Iran Newspaper

برخورد جدی با متخلفین و اخاللگران بازار شب عید

معاون اول رئیس جمهوری با تأکید بر تأمین کاالهای اساسی

-

گــروه اقتصــادی / درحالــی کــه از ماهها قبــل برنامههای ذخیرهســاز­ی کاالهای اساســی مورد نیاز نوروزآغاز شده است، روزگذشــته جلسه بررســی نحوه تأمین کاالهــای اساســی بــرای ایام پایان ســال به ریاست معاون اول رئیس جمهوری برگزار شد.

بــه گــزارش پایــگاه اطــالع رســانی معــاون اول رئیــس جمهوری، اســحاق جهانگیــری در ایــن جلســه بــا تأکید بر اهمیــت نظارت دقیق بر وضعیت بازار شب عید از سازمان تعزیرات حکومتی و بخش بازرسی وزارت صنعت، معدن و تجارت خواست به صورت جدی بازار ایام پایان ســال را تحت نظارت داشــته باشــند و با متخلفین و اخاللگــرا­ن بازار شب عید برخورد شود.

وی ادامه داد: اینکه عدهای بخواهند در ایام پایانی ســال بــا افزایش بیدلیل قیمتها به ســود بیشــتری دســت پیدا کننــد قابل قبول نیســت و دولــت اجازه نمیدهــد که عــدهای با سوءاســتفا­ده از وضعیت موجود، شــرایط را برای مردم در شــب عید دشــوار کنند. معــاون اول رئیــس جمهــوری افــزود: دســتگاهها­ی ذیربــط بایــد تمام تــالش خــود را برای تأمین کاالهای اساســی مورد نیاز مردم در ایام پایانی سال بکار بگیرند.

در ایــن جلســه کــه وزرای جهــاد کشــاورزی، صنعــت، معــدن و تجارت، دادگســتری، رئیــس کل بانــک مرکزی، شــهردار تهــران و رئیــس اتــاق اصنــاف ایــران نیــز حضــور داشــتند، گزارشــی از آخریــن وضعیت تأمین کاال بــرای بازار شــب عیــد و ایام پایانی ســال ارائه شــد. در این گزارشها تصریح شد که با توجه به برنامهریزی­های صــورت گرفته کلیه کاالهــای اساســی مــورد نیــاز بازار شــب عید تأمین شــده است و جای هیچگونه نگرانــی وجــود نــدارد. در ایــن جلســه همچنیننمای­ندهوزارتجه­ادکشاورزی آخرین وضعیت تولید و توزیع شــکر در کشــور را ارائه کــرد و از آمادگی کامل این وزارتخانــ­ه بــرای تأمین شــکر مــورد نیاز بــازار در ایام پایان ســال خبر داد. رئیس اتــاق اصناف ایــران هم در این نشســت با بیان اینکه روز گذشــته 105 نمایشــگاه عرضــه مســتقیم کاال فعالیــت خــود را در کشــور آغاز کرده اســت، گفت: در این نمایشــگاه­ها اقــالم و کاالهــای اساســی با قیمت مناســب در اختیار مــردم قرار گرفتــه اســت و تعداد ایــن مراکز عرضه کاال تــا 00۲ نمایشــگاه نیــز طــی روزهای آینده افزایش خواهد یافت.

شــهردار تهــران نیز در این جلســه با اشــاره به اینکه بزرگترین شــبکه عرضه محصــوالت غذایــی و کشــاورزی در تهــران در اختیار شــهرداری قــرار دارد، از برگــزاری جلســات روزانــه بــا اتحادیه بارفروشــا­ن و میوه و تــره بار و نیز تأمین توزیــع محصــوالت غذایــی و کشــاورزی از طریق این شــبکهها خبــر داد و گفت: شــهرداری تهــران تمــام تالش خــود را بــرای کمک بــه دولــت در تنظیــم بازار شب عید انجام خواهد داد. ■ منابع ریالی و ارزی مــورد نیاز کاالهای اساسی تأمین شد

رئیــس کل بانک مرکزی در حاشــیه این جلسه در جمع خبرنگاران از تأمین منابــع ریالــی و ارزی مورد نیــاز کاالهای اساسی و ضروری مردم خبر داد و اعالم کرد: بانک مرکزی آماده تأمین نیازها از طریق بانکها است.

عبدالناصــ­ر همتــی گفــت: جلســه دیــروز ســتاد تنظیــم بــازار همچــون جلســات قبل، محــور نشســت دغدغه دولت در زمینــه تأمین و توزیع کاالهای اساســی پایــان ســال مــردم بــود کــه در همیــن راســتا معــاون اول رئیــس جمهــوری بــه بخشهــای مختلــف تأکیداتی داشت.

رئیــس کل بانک مرکــزی تأکید کرد: منابــع ریالــی و ارزی مورد نیــاز کاالهای اساســی و ضروری مردم تأمین شــده و مشــکل اساســی در بخش توزیــع کاالها و سوءاســتفا­دههایی اســت کــه در ایــن زمینه رخ میدهد. وی با اشاره به اعالم آمادگی بانک مرکــزی به منظور تأمین نیازهــای ارزی و ریالی خاطرنشــان کرد: ازجملــه موضوعات مهم مطرح شــده فعالیت بخشهای متولی تأمین کاالی مــورد نیاز مردم در شــب عید اســت که در همین زمینه بانک مرکزی به منظور تأمیــن نیازهــای ارزی و حتــی ریالــی از طریــق بانکهــا اعــالم آمادگــی کــرده است.

رئیــسکل بانــک مرکــزی افــزود: تأکیدات امروز ایــن بود که تا حد امکان بخشهــای مختلــف که متولــی تأمین کاالهای ضــروری مردم در این شــرایط هســتند این وظیفه مهم را انجام دهند ضمــن اینکه ما هــم در این بــاره اعالم آمادگی کردیم البته از نظر ارزی و ریالی منابــع مــورد نیــاز را از طریــق بانکهــا تأمین کردهایم.

رئیس کل بانک مرکزی درباره تداوم تأمیــن کاالهای اساســی بــا ارز 4هــزار و 00۲تومانــ­ی گفــت: اگرچــه در ایــن باره بحثهــای مختلفــی در جامعــه انجام شــده، اما دولت تاکنون هیچ تصمیمی نگرفتــه بلکــه بــا بحثهــای مختلــف کارشناســی کــه داریــم هدف این اســت مشــکالت تأمین کاالهای اساســی با ارز 4هزار و 00۲تومانی که در همین حد هم بایــد در اختیار مصرف کننده قرار گیرد، امــا دچار انحــراف و در بعضی زمینهها دچار افزایش قیمت شــده با بحثهای کارشناسی بررسی و حل شود.

همتــی افزود: هر طــرح جدید ابعاد مثبــت و منفــی دارد بنابرایــن اینگونه نیســت که در یک جلسه بتوان تصمیم گرفت و آن را اجرا کرد بلکه با بحثهای مختلفی که میشود باید همه ابعاد هم دیده شود و بهگونهای باشد که تصمیم بهنفع مردم باشد یعنی هم بهینه باشد هم بتواند معایب سیستم فعلی را رفع کند.

وی بــا بیــان اینکــه در ایــن بــاره ۲ تــا 3 پیشــنهاد توســط کارشناســا­ن و صاحبنظران ارائه شده، گفت: ما هم در بانــک مرکزی با اقتصاددانا­ن جلســات متعــددی داشــتیم ضمــن اینکــه در دولت، وزارت صنعت، معدن و تجارت و وزارت جهــاد کشــاورزی هــم تأثیــر پیشنهادها بهروی قیمت کاال، ارز، تولید و دسترســی مــردم بــه کاالهای اساســی بررسی میشود تا بتوان با بررسی ابعاد مختلــف، تصمیــم را در جهــت منافع مردم اخذ کرد.

رئیــس کل بانک مرکــزی همچنین اضافــه کــرد: آرامــش در نظــام بانکــی برقرار است و مردم از خدمات مختلف اســتفاده میکننــد ضمن اینکــه تأمین اســکناس از طریــق بانکهــای عامــل نیز انجام میشــود همچنین این اجازه داده شــده که مردم با کارت بانکی خود از خودپردازهـ­ـای همــان بانــک بتوانند در ایــام پایــان ســال بهصــورت نقدی تا 500 هــزار تومان برداشــت کنند.همتی درباره ســقف استفاده از کارت بانکی در دستگاههای کارتخوان بانکی گفت: این ســقف همان 50 میلیون تومــان روزانه است و تغییری نمیکند.

 ??  ??

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran