Iran Newspaper

جشنواره تلویزیونی و نزدیکی به مخاطب

- رضا صائمی خبرنگار

امسال بیست و دومین جشنواره تولیــدات مراکــز اســتانی صــدا و سیما در اســتان خراسان شمالی برگــزار میشــود؛ اتفاقی کــه در راســتای سیاســتهای مرکززدایی صدا و سیما صورت گرفته است.

بیســت و دومیــن جشــنواره تولیــدات مراکــز اســتانی صدا و سیما امسال در خراسان شمالی برگــزار میشــود. فــارغ از کــم و کیف ایــن جشــنواره و چگونگی برگــزاری آن، جای برگــزاری آن نیز واجد اهمیت است. البته انتخاب لوکیشن جشنواره نیز بخشی از استراتژی کلی آن بوده که ساختار و رویکرد جشــنواره را هم تعیین و صورتبندی میکند. ویژگی مهــم این جشــنواره مرکززدایی آن اســت کــه با توجه به اهداف جشــنواره میتواند دســتاورده­ای مهمی در پی داشــته باشــد. به این معنا که برگزاری جشنوارهای تلویزیونــ­ی خارج از تهران و در ســطح اســتانها که به شکل چرخشی هر ســال در یک استان برگزار میشود ایــن امــکان را فراهم میکند که ظرفیتهای اســتانی در تولیدات محتوایی تلویزیونی شناخته شده و ظهور و بروز پیدا کند.

جالــب اینکــه شــعار امســال جشــنواره مراکــز استانها«جشــنواره اســتانی، توســعه پایــدار و رونــق تولیــد» اســت. همیــن شــعار میتوانــد در ارتبــاط با صدا و ســیمای مراکز اســتانی برگزارکنند­ه نیز محقق شــود. بدیــن معنا کــه میزبانی این جشــنواره موجب میشــود تــا مراکز اســتانی همــه تــوان و قابلیتهای خــود را بــرای برگــزاری هر چه بهتــر جشــنواره به کار بگیــرد. میتــوان جشــنواره تولیــدات مراکــز اســتانی را یــک راهــکار اســتراتژی­ک برای بازشناســی و رشــد و توســعه بومیســازی رســانهای در کشور برشــمرد و از ایــن حیث باید آن را جدی گرفت و بهعنوان ســرمایه گرانقدر رسانه ملی دانست. اگر این واقعیت را در نظر بگیریم که بیشــترین مخاطبان تلویزیون چه از لحاظ جمعیتــی و چه از حیــث عالقهمندی و انگیزشــی به مخاطبان شهرستانها مربوط میشود باید بهعنوان بزرگترین سرمایه رســانه ملی به آن نگریسته شود. جشــنواره اســتانی میتوانــد ایــن ســرمایه را از طریق تمهیــدات و سیاســتگذا­ریهای درســت فرهنگی و رســانهای پردازش و پرورش داده و بواسطه مخاطب شناســی عملی که در درون این جشنواره رخ میدهد به ســمت جذب بیشــتر و بهتر مخاطب حرکت کند. تلویزیون میتواند از طریق این جشنواره به مخاطب خود نزدیک شود.

 ??  ??

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran