Iran Newspaper

تئاتر خوزستان مدیون اوست

حسینعلی طباطبایی، مترجم، پژوهشگر، استاد دانشگاه و کارگردان تئاتر درگذشت

- اردشیر صالحپور کارگردان تئاتر

حســینعلی طباطبایی درگذشــت. ایــن جمله را چه به آســانی میتوان نوشــت و چه به دشواری میتوان پذیرفــت. او عمــر پربار خــود را وقف تئاتــر کرده بود و تــا دمدمههای واپســین حیات نیز دســت از تالش ترجمه برنمیداشــ­ت و با وجود شغل دندانپزشکی همچنان به تئاتر عشق و عالقهای وافر داشت و خود را مدیــون این هنر واال کــرده بود. او همچــون آنتوان چخــوف و غالمحســین ســاعدی تئاتــر را بــا طبابت عــوض کــرده بــود و بیشــتر وقتش بــا تئاتــر و ترجمه میگذشــت. اواخــر دهه چهل تا اوایــل پنجاه هم که در خوزســتان بود تئاتر این استان را پی افکند و نسل درخشانی تربیت کرد که میتوان از آن بهعنوان دوره طالیی تئاتر خوزستان یاد کرد.

او هــم ترجمــه، هــم کارگردانــ­ی، هــم تحلیــل و هــم مدیریــت کرد. حضــورش بســیار مغتنــم بود و مســئوالن فرهنگی و هنــری که به حکمت حضورش پــی بــرده بودند همه امــور را بــه او محول کــرده و او مشــفقانه و بــا عشــقی پدرانــه همــه را چــون فرزنــد خود دوســت داشت و در تمامی شــئونات کار اعم از خوانــش و تصویب تا اجــرا و تحلیل کنــار کار بود. به همیــن دلیــل میتــوان او را پــدر تئاتر خوزســتان نام نهــاد و ایــن عشــق و عالقــه را حتــی پــس از آنکه به تهــران آمده بــود نیز ادامه مــیداد و همچنان دلش برای تئاتر خوزســتان و فرزندانش که حاال در ســطح تئاتر تهران و خوزســتان نامآور شــده بودند میتپید. در خوزســتان بویــژه اهواز چند گــروه تئاتری از جمله گروه تئاتر شــهر، گروه تئاتر مردم، گروه تئاتر کوچک ...و وجــود داشــت کــه همگــی در رقابتــی ســالم و فرهنگی به فعالیت مشــغول بودنــد و نیز گروههای دانشــجویی و گروههای آموزشوپرور­ش و بخشــی از تئاتر قدیمی و سنتی اهواز.

هنرمنــدان حرفهای و صاحبنام کشــور به اعتبار حضور طباطبایی اغلب به اهواز تردد داشــته و تئاتر خوزســتان را مورد عنایت قــرار میدادند و در فرآیند چنیــن ارتباطاتــ­ی بود کــه روزبهروز به رشــد و تعالی تئاتر این اســتان افزوده میشــد و حضور و درخشش آنــان در جشــنواره تئاتــر شهرســتانه­ا کــه در تــاالر سنگلج تهران برگزار میشد، همواره تئاتر خوزستان را به کســب جوایــز ارزنــدهای مفتخر میســاخت که از آن جملــه بایــد به درخشــش تئاتر «دالو» نوشــته زندهیــاد احمــد بیگدلــی و کارگردانــ­ی عــزتاهلل مهرآوران اشــاره کرد که خوش درخشــید و همچنان در یادهاست.

جــدی گرفتــن تئاتــر و تولید و اجرای آن به شــیوه حرفهای ســبب شــد تا عدهای از هنرمندان با شرکت در کنکور هنر به دانشــکده هنرهــای زیبا و دراماتیک راه پیــدا کــرده و تحصیــالت عالیــه در تئاتــر کشــور حضوری مؤثر داشــته باشــند کــه از آن جمله باید به رضا فیاضی، زندهیاد رضا خندان، سعید صدیقیان،

او هم ترجمه، هم کارگردانی، هم تحلیل و هم مدیریت کرد. حضورش بسیار مغتنم بود و مسئوالن فرهنگی و هنری که به حکمت حضورش پی برده بودند همه امور را به او محول کرده و او مشفقانه و با عشقی پدرانه همه را چون فرزند خود دوست داشت

 ??  ?? تجلیل از حسینعلی طباطبایی با حضور اردشیر صالح پور در سیوسومین جشنواره بینالمللی تئاتر فجر
تجلیل از حسینعلی طباطبایی با حضور اردشیر صالح پور در سیوسومین جشنواره بینالمللی تئاتر فجر

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran