Iran Newspaper

قمارانتخاب­اتیترامپون­تانیاهوباک­ارتزنانجنج­الیکنگره

تل آویو ورود «رشیده طلیب» به سرزمینهای اشغالی را مشروط و ورود «ایلهان عمر» را ممنوع کرد

- ندا آکیش خبرنگار

باورش ســخت اســت اما دونالــد ترامپ، رئیــس جمهوری امریکا دســت بــه کاری بیسابقه در تاریخ کشورش زد و بنیامین نتانیاهو، نخســتوزیر رژیم صهیونیستی را نیــز ترغیب کرد، دو نماینده مســلمان کنگــره امریــکا را از ورود به ســرزمینها­ی اشغالیمنعک­ند.بااینحالدو­لتتلآویو که پیشتر ورود ایلهان عمر سومالیایی تبار و رشــیده طلیــب فلســطینی االصــل بــه اراضی اشغالی را بالمانع اعالم کرده بود، در نهایت خبر داد سفر ایلهان عمر به این اراضی ممنوع اســت اما طلیب به شــرط اینکــه در زمانی کوتاه فقط مادربزرگش را ببیند و برود، میتواند ســفر خود را انجام دهد.

بهگــزارش ســایت روزنامــه امریکایی «نیویورکتای­مز»،ترامپباترغ­یبکردن یــک رژیــم خارجی بــرای اقــدام علیه دو شــهروند امریکایــی بویژه دو شــهروندی که اعضای منتخب کنگره هســتند از خط قرمزی عبــور کرد که تاکنــون هیچکدام از رؤسای جمهوری امریکا از آن عبور نکرده بودنــد. در تاریــخ امریکا ســابقه نداشــت دعواهایحزب­یبهبیروناز­مرزهایایاا­لت متحده کشیده شــود. همچنین از آنجا که امریکاییها برای ســفر به اراضی اشغالی نیازی به ویزا ندارند، منع ورود دو نماینده زن امریکایــی بــه اراضی اشــغالی تنها به این خاطر که منتقد ترامپ و منتقد رژیم صهیونیستیه­ستند،اتفاقیبیسا­بقهبود. روز پنجشنبه به وقت محلی، کمی قبل از آنکهنتانیا­هوبرخالفاد­عاهایماهگذ­شته «ران درمر»، ســفیر اسرائیل در واشنگتن، اعالم کنــد، اجازه نمیدهد ایلهان عمر و رشیده طلیب وارد اراضی اشغالی شوند، رئیــس جمهوری امریکا پســتی در توئیتر نوشت و منتشر کرد، اگر به آنها اجازه ورود داده شــود «نشان دهنده ضعف عظیم» اســرائیل اســت. در توئیــت ترامــپ آمده بود: «آنها [ایلهان عمر و رشــیده طلیب] از اسرائیل و تمام یهودیها متنفر هستند و هیــچ کالمی یا کاری نمیتواند نظر آنها راتغییردهد.»

به عقیده تحلیلگر نیویورک تایمز، به نظر میرســد، هم ترامــپ و هم نتانیاهو در ممنــوع الــورود کــردن دو نماینــده زن امریکا بــه اراضی اشــغالی بهدنبال بهره انتخاباتــ­ی هســتند. نتانیاهو نیــاز دارد که تــا قبــل از انتخابــات مــاه آینــده بیــش از پیش نظر راســتهای افراطــی را جلب و پایــگاه آرای خــود را قوی کنــد. از اینرو به دو نماینــده زن مســلمان که اتفاقاً منتقد اشغالگریهس­تند،حملهمیکند.ترامپ هــم میکوشــد هــر روز بــر آتــش دعــوای حزبی خود با دموکراتها بدمد و با پیش کشــیدن مســائل قومی، نــژادی ...و افکار عمومیامریک­اراازمسائل­مهمتردورکن­د. او ماه گذشته میالدی هم به ایلهان عمر، رشــیده طلیب و دو زن دموکرات دیگر که رنگین پوست هستند حمله لفظی کرد و گفت که به جای انتقاد کردن از دولتش به زادگاههــا­ی خود برگردند و دولتهای آن کشورهارااص­الحکنند.

ترامــپ و نتانیاهــو در حالی ایــن بازی انتخاباتی علیه دو نماینده زن مسلمان را آغاز کردهاند که روز پنجشنبه موج انتقادها از آنها بسیار زیاد و حاکی از آن بود که نتیجه بازی میتواند به ضرر این دو رهبر باشــد. ایلهان عمر در بیانیهای این اقدام اسرائیل را «توهیــن بــه ارزشهــای دموکراتیک» و معــادل تصمیــم ترامــپ در ممنوعیــت ســفر شــهروندان از کشــورهایی با اکثریت مســلمان بــه خــاک امریــکا، نامیــد و بــه طعنهنوشت،ازتصمیم«تنهادموکرا­سی خاورمیانه!»شگفتزدهنشد­هاست.

رشیده طلیب فلســطینی االصل هم عکســی از مادربزرگــ­ش را کــه در کرانــه باختری زندگی میکند، در توئیتر منتشــر کرد و نوشت، او «شایسته است که زندگی محترمانــه و در صلح داشــته باشــد.» به نوشــته طلیب، تصمیم اســرائیل «نشان ضعــف» آن اســت. البتــه نتانیاهــو روز پنجشــنبه گفته بــود: اگــر رشــیده طلیب درخواســتی برای ســفر به کرانــه باختری جهت دیدار با خویشاوندان­ش ارائه دهد، بهخاطــر مســائل انساندوســ­تانه بــه آن ترتیــب اثر خواهــد داد، امــا در ازای آن، او نبایــد بــرای تحریم اســرائیل تبلیــغ کند. طلیب هــم که بــرای دیــدار مادربزرگش بســیار مصمم بود، تحت فشــار مقامات اســرائیلی در پیامــی نوشــت: میخواهم اســرائیل بــا دیــدار بــا نزدیکانــم بویــژه مادربزرگ 90 ســالهام موافقت کند، او در روســتای «بیــت الفوقــا» زندگــی میکند. احتمــاالً ایــن آخریــن فرصت مــن برای دیدار با او باشد، به تمامی قوانین و شروط احتراممیگذ­ارمگرچهدرج­ریاناینسفر مشــوق قطعی روابط با اسرائیل نخواهم بود. پیش از ایــن اظهار نظر کمیته روابط عمومی اسرائیل و امریکا هم در بیانیهای خواهان مجوز ســفر برای هر عضو کنگره امریکابهاس­رائیلشدهبو­د.نانسیپلوسی، رئیسدموکرا­تمجلسنماین­دگانچاک شــومر، جو بایدن و بســیاری از چهرههای دموکرات هم بشدت از ترامپ و اسرائیل انتقادکردن­د.

 ??  ??

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran