Iran Newspaper

شانس صعود به المپیک را داریم

- مصطفی کارخانه مربی و کارشناس والیبال

تیــم ملــی در حالــی با شکســت مقابــل روســیه از صعود به المپیــک در ایــن مرحله از مســابقات انتخابــی بازماند که به اعتقاد من بچهها تاش خودشــان را کردند. باید به این نکته توجه داشت که روسیه در والیبال از هر نظر از ما جلوتر است؛ پاســور خوب، دریافت کننده خوب، دفاع وســط و پشت خط زن خــوب و حاال از امتیاز میزبانی هم برخوردار بود. تیمی که یکی از بهترین تیمهای حال حاضر دنیاست و قهرمان لیگ ملتهای والیبال هم شــد. گرچه ما در لیگ ملتها این تیم را در ارومیه شکســت دادیم. البته نه این تیم، بلکه تیمی که جوانتر بود و بازیکنانی مانند میخائیلف و موزرســکی را هم در اختیار نداشت اما باید این موضوع را هم یادآور شد که تیم ما هم تیم ضعیفی نیست و فاصلهمان با تیمهای بزرگ دنیا زیاد نیست و خیلی کم است. در بعضی از نقاط سرتر و در بعضی از نقاط ضعیف تریم. در بعضی تکنیکها و تاکتیکها جای کار داریم. در زدن سرویسها بخصوص سرویسهای پرشی و میانگین قدی بلندتر، آنها از ما جلوتر هستند و یک شبه نمیتوان این مسائل را حل کرد.

موضــوع قابل اشــاره این اســت که والیبال ما رشــد کرده و مــا به تیمی تبدیل شــدهایم که میتوانیم از قبل بازنده نباشیم. اگر هر کسی بر اساس شرح وظایف خــودش پیــش بــرود، مــا میتوانیــم بــه آینــده امیــدوار باشــیم. به ایــن صورت کــه بازیکنــان و مربــی باالتریــن و بهترین عملکرد خودشــان را داشــته باشــند و فدراســیون هــم نقــش خــود را بخوبــی ایفا کند. مــا بایــد روی بازیکنــان قد بلند بیشــتر ســرمایهگذ­اری کنیم تا میانگین قدیمان را باالتر ببریم. ما هنوز به ثبات الزم دســت پیــدا نکردهایم. در زمانهایی از بــازی ‪4 5،‬ امتیاز جلو میافتیم ولی این برتری را از دســت میدهیم. ما تا آسیبشناســ­ی نکنیــم و ضعفهایمان را شناسایی نکنیم، نمیتوانیم رو به جلو حرکت کنیم. من به عنوان یک مربی باید خودم را آنالیز کنم و فیلم بازیهای تیمم را ببینم. اینکه آیا تایم استراحت فنی را دیــر گرفتهام یا تعویض را دیر یــا زود انجام دادهام که بازی بعدی این کارها را انجــام ندهم. البته مربی در ســطح ایگور کوالکوویچ این کارهــا را انجام میدهد ولــی ما در کوچینگ مان باید ســرعت عملمان را باالتر ببریــم. االن ویدئوچک خودش یک مربی اســت و با وقفهای که از این طریق ایجاد میشــود، میتوانیم برنامههایم­ان را پیش ببریم ولی در این کار هم خساست به خرج میدهیم. در این شرایط، بردن تیمی مثل روسیه سخت است ولی نشدنی هم نیست.

والیبال، آنقدر ســخت نیســت که نتــوان کارهــا را در آن پیش برد. به شــرطی که ضعفهایمــا­ن را آسیبشناســ­ی و برطرف کنیم. ما در حال حاضــر با اختاف ‪2 ۳،‬ امتیاز در چنین بازیهایی میبازیم. اگر بازیکن و مربی اشتباه کمتری داشته باشد و در این میان از ویدئوچک هم استفاده کنیم، میتوانیم به موفقیت برسیم. اگر بازیکن کارش را ضعیف انجام میدهد، مربی باید سریع او را تعویض کند تا نوشدارو پس از مرگ سهراب نشود. البته باید یک جاهایی هم به بازیکن فرصت داد تا خودش را پیــدا کند. حاال باید به آینده نگاه کرد. ما مســابقات قهرمانی آســیا را در پیش داریم که تیم قهرمان آن به المپیک راه پیدا میکند. در حال حاضر یک مقدار کار سخت شده ولی ما شانس صعود به المپیک را داریم و این شدنی است. ما باید در شرایطی تیم ملی را نگه داریم که بچهها عملکرد فنی باالیی داشته باشند. از مدیریت گرفته که میتوانند به بچهها انگیزه بدهند تا کادر فنی که مسائل تاکتیکی را زیر نظر دارد. البته بچهها برای این مسابقات مقداری هم خسته بودند. برای این که والیبال ایران به این شرایط برسد، خیلی هزینه شده و اگر میخواهیم با قدرت پیش برویم، باید آگاهی و دانشمان را باالتر ببریم تا از تیمهای بزرگ دنیا عقب نمانیم.

 ??  ??

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran