Iran Newspaper

آموزش نیروی متخصص و تحریک بازار، دو نیاز اصلی استارتاپها

وزیر ارتباطات در نخستین رویداد نوروز نوآوری تأکید کرد

-

گــروه فنــاوری/ بــا توجــه بــه اهمیــت نــوآوری در کشــور و لــزوم توجــه بــه اســتارتاپ­های کشــور، «نخســتین رویــداد نــوروز نــوآوری» بــا محوریــت «متنوعســاز­ی اکوسیستم اســتارتاپ­ی و نــوآوری ایــران»، همزمان بــا اختتامیه ششــمین دوره جایــزه ملــی مدیریــت فناوری و نوآوری برگزار شد. ■ افزایش بهرهوری با نوآوری بیشتر

وزیــر ارتباطات و فنــاوری اطالعات نیــز در ایــن مراســم حضــور پیــدا کــرد و البتــه پیــش از ســخنرانی در مراســم جایــزه ملی مدیریت فنــاوری در جمع جوانــان فعــال در حــوزه اســتارتاپ­ی حاضر شــد تــا نخســتین رویــداد نوروز نــوآوری را رقــم بزنــد. محمــد جــواد آذری جهرمی در ایــن رویداد نوروزی، از نزدیــک بــا مشــکالت و موانــع پیش روی اســتارتاپ­ها و شــرکتهای نوپــا آشــنا شــد و دســتوراتی را نیز بهمنظور تســهیل شــرایط کاری آنها صــادر کرد تا به این ترتیب در مســیر نوآوری خود بــا مشــکالت کمتــری دســت و پنجــه نــرم کننــد و در همیــن راســتا بتــوان از توانمندیها­ی آنها بــرای رفاه جامعه بهره بیشتری گرفت.

جوانتریــن عضــو کابینــه دولت در مراســم اختتامیه ششمین دوره جایزه ملی مدیریت فناوری و نوآوری ضمن تشــکر از برگزارکننـ­ـدگان ایــن رویــداد گفــت: برای بهبود شــرایط اکوسیســتم استارتاپی نیازمند توجه ویژه به تربیت نیــروی انســانی متخصــص و تحریــک بازار هستیم.

آذری جهرمــی همچنیــن یــادآور شــد: کشــور مــا بــا یــک مشــکل جدی مواجه شــده و آنهم بهــرهوری پایین در حوزههــای مختلــف اســت. البتــه راهحــل خیلی مشــخصی وجــود دارد کــه بایــد بــه آن توجــه کــرد و آن هــم افزایش بهــرهوری نوآوریهای جدید درعرصههای مختلف اســت که البته فنــاوری اطالعــات یکــی از بســترهای بســیار خــوب بــرای پیادهســاز­ی خالقیتهــا محســوب میشــود بــه همیــن دلیــل هــم بــه اســتارتاپ­ها نــگاه ویــژهای داریــم و میخواهیــم از ظرفیت آنها بیشترین استفاده بشود.

وی افــزود: ظرفیــت جوانان کشــور هــم ظرفیــت خوبــی اســت هرچنــد بــا نشســتهایی کــه ایــن روزهــا بــا اســتارتاپ­ها داریم گالیههایی مطرح میشــود و انتظــار دارنــد دولــت در ایــن زمینه بــا آموزش نیروی انســانی کاردان و متخصــص بــه آنهــا کمــک کند. ■ توانمندســ­ازی فارغالتحصی­الن دانشگاهها در اولویت

وزیــر جــوان دولــت تدبیــر و امیــد بــا بیــان اینکــه ایــن، نشــانه خوبــی از بلــوغ اکوسیســتم اســتارتاپ­ی اســت، گفــت: عمــده گالیهها بر این اســت که کیفیــت نیروی انســانی فارغالتحصی­ل از دانشــگاه متناســب بــا ظرفیتهــای موردنیــاز بــازار کار نیســت و ایــن گروه توانمنــد نیســتند. هرچنــد معتقــدم ظرفیــت نیروی جوان بســیار خوبی در کشــور وجــود دارد کــه میتوانــد مثمــر ثمر باشد با این حال باید تالش کرد تا کیفیــت نیروی انســانی فارغالتحصی­ل هم افزایش یابد.

وی افــزود: آنچــه ضــرورت دارد و همه بهنوبه خود به آن بپردازیم ایجاد تغییــرات در زیرســاخته­ای موجــود بخصــوص در اکوسیســتم اســتارتاپ­ی بهمنظــور ایجــاد تســهیالتی اســت کــه ایــن جوانــان بتواننــد در بــازار پیش رو حضــور پررنگتــری داشــته باشــند و نیازمندیهـ­ـای کشــور را برطــرف کنند تا هم مشــکل بهرهوری در کشور را حل کنند و هم ثروت آفرینی داشــته باشند و ایجــاد اشــتغال را ســرلوحه کار خــود قرار بدهند.

آذری جهرمی یادآور شــد: برگزاری ایــن نشســتها و همایشهــا خیلــی خوب اســت و میتواند تأثیرگذار باشد بهشــرط آنکه فراموش نکنیــم وظیفه اصلــی مــا صرفــاً برگــزاری رویــداد و همایــش نیســت. جوانتریــن عضــو کابینــه دولــت در ادامــه گفــت: وظیفه اصلی ما این اســت کــه بازارها را فعال کنیــم و در همین راســتا در ســال آینده بایــد هم ســازمان فنــاوری اطالعات و هم معاونت علمی ریاست جمهوری بــرای ایــن موضوع بــا همگرایــی، یک برنامهریزی مدون داشته باشند.

وزیــر ارتباطات و فنــاوری اطالعات بــاز هم بر موضوع آموزش تأکید کرد و اظهار داشــت: در گام نخست بر بحث توســعه آموزش و رفع مشــکلی تمرکز خواهیــم کرد که از ســمت اکوسیســتم اســتارتاپ­ی اعالمشــده اســت چــرا کــه مــا موظفیــم بهعنوان حاکمیــت برای تربیــت نیــروی انســانی در ایــن حــوزه سرمایهگذار­ی کنیم.

آذری جهرمــی بابیــان اینکــه یــک زمانی در کشور سازمان فنی و حرفهای داشــتیم، گفت: این ســازمان نیروهای متخصص را پرورش میداد و اکنون یا بایــد از ظرفیت این ســازمان در جهت نیاز فعلی اســتفاده شود، یا در صورت لــزوم نهادســازی شــود.این ضــرورت فوری بازار اســت که بتوانیم نیرو هایی کــه فارغالتحصی­ــل میشــوند را بــارور و غنیســازی کنیــم تــا بــه اکوسیســتم تزریــق شــوند. مطمئنــاً بــا ایــن شــیوه شاهد اشــتغالزا­یی بیشــتری میشویم و نرخ بیکاری در میــان جوانان کاهش مییابد.

وی در ادامــه تأکیــد کــرد: نکتــه دوم در ایــن زمینــه، تحریــک بــازار اســت. ما معتقدیم که شــهر هوشمند در کشــور بایــد حرکــت کنــد تــا ایــن استارتاپها بتوانند دستاوردهای خود را پیادهســاز­ی کننــد. همچنیــن بایــد بحث هوشمندســا­زی انرژی در دستور کار قــرار بگیــرد؛ بهعنــوان مثــال حوزه کشــاورزی هوشمند را که چالش بزرگ مــا در کشــور اســت باید به این ســمت ســوق دهیم و بــازار را فعــال کنیم. در حوزه کشاورزی آب زیادی هدر میرود و ما با کمک اســتارتاپ­ها میتوانیم به این حوزه سر و سامان بدهیم.

آذری جهرمــی ادامــه داد: حــال مــن از کشــاورزی و انرژی نــام بردم اما میشــود از بهداشــت و ســالمت هــم نــام بــرد. اساســاً یکــی از بزرگتریــن اقتصادهــا­ی تحــول دیجیتــال، حــوزه سالمت اســت که با سرعت زیادی هم میشــود به آن دسترسی پیدا کرد. این دو موضــوع (آمــوزش و تحریک بازار) مهمتریــن اقدامــات بــرای کمــک بــه اکوسیستم استارتاپی است.

وزیــر جــوان دولــت تدبیــر و امیــد تصریــح کــرد: دســتگاهها­ی مختلــف کشــور هم طبیعتاً باید مقررات خود را متناسب با این فضا تغییر دهند تا این حرکت و جنبشــی که در میــان جوانان ایجــاد شــده اســت متوقف نمانــد و به ثمر بنشیند تا دســتاوردش برای نظام و کشــور، توســعه اقتصــادی و ایجــاد اشــتغال و افزایــش بهــرهوری باشــد و درنهایــت هــم باعث رفاه بــرای مردم شود. ■ آمار خاموشی گوشــیهای اپل اعالم میشود

آذری جهرمــی با تأکیــد بر اینکه در هــر حوزهای که فناوری و نوآوری ایجاد شــد زندگــی مــردم راحت شــده و رفاه بــرای آنها به وجود آمده اســت، گفت: خیلیهــا پیشازایــن «اپل» را دوســت داشتند، ولی محدودیتهای­ی که اخیراً برای شرکتهای ایرانی ایجاد کردهاند باعث شــده گوشیهای اپل را خاموش کــرده و کنــار بگذارنــد. وزیــر ارتباطات اعــالم کــرد کــه ســازمان رگوالتــور­ی بــزودی آمــار ایــن خاموشــیها و عدم اســتفاده مــردم از اپــل را در گزارشــی مفصل ارائه خواهد داد.

وی افــزود: فعالیــت و توســعه خدمــات در حــوزه فنــاوری اطالعــات و حــوزه کســبوکاره­ای نوپــا و توســعه اقتصاد دیجیتال در کشور باعث ایجاد رفــاه برای مــردم شــده اســت و مردم دیگــر از گوشــیهای هوشــمند خــود صرفاً برای پیامرســان­ها یا یک شــبکه اجتماعی و بازی و ســرگرمی اســتفاده نمیکنند.

وزیــر ارتباطات و فنــاوری اطالعات بــا بیــان اینکــه گوشــیهای هوشــمند بخشــی از زندگــی روزمــره مردم شــده است، گفت: گوشی که روی آن سیستم حملونقــل و شــبکه بانکــی کار نکنــد محکــوم به خارج شــدن از بازار اســت؛ ایــن خــود بــه معنــای آن اســت کــه فعالیتهــا در حــوزه فناوری توانســته اســت بــرای مــردم رفــاه بــه ارمغــان بیاورد. ■ فرصتــی بــزرگ بــرای اکوسیســتم استارتاپی

آذری جهرمــی بــا تأکیــد بــر اینکــه در ســال پیــش رو طبیعتــاً بــه لحــاظ اقتصــادی بر اســاس ســیگنالها­یی که وجــود دارد به لحــاظ تأمیــن منابع در حوزههــای مختلف با محدودیتهای­ی مواجــه خواهیــم بــود گفــت: ایــن خبر خوبــی نیســت و میتوانــد یــک تهدید باشــد امــا همیــن موضــوع میتوانــد برای اکوسیســتم نوآوری و اکوسیســتم استارتاپی کشــور یک فرصت محسوب شود؛ فرصتی که سازمانهای مختلف نیازمند بــه افزایش بهرهوری و بالطبع نیازمند اکوسیستم استارتاپی میشوند و بــه ایــن ترتیــب خود بــه خــود از این پتانســیل بهره بیشــتری گرفتــه خواهد شد.

وزیــر ارتباطات و فنــاوری اطالعات در خاتمــه ابــراز امیــدواری کــرد کــه تالشهــا و حمایتهــای مؤثــر و همافزاییهـ­ـای مجموعههای مختلف در ســال آینــده ثمــر بدهد، بــه اهداف تعیینشــده برای کمک به اکوسیســتم اســتارتاپ­ی منجــر شــود و چارچــوب خوبــی بــرای فعــاالن این حــوزه ایجاد شــود؛ موضوعی که چندان دور از ذهن نیست.

 ??  ??
 ??  ??
 ??  ??
 ??  ??

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran