Iran Newspaper

طوفان شن 465 سیستان وبلوچستانی را راهی بیمارستان کرد

-

زهرا کشــوری / طوفان شــن بهدنبال بادهای 120 روزه، دوباره به جان شــهروندان سیســتان و بلوچســتان افتاد. این طوفان 150 نفــر را در زابل، زهک، هامون، هیرمند و نیمروز مصدوم کرد. همچنین ۵۶۴ نفر را به بیمارســتا­نها کشــاند. طوفان شــن ســالها اســت که ریه اهالی این اســتان را نشــانه رفته و آنها را با ســرفههای شــدید مهاجر شــهرهای دیگر کرده اســت. تعدادی از سیستان و بلوچســتان­یها زندگی را به منطقه هیرکان (گلســتان)برده و برخی از آنها هم ســاکن تهران شدهاند. «شینا انصاری» مدیر کل دفتر پایش فراگیر سازمان حفاظت محیط زیست در این باره میگوید: «هوای زابل با شاخص باالتر از 00۳ همچنان در شرایط خطرناک قرار دارد.» تا این سؤال پیش بیاید که آیا یورش جدید شنها، باز هم شهروندان زخمی سیستان و بلوچستان را به ترک وطن مجبور خواهد کرد؟ وحیدپور مردان، مدیرکل محیط زیســت اســتان نیــز در گفتوگــو با «ایــران» تنها راه آرام کردن شــنهایی که به قصــد دفن زندگی در جنــوب شــرق ایران خیــز برداشــتها­ند، پرداخت حقآبه زیســت محیطی منطقه میداند. وی از تصویب 850 میلیارد ریال اعتبار برای احیای تاالب هامون با دستور رهبر معظم انقاب خبر میدهد.

بهگــزارش «ایــران»، بادهــای 120 روزه از ســمت شــمال منطقــه سیســتان و بلوچســتان و افغانســتا­ن هجــوم میآورنــد و از ســمت جنوب شــرقی ایــران خارج میشــوند. پورمردان 21 سال خشکسالی شــدید در منطقه، عدم ورود آب به تاالب هامون در اثر خشکســالی را باعث خشــک شــدن هامون و ضعیف شدن این تاالب میدانــد و میگویــد: «خشکســالی باعــت افزایــش تعــداد روزهــای آلوده، شــدت ریزگردها و افزایش کانون ریزگردهای جدید شده است.» به گفته پورمردان آبگیری سالجاری «هامون صابوری»، کانونهای شمالی ریزگردها را پوشش داد اما مشکل را حــل نکــرد. پورمــردان از آبگیــری 40 درصدی تــاالب هامون ســخن میگوید که هرچند شرایط تاالب را بهتر از سالهای پیش کرده اما خشکسالی دو دهه و افزایش کانونهــای ریزگــرد، تأثیــر آن را روی تثبیــت شــنها کاهش داده اســت. او افزایش میــزان گــرد وغبارها را باعث مختل شــدن زندگی شــهروندان میدانــد و میگوید: «حقآبه تاالب هامون بســیار کم اســت. حقآبه هامون 60 میلیون متر مکعب است در حالــی کــه تاالب 11 تــا ۳1 میلیارد مترمکعــب گنجایش دارد.» او کشــت گیاهان بومــی در وســعت 00۳ هکتــاری را از جمله راهکارهای تثبیــت ریزگردهای داخلی استان اعام میکند و از تصویب 850 میلیارد ریال اعتبار برای احیای تاالب هامون با دســتور رهبر معظم انقاب خبر میدهد. به گفته او این اعتبار بهدنبال ســفر سه باره «عیسی کانتری» رئیس پردیسان به منطقه تصویب شد.

پورمردان میگوید: «ورود آب از ســوی افغانستان و بارانهای بهاری باعث شد تا پوشــش گیاهی منطقه جان بگیرد اما با هجوم شــتر پوشــش گیاهی خوراک دام ســنگین و شترهای منطقه دیگری شد.» این شترها از منطقه بلوچستان و خراسان جنوبــی بــه منطقه سیســتان میآینــد. بهگفتــه پورمردان یکــی از فعالیتهــا که با اعتبــار جدیــد انجام خواهد گرفت قرق منطقه هامون برای جلوگیری از ورود شــتر و دامهــای ســنگین بهمنطقه و خرید زمینهــای پیرامون کشــاورزی، برای افزایش حاشیه امن تاالب خواهد بود.

او میگوید:«شــترها هم سرشــاخهها را میخورند هم اجازه رشــد دوباره به گیاه نمیدهنــد.» پورمــردان تأکیــد میکند:«بــرای نجــات شــهروندان از ریزگردها باید حقآبــه هامــون را بعد از شــرب قــرار داد. آنچه در حــال حاضر اتفــاق میافتد 400 میلیــون مترمکعب آب ســهم شــرب و کشــاورزی اســت و 60 میلیــون مترمکعب هم ســهم هامون. البته اگر این ســهم به هامون برســد. آن هم در حالی که هامون نزدیک به ۳1 میلیارد مترمکعب گنجایش آب دارد!»

 ??  ??

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran