Iran Newspaper

تالش برای تمرکززدایی از کنسرتها

- شهرام توکلی رهبر ارکستر فرهنگ و هنر

ســاالر عقیلــی بیســت و پنجم مرداد ماه کنســرت جدید خود را در شــیراز برگزار میکنــد.در این کنسرت، ارکستر فرهنگ و هنر به رهبری شهرام توکلی عقیلی را همراهی خواهد کرد.

حدود چهار ســال پیش ارکســتر فرهنــگ وهنــر بــا همــکاری من و آقــای علــی اکبــر قربانــی و همچنیــن بــه همــت و همیاری خانم سوســن تقیپور راهاندازی شــد و در ایــن مــدت زمــان توانستیم کنســرتهای مختلفی برگزارکنیم. بخش عمــده نوازندههای این ارکســتر دانشــجویا­ن همین دانشــگاه هســتند که تعدادی از آنها در ارکســترها­ی ملی و سمفونیک هم حضور دارند و سازمی نوازند. درحــال حاضــر دو ارکســتر بــزرگ دولتــی، ارکســتر ســمفونیک تهــران و ارکســتر ملی ایران در کشــور ما فعالیت میکنند که البته ارکســتر ملی مدتی اســت با رهبران میهمان اداره میشــود و اتفاقاً طرح بسیار خوبی اســت چــرا که ارکســترها باید حضــور رهبران مختلف را تجربه کنند و این اتفاق هم موجب رشــد و پیشرفت ارکستر خواهد شد و دیگر اینکه ارکسترها را از حالــت مونوپــل (انحصــاری) خــارج میکنــد. ناگفته نماند در کنار ارکسترهای دولتی، ارکسترهای خصوصــی و خودجــوش و بــدون حمایــت دولتــی ایجاد شده واین اتفاق نشاندهنده توانمندی بسیار جوانان مستعد کشور ما است. البته شرایط ارکسترها در دنیا به گونه دیگری اســت و بســیار مورد حمایت دولت هستند. بهطوری که حتی در شهرهای کوچک هم ارکســتر تشکیل شده و میبینیم که روند خوب و رشد صعودی دارند.

اما پروژه جدید و کنســرت شیراز قرار است در دو بخش برگزار شود؛ بخش نخست قطعاتی است که پیش از این ساالرعقیلی اجرا کرده و شامل قطعات ملــی- میهنی و مورد اســتقبال مردم بوده همچون معمای شــاه، وطنم ...و بخش دیگر قطعاتی است کــه در مــدت زمــان همــکاری با ارکســتر ملــی بوده کــه مــن وآقای قربانی بــا رهبری اســتاد فخرالدینی قطعاتی برای آقای عقیلی ســاخته و تنظیم کردیم که در این پروژه از همان رپرتوارها استفاده میشود، قطعاتــی چون «خوشــه چین»، «وای از شــب من» از ســاختههای زنده یاد همایــون خرم ...و همچنین قطعــه ای ســاخته آقای قربانی با شــعری از اســتاد شــهریار بهنــام «ســالم شــیراز» اســت که بــه مردم شیراز تقدیم میشود.

 ??  ??
 ??  ??

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran