Iran Newspaper

راهآهن میانه- بستان آباد بهزودی افتتاح میشود

رئیس سازمان برنامه و بودجه خبر داد

-

با تشــدید تحریمهای امریکا علیه ایران موجــی از بازارگشــا­یی میــان کشــورهای تولیدکننده نفت برای تســخیر بازارهای هــدف ایران شــکل گرفــت. بویــژه خود کشور امریکا و دوستانش نظیر عربستان و امــارات تــاش زیادی بــرای تصاحب بــازار نفت ایــران کردند. اما بــا این حال مقاماتایرا­نیوهندیمیگ­ویندکههنوز ایــران یکی از تأمینکننــ­دگان مطمئن و کمهزینهانر­ژیبرایهندا­ستوتجارت میان دو کشور متوقف نشده است. اخیراً «وی مورالیــد هاران» وزیر دولت هند در امورخارجه نیز بر این موضوع تأکید کرد و گفت که روابط دوجانبه هند با ایران به قوتخودپابر­جاستوتحتتأ­ثیرروابط هند یا هیچ کشور ثالثی قرار ندارد.

ابراهیم جمیلی، رئیــس اتاق ایران و هنــد نیز در ایــن خصوص به خبرنگار مــا توضیــح میدهــد: «میان دو کشــور روابــط تجــاری وجود دارد. امــا در مورد کــم و کیف آن نمیتــوان حرفی زد و به دشــمنان گــرا نمیدهیم. تنها بخشــی کــه قابــل بیــان اســت، ســرمایهگذ­اری هندیها در چابهار است.» رئیــس ســازمان برنامــه و بودجــه کشــور گفت: طــرح راهآهن میانه به بســتانآبا­د اولویتگــذ­اری شــده و بهرغــم شــرایط ســخت تحریمی به پایان رســیده اســت. بهگزارش ایســنا، محمدباقــر نوبخت در حاشــیه بازدید از خط آهن میانه- بستان آبــاد- تبریــز در گفتوگــو با خبرنــگارا­ن، اظهــار کــرد: 132 کیلومتــر مســیر میانــه بــه بســتانآبا­د آماده شــده که بــزودی به بهرهبرداری­میرسد.

وی افــزود: در ادامــه ایــن طــرح ریلی ۴۴ کیلومتر دیگر نیز تا مســیر تبریز ادامه خواهــد داشــت کــه در ســال آینــده بــه بهرهبرداری­میرسد؛دراینرابطه­مشکل اعتباری وجود نــدارد و بزودی 0۴ میلیارد تومان نیز به این طرح پرداخت میشود.

همچنین خیراهلل خادمی مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه از بهرهبرداری از خط آهن «میانه - بستانآباد - تبریز» در سال آینده خبر داد و گفت: تاکنون بالغ بر هــزار و 00۵ میلیارد تومان برای این پروژه هزینه شــده اســت کــه فــاز اول (میانه به بستان آباد) در سالجاری و فاز دوم نیز در سال 99 به بهرهبرداری میرسد.

وی در حاشیه بازدید از پروژه خط آهن میانه-بســتان آباد- تبریز، اظهــار کرد: در راستای توسعه شبکه ریلی کشور، اتصال مراکز اســتانها به این شــبکه را در برنامه قرار داده و طی سالهای۶9 و79 نیز چهار استانبهشبک­هریلیکشورم­تصلشدند. ■ ســد شــهید مدنــی ســال آینــده بــه بهرهبرداری­میرسد

رئیس ســازمان برنامه و بودجه کشور همچنین در حاشــیه بازدید از ســد شهید مدنی با بیان اینکه بهرهبرداری از سدهای شــهید مدنــی و شــهریار از اولویتهــا­ی ماست،گفت:تاشمیکنیمت­اسدشهید مدنی طی یک سال آینده به بهرهبرداری رسیده و آبگیری شود.

نوبخت، اظهار کرد: ســد شهید مدنی تقریباً به اتمام رسیده است، اما اقداماتی همچــون تملیــک اراضی و مسیرســازی جهــت آبگیــری آن الزم اســت تــا بــه بهرهبرداری­رسیدهوبهمن­طقهگردشگری تبدیلشود.

وی بــا بیان اینکــه بهرهبــردا­ری از این سدها اهمیت بسیاری دارد، افزود: تاش میکنیم تــا اعتبار الزم بــرای تکمیل این ســدها را از سوی دولت و ســازمان تأمین کنیم تا ســد شــهید مدنی و ســد شــهریار آبگیریشود.

رئیس ســازمان برنامه و بودجه کشور اضافه کــرد: در این رابطه امیدواریم، چرا که عزم دولت به اتمام رساندن پروژههای ناتمام اســت تــا ســرمایهها­ی میلیاردی کشوردرزمین­نخوابد.

وی بــا تأکید بر اینکه ســد شــهریار نیز وضعیتی مشابه سد شــهید مدنی دارد، گفــت: اتمــام چنیــن پروژههایــ­ی جــزو اولویتهــا­ی دولت بــوده و در این رابطه نیــز هفتــه آینده جلســهای بــرای انعقاد تفاهمنامه رســمی بین ســازمان برنامه و بودجــه و مســئوالن آذربایجان شــرقی برگــزار میشــود تــا اعتبــارات و تعهدات تعییــن شــده و ایــن زیرســاخته­ا بــه بهرهبــردا­ری برســد. وی خاطرنشــان کــرد: بــا وجــود اینکه در شــرایط ســخت اقتصادی هســتیم اما مدیریت میکنیم تا از منابع موجود استفاده بهینه و مؤثری داشــته باشــیم. نوبخت در خاتمه تأکید کرد: ســفر ما بــه آذربایجان شــرقی مؤثر بوده و امید اســت در ســفر آینده، راهآهن میانه- بستانآباد به بهرهبرداری رسیده و ســال آینده نیز پــروژه خط ریلی میانهبســت­انآباد- تبریــز افتتاح و ســد شــهید مدنیآبگیری­شود.

 ??  ??
 ??  ??

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran