگونــه دخل و تصرف در ارزهای محصوالت صادراتی جلوگیری کنند، اما آنهــا توجه نکردهاند و به نفع خود برداشــت کردهانــد. متهمان مبالغ فروش محصوالت پتروشــیمی را وارد کشــور نکردهاند و با تصاحب ارزهای حاصل از صادرات آن را ریال تسویه کردهاند. ادامه جلسه به صبح شنبه موکول شد.

 ??  ??

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran