Iran Newspaper

عمران خان به کشمیر پاکستان رفت

-

گروه جهــان/ مردم پاکســتان دیــروز در حالی هفتادمین ســالگرد استقالل خود را جشــن گرفتنــد که ایــن کشــور در اوج تنشهــا بــا هند بر ســر مســأله کشــمیر بهســر میبرد. تداوم این تنشها دیروز عمــران خان، نخســتوزیر پاکســتان را بــرآن داشــت، در اقدامــی کــه میتواند برای هند حساسیت برانگیز باشد، بعد از صــدور بیانیــهای درباره روز اســتقالل کشورش راهی سفر کشمیر تحت کنترل اسالمآباد شود.

بهگــزارش ســایت شــبکه خبــری «الجزیــره»، عمــران خان پیش از ســفر بــه کشــمیر تحــت کنتــرل پاکســتان در بیانیــهای تأکیــد کــرد: «روز اســتقالل فرصتــی اســت بــرای شــادی ملــت اما امروز ما بهخاطر وضعیــت برادرانمان در کشــمیر اندوهگیــن هســتیم. من به برادران کشــمیریام اطمینان میدهم که ما در کنار آنان هستیم.»

بنا براین گــزارش، عمران خان پس از صــدور ایــن بیانیــه راهــی مظفرآباد، مرکز کشــمیر تحت کنترل پاکستان شد تــا در مجلــس محلــی ایــن منطقــه بــر مواضع خود نسبت به کشمیر پافشاری کنــد. او در مجلــس محلــی کشــمیر ضمن درخواســت از مــردم برای اتحاد و همســویی بــا یکدیگر گفــت: اقدامات هند در کشــمیر موضع پاکســتان درباره اســتقالل و ادامه مســیری که گذشتگان آغــاز کــرده بودنــد را تقویــت کــرد. وی از مــردم خواســت نقــش خــود را بــرای ایجــاد یــک کشــور اســالمی بــر اســاس دولت پیامبر در مدینــه ایفا کنند. وی با این حال با تأکید بر اینکه پاکســتان ســر جنــگ با هند نــدارد، گفــت: جنگ ما با ایدئولوژی هند است.

عــارف علــوی، رئیــس جمهــوری پاکســتان نیــز دیــروز هنــگام بــه اهتــزاز درآوردن پرچــم ایــن کشــور در مراســم روز اســتقالل گفــت: خواهــان جنــگ با هند نیستیم اما اگر مجبور شویم چیزی بــرای از دســت دادن نداریم. پاکســتان ضعیف نیســت اما سعی دارد از طریق دیپلماتیک و مراجعه به شورای امنیت ســازمان ملــل متحــد بحران کشــمیر را حل کند.

ایــن در حالی اســت که شــاهمحمود قریشــی، وزیــر امــور خارجه پاکســتان با ارسال نامهای به شورای امنیت سازمان ملــل متحد خواهــان برگزاری نشســت ویژه برای کشمیر شد.

این در حالی است که دیروز فرماندار ایالت جامو و کشمیر، در سخنانی مدعی شــد، تدابیــر و محدودیتهــ­ای امنیتــی در مناطــق ســمت هنــد کشــمیر پس از روز اســتقالل هنــد (امــروز)، کاهش پیدا خواهد کــرد؛ با این حــال، خطوط تلفن و اینترنــت همچنــان از دســترس خارج خواهنــد مانــد. بــا وجــود طــرح چنیــن ادعاهایی «الجزیره» خبر داده اســت که شاه فیصل، یکی از رهبران کشمیر در پی توئیتی کــه در آن به اقدامــات اخیر هند انتقاد کرده بود، دستگیر شده است.

دولــت هنــد 4 اوت (3۱ مرداد)، یک روز پــس از لغــو خودمختــار­ی کشــمیر تحــت کنتــرل خــود، بــا واهمــه از بــروز ناآرامــی، ابزارهــای ارتباطی در کشــمیر را مســدود و اقدام به برقراری حکومت نظامی در این نواحی کرد. تاکنون، دهها هــزار نفــر از نیروهــای امنیتــی به شــهر ســرینگر و شــهرها و روســتاهای دیگری در کشمیر اعزام شده و صدها معترض کشمیری دستگیر شدهاند.

 ??  ??

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran