Iran Newspaper

پایان بحران کاغذ

وزیر فرهنگ و ارشاد و معاونش خبر دادند

-

بحــران کاغذ بیش از یک ســال اســت کــه مطبوعــات و ناشــران را درگیــر و نگــران کرده اســت. بحرانــی که گاهــی باال میگرفــت و گاهی ســبکتر میگذشــت امــا دغدغــه بابــت تأمین کاغذ و البته هزینه آن در این مدت همیشــه مطرح بــود. امــا بــا اقداماتی که وزارت فرهنــگ و ارشــاد اســالمی انجــام داده ایــن بحــران تــا حــدودی حل شــده و وزیــر فرهنــگ دیروز در حاشــیه جلســه هیــأت دولــت بــه خبرنــگارا­ن گفــت کــه التهاب بــازار کاغــذ فروکش کرده اســت. ســیدعباس صالحــی از تأمیــن و تأییــد حــدود ۸1 هــزار ُتــن کاغــذ توســط ایــن وزارتخانــ­ه خبــر داد کــه باعــث کاهــش و فروکــش کــردن التهابــات بــازار ایــن کاال شــده. ضمــن اینکــه مســیر خوبــی برای تأمین و تخصیص آن آغاز شده است.

صالحی درباره جزئیات و روند تأمین و توزیع کاغذ مورد نیاز حوزه نشــر و کتاب و مطبوعــات گفت: «از حدود ۸1 هزار ُ تن کاغذ حدود 31هزار ُتن آن با رقمی حدود 13 میلیــون دالر تأمیــن ارز شــده اســت. بــا مجموعــه اقدامــات و تدابیــر درنظــر گرفته شــده درصدد هستیم موارد تأمین کاغذ بــه مرور زمان وارد بازار و به دســت مصرفکنندگا­ن برسد تا از این طریق هم از التهابات بازار آزاد این کاال کاســته و هم قیمتها متعادل شود. با توجه به میزان کاغذ درنظر گرفته شــده در آینده نزدیک میتوانیم شاهد شــرایط بهتری در حوزه نشر و مطبوعات و تعادل قیمتها برای کاغذ در کشور باشیم.»

وزارت فرهنــگ و ارشــاد اســالمی بــر اساس منابع ورودی کاغذ به کشور، توزیع و نظــارت را برعهــده دارد و بــر همیــن اساس با دستگاههای ذیربط برای تسریع در امــور واردات و تخصیــص ارز مــورد نیــاز هماهنگیهای­ی به صــورت منظم و دورهای صورت میدهد و تمام توان خود را صرف سرعت دادن و رفع موانع واردات کاغذ کرده و همزمان اطالعرسانی شفاف با روشهای مختلف صورت گرفته است که از آن جمله میتوان به برگزاری جلسه مشــترک با مدیران مسئول روزنامهها در موضوع کاغذ در هفته گذشــته اشاره کرد. با این حــال نوع نظارت بر توزیع کاغذ در حال حاضــر بر اســاس میــزان موجودی و بررســی شــمارگان واقعــی مطبوعــات، صــورت میگیــرد؛ ضمــن آنکــه وزارت فرهنگ و ارشــاد اســالمی، مســئولیتی در قبال کاغذهــای وارداتی بــا ارز غیردولتی و قبل از تشــکیل کارگروههای ساماندهی کاغــذ نــدارد. هــدف اصلــی، کمــک بــه رســانههای­ی اســت که اکنون دچار کمبود کاغــذ هســتند چــرا که اصــوالً نظــارت بر واردات و توزیــع کاغــذ جــزء وظایف ذاتی معاونت مطبوعاتی نبوده و تنها به دلیل شــرایط اضطــرار فعلــی، نســبت بــه آن اقدام کرده است.

با تشــکیل کارگــروه ســاماندهی کاغذ در وزارت فرهنــگ و ارشــاد اســالمی، هماهنگیهــ­ای کلــی را انجــام و ناظــر بر تمــام فعاالن واردات و توزیع کاغذ شــده و از ســویی نظــارت بــر توزیــع از ابتــدای تشکیل کارگروه توسط ســتاد تنظیم بازار از وظایف این کارگروه عنوان شــده است. به منظور جلوگیــری از تخلفات در توزیع و نظارت بیشتر، کمیته سهجانبه سازمان تعزیــرات، ســازمان حمایــت از حقــوق مصرف کننده و دبیرخانه کارگروه تشکیل تا دراین کمیته تخلفات نیز بررسی شود. براین اساس از سوی کارگروه مصوب شد بــه انــدازه مصــرف مطبوعات و ناشــران همچنــان ارز 00۲۴ تومانی به کاغذ تعلق گیرد. ■ هزار تن کاغذ برای روزنامهها

معــاون مطبوعاتــی وزیــر فرهنــگ و ارشــاد اســالمی هم دیــروز اعــالم کرد که مشــکل کاغذ رســانهها حل شــد. محمد خــدادی درباره این مســأله گفت: «امروز رســانهها در دسترســی به کاغذ مشــکلی ندارنــد و کمبود کاغذ نیســت آنچه که ما امــروز بهدنبال آن هســتیم تأمیــن کاغذ بــه قیمت ارزان دو ســال پیش اســت. در گام نخســت محدودیت منابــع منجر به محدودیت واردات کاغذ شد و در دورهای انبارهــا از کاغذهــای وارداتــی کــه کاغــذ روزنامــه هــم بخشــی از آن اســت خالــی شــد و این امر فشــارهایی به فعــاالن این بخش وارد کرد اما با همکاری همه ارکان کشــور و بــا دســتور رهبرمعظــم انقالب، تأکیــد رئیسجمهــو­ری و نشســتهای مکــرر معــاون اول رئیسجمهــو­ری و وزیر فرهنگ و ارشــاد اســالمی باعث شد واردات کاغذ بــه وفور با ارز نیمایی انجام شود.»

او تأکیــد کــرد حــق رسانههاســ­ت کــه با توجــه بــه شــرایط اقتصــادی، افزایش قیمــت کاغذ بــه آنهــا تحمیل نشــود. به گفتــه او چهار هزار تن کاغذ توزیع شــده و در هفتههــای آینده تا ســقف ۵1 هزار تن توزیــع کاغذ انجام میشــود و بــه مرور در اختیار رسانهها قرار میگیرد.

خــدادی البته یک خبر دیگر هم برای روزنامههــ­ا داشــت: «بزودی نیــز هزار تن کاغذ توزیع میشــود کــه در حال برقراری تماس با روزنامهها هســتیم که به نسبت شــرایطی که دارند کاغذ مورد نیاز آنها در اختیارشان قرار میگیرد.»

 ??  ??

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran