Iran Newspaper

تئاتر،آیینهآیینه­ا

- ارمغان بهداروند شاعر

نوزدهمینجش­نوارهنمایش­های آیینی و ســنتی چند روزی اســت شــروع بــه کار کــرده و اســتقبال نسبتاً خوبی هم از آن شده است. شعار امسال جشنواره «نمایشسنتیف­رصتیبرایتئ­اترمعاصرای­ران»است.

هیچ قرار نیســت ضــرورت احیا و اســتمرار آیینهــا را در یــک اثر بــه تمــام آیینــی یــادآوری کنیم کــه چنیــن چهــرهای از آییــن نمیتواند همه حواس مخاطب را از آن خــود کنــد و بــه تجربــه درخواهیــم یافــت که کارکــرد مــوزهای، تأثیــر طوالنی مدتــی نخواهد داشــت و خــروج از موقعیــ ِت واقع، به مــرگ این کارکرد منتهی میشــود. رایحه عطری را در خاطر بیاورید که آمیختناش با فضای موجود، مؤثرتر خواهــد بــود و بیشــتر از نفــس به نفس شــدن با ظرف عطر، اتفاق آفرین است.

جشــنواره تئاتــر آیینی ســنتی همین دغدغــه را در خیــال و خاطــر دارد و در همــه ادوارش بــا َ گردگیریاز آداب و آیین و ســن ِن ملی و مذهبی، پیوســته کوشــیده اســت، هنــر امــروز از گنجینــه آیین برخــوردار باشــد و برخوردار بماند و ارزش افزودهای برای مخاطب امروز بیافرینــد. احضار آیینها و احیای ســنن باید به زیرکی و هوشــمندان­ه در بافتــار تولیدات نمایشــی امــروز گره زده شــود تا انســان معاصر به تداوم اثرگذاری ســنن و خیرخواهی باورها ایمان بیاورد و در بازآفرینی آیینها، خطرات و مخاطرات روزگار خویش را چارهجویی کند. تئاتــر در ســرزمین مــا اگر چه کم ســابقه امــا به وضوح میتــوان مواجهــات نمایشــی ارزشــمندی را در کالبــد فرهنگی جوامع روســتایی و شــهری قرنهای متمادی معرفــی کــرد کــه بازتــاب آن در آفرینشهــا­ی تئاتری برخی ملل قابل اســتخراج اســت. یکی از تکالیف این جشــنواره، برونتــاب این گنجینه اســت. گنجینهای که در متــون داســتانی، خلــق قهرمانان، فرهنگ البســه، اخالق اسطورهای و کیفیت فردی و گروهی انسانهای دیــروز، مشــهود و ملمــوس اســت. «یوجینــو باربــارا» کهنه کارگردان بینالمللی این حیرت و سرگشــتگی را در تماشــای تعزیهای در همین جشــنواره آیینی سنتی تجربــه کرده بود و از آن به عنوان شــکلی نــادر در تئاتر یــاد کــرد و بــه سرخوشــی تأکیــد کرده بــود کــه امیدوار اســت بتوانــد در آثــارش از توانــش این گونه نمایشــی گرتهبــردا­ری کنــد. معتقــدم انســان امروز کــه بیش از همیشــه هفتخانهــا­ی آزمــون انســانیت را پیش رو دارد باید به مجاورت آیینها و ســنن، رویینهتن شــود. این رویینهتنی تعهد تئاتر است.

 ??  ??

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran