Iran Newspaper

شرق فرات در گیرودار الگوی «منبج»

-

گــروه جهــان/ وزارت دفــاع ترکیــه در بیانیــهای از آغــاز فعالیتهــا­ی امریــکا و این کشــور بــرای ایجــاد مرکــزی برای عملیــات مشــترک در شــمال ســوریه و ایجــاد منطقــه امــن در ایــن بخــش از شمال سوریه خبر داد.

بهگــزارش روزنامه ترکیــهای «دیلی صباح»، بیانیه وزارت دفاع ترکیه تأکید کــرده اســت: همــکاری دو طــرف برای راهانــداز­ی مرکــز عملیات مشــترک در اســتان شــانلی عرفــا در جنــوب ترکیــه آغاز شــده اســت تا با هماهنگی و طرف منطقه امن مورد نظر ترکیه، در شــمال ســوریه ایجــاد شــود. بنــا بــر اطالعاتــی کــه این بیانیــه ارائه کرده اســت، هیأتی شــش نفــره از ســوی امریــکا وارد ترکیه شــدهاند و در حــال تــالش بــرای ایجاد زیرســاخته­ای الزم بــرای عملیــات مشــترک دو کشــور هســتند. ایــن بیانیه در حالــی صادر شــده اســت کــه ترکیه و امریــکا روز 7 اوت (6۱ مــرداد) به توافق برای ایجاد این مرکز عملیات مشــترک و توســعه یک کریدور صلح برای ارسال تجهیزات الزم برای انتقال ســوریهای بیخانمــان در منطقــه شــمال ســوریه دســتیافتن­د. هرچنــد جزئیــات ایــن توافقنامه منتشر نشده است، اما برخی منابع گفتهانــد این منطقه امن عرضی معادل 30 تا 40 کیلومتر خواهد داشت. پیشــتر وزارت دفــاع امریــکا نیــز اعــالم کــرده بــود در ایــن توافقنامــ­ه همچنین بــر ایجــاد مکانیزمــی امنیتــی در طــول مرزهــای ترکیه تأکید شــده تــا نیروهای ســوریه دموکراتیــ­ک بهجــای نگرانــی از احتمــال حملــه ترکیه تمرکز خــود را بر مبارزه با بقایای داعش صرف کنند.

بــا ایــن حــال اخبــاری نیــز شــنیده میشــود مبنی بــر اینکه امریــکا و ترکیه با وجود به توافق رســیدن، بر سر برخی مســائل اختــالف نظرهایــی نیــز دارند. به نوشــته «جک دچ» در ســایت خبری تحلیلــی «المانیتــو­ر» امریــکا چنــدان موافق گســتردگی و میــزان منطقه امن دلخــواه ترکیــه نیســت. او تصریح کرده اســت، منابعــی در هیــأت شــش نفــره امریکایــی که به ترکیه ســفر کردهاند و با ســایت «المانیتور» در تماس هســتند، گفتهانــد که ورود این هیأت به این معنا نیســت کــه همهچیــز آنگونه کــه ترکیه میخواهــد در حــال پیشرفتــن باشــد. و در واقــع ایــن هیــأت در تــالش اســت طــوری عمــل کند کــه هــم نگرانیهای ترکیــه را برطــرف کنــد و هــم همچنــان نیروهــای کــرد شــمال ســوریه را تحــت حمایــت خــود داشــته باشــد. «آرون اســتین»، تحلیلگر «فارن پالیســی» نیز در همیــن زمینــه معتقد اســت، امریکا در نظــر دارد توافــق نهایــی بــا ترکیــه را توافقی مشابه توافق منبج قرار دهد که بر اساس آن امریکا مدعی شد کردها را از منبج خارج میکند و امنیت منطقه را امریکا و ترکیه به طور مشترک در دست میگیرند. اما در نهایت با وجود استقرار نیروهای ترکیه و امریکا در منطقه کردها از منبج خارج نشدند.

بــا ایــن حــال ناظــران منطقــهای میگوینــد، امریــکا و ترکیــه هــر دو بــه بهانــه ایجــاد منطقــه امن قصــد دارند گروههای مســلح تحت حمایت خود را در منطقه مستقر کنند. خبری که دیروز از ســوی کردهای ســوریه منتشــر شد به ایــن گمانهزنــی دامــن زد. روز گذشــته ایســنا به نقل از روسیه الیوم در گزارشی خبــر داد، شــرفان درویــش، ســخنگوی شورای نظامی منبج وابسته به نیروهای سوریه دموکراتیک خواهان واگذار شدن مســئولیت حفاظــت از «منطقــه امن» در شــمال ســوریه بــه نیروهــای محلــی شــده اســت. وی همانطــور کــه «آرون اســتین» تحلیل کرده بود، گفت: الگوی خوبــی بــرای برقــراری ثبــات از طریــق چنیــن توافقنامهه­ایــی و در نظر گرفتن الگــوی منبج وجــود دارد. در این الگو از طریــق به حرکــت درآوردن خودروهای گشــتزنی مشــترک تنشهــا از منطقــه رخت بربست. ■ پیشرویهای ارتش سوریه در شمال

در حاکمیــت چنیــن شــرایطی بــر شمال سوریه، دولت این کشور که ایجاد منطقه امــن را تهدیدی بــرای امنیت و تمامیت ارضی خود میداند، در تالش است با پیشروی نظامی در شمال ادلب و شرق فرات مانع شکلگیری گروههای مسلح شــود. در همین خصوص ارتش سوریه سهشنبه موفق شــد با آزادسازی در حمــاه خود را بــه 7 کیلومتری «خان شــیخون»، از شــهرهای اســتراتژی­ک ایــن منطقه برســاند. بــا آزادســازی این مناطــق، تروریســته­ا در ریف شــمالی حماه محاصره میشــوند و مســیرهای امدادرســا­نی بــه آنــان از ریــف جنوبــی ادلب قطــع میشــود. نیروهای ســوری یکشــنبه نیز بر شهرک راهبردی الهبیط مسلط شده بودند که یکی از «نخستین قلعههای» موجود در مســیر منتهی به خان شیخون از محور غربی است.

 ??  ??

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran