Iran Newspaper

واقعی ‌تهای‌پنهان‌بودجه‌99

جهانگیری در دیدار وزیر صنعت عمان:

- دیپلماسی اقتصـادی

الیحه بودجه ســال 1399 در شــرایطی روز گذشــته از سوی رئیــس جمهوری به مجلس ارائه شــد که کشــور و دولت با چالش اقتصادی بیســابقه و تاریخی رو به رو اســت. فشار حداکثری ناشــی از تشــدید تحریمهای اقتصادی، کاهش درآمدهــای نفتــی، کاهش اســتحصال درآمدهــای مالیاتــی، افزایــش هزینههای جاری و عمرانی در حالت رکود-تورمی باعث شــده اســت که دولت بودجه 1988 هزار میلیارد تومانی را تقدیم مجلس کند که نام آن را بودجه اســتقامت و مقابله با تحریمها گذاشــته است.ســقف الیحه بودجه 99 نســبت به بودجــه 89، معادل 13.9 درصد افزایش یافته است.بعد از افزایش سقف بودجه کشور، بالفاصله این سؤاالت به ذهن خطور میکند که الیحه بودجه کشور انقباضی و ضد تورمی است یا انبساطی و معطوف به جلوگیری از تعمیق رکود و دیگر اینکه الیحه بودجه با چه اصالحاتی به مجلس ارائه شــده اســت. دولت برای طراحی و تدوین بودجه ســال آتــی از قبــل با دو پارادایم اساســی رو به رو بوده اســت.پارادایم اول، همان پارادایم تعدیلگــرا یا اصالحگرا که غالباً از ســوی نخبگان اقتصادی و گفتمان آنان، به نفع منافع ملی آتی کشور حمایت میشد. پارادایم دوم، رویکرد انبساطی، با نگاهی به شرایط «حال کشور» با رویکرد جلوگیری از افزایش فشارهای رکودی که دولت از آن به عنوان بودجه فقرزدا و استقامتی یاد میکند.البته با توجه به منابع قابل دسترس!

پیش از هرچیز باید اشاره شود که بودجه کشوراز اهمیت فراوانی برخوردار است. بودجه نشانگر توزیع فرصتها در جامعه است. بودجه رابطه میان حاکمیت و ملت را تنظیم میکند.بودجه کشــور نشــان دهنده ســمت وســوی رفتار بازیگران اقتصاد سیاسی برای تصاحب منافع و کسب فرصت هاست.درنهایت سمت و سوی بودجه کشور نشان دهنده توان بهره برداران و ذی نفعان از منابع عمومی یک کشور است. تردیــدی نیســت که پارادایــم یا الگوی اول، یعنــی اصالح بودجه مــد نظردولت در شرایط کامالً نرمال و همزمان با نبود تهدیدات درون زا وبرون زا است. کدام دولت است که از بودجه فربه و منبسط و غیر منضبط در قالب تعدد ردیفهای بودجهای، پرداخت ارزترجیحی و موارد دیگر که مد نظر اقتصاددانا­ن اصالحگرا است، استقبال نکند، اما همان گونه که عنوان شد، در شرایط کنونی، با توجه به ناآرامیهای آبان ماه، دولت با محدودیتهای زیادی روبه رو ست.در بودجه سال آتی، دولت همزمان با بسط منابع بودجهای از هرگونه تعدیالت معنادار که سبب افزایش فشار بر عموم مردم میشود، قاعدتاً خودداری کرده است.از منظر بسیاری از تحلیلگران سیاسی و اقتصادی، ریشه بروز نا آرامیهای اخیر، تضعیف اقتصاد خانوارهای کم درآمد وبا درآمد متوســط است، برهمین اساس دولت، به جای تعدیل هزینههای عمومی و کاهش یارانههای پنهان و آشکار در شرایط کنونی، مسئوالنه در برابر ملت سند مالی کشور را تنظیم کرده است، هرچند که این امر میتواند مطلوب اصالحات اقتصادی مورد نظر الیههای نخبگانی جامعه نباشد.اما بودجه کشور محصول برآیند توافقات و اجماع نیروهای سیاسی و اجتماعی است که برون داد همین فرآیندهای سیاسی، بخشی از محدودیتهای دولت محسوب میشود.

فــارغ از انتظارات نســبت به بود و نبــود اصالحات بودجه، بنای اساســی الیحه بودجه سال آتی، تداوم و استمرار تحریمهای امریکا و نبود گشایش سیاسی است. بنابرایــن بودجــه 99 بــه مثابه ضربه گیر شــوکهای اقتصادی به اقشــار کم درآمد جامعــه طی یک ســال عمل میکند، توصیــف رئیس جمهوری، این گونه اســت: «تالش برای ریشه کنی فقر مطلق در سالهای آینده.»

1-برهمین اســاس، در رویکردهای عملیاتی بودجه ســال آتی، طرح هایی برای تقویــت قدرت خرید افراد جامعــه نظیر تأمین مواد غذایی جامعه، تــداوم اجرای طرح ســالمت، تقویت قدرت خرید مردم، تداوم تخصیــص ارز0024 تومانی برای خرید کاالهای اساسی، افزایش میزان حقوق و مستمری، پرداخت کمک معیشت بــه 7 دهــک درآمــدی جامعــه از محل حــذف یارانــه بنزین، طــرح گازســوز کردن خودروها، استانداردس­ازی سیستم گرمایش مدارس، حمایت از معلوالن و بیماران اوتیسم و پروانهای و افزایش سقف معافیت مالیاتی کارکنان دولت و نظایر آن دنبال میشود.

-2 در راســتای بســط عدالت اقتصادی، برنامه حذف ســه دهک بــاالی درآمدی از دریافت یارانههای نقدی، استحصال مالیاتی از محل مجموع درآمد خانوارها، مالیات بر ثروت، مالیات پزشکان، نقل و انتقال خودرو، درآمدهای پالک گذاری، مالیات کارکنان بخــش خصوصــی، افزایش عــوارض لوازم آرایشــی، عوارض خروج از کشور و نظایر آن دنبال خواهد شد.

معــاون اول رئیــس جمهــوری بــا اشــاره به روابــط صمیمانــه و مستحکم جمهوری اسامی ایران و پادشاهی عمــان گفــت: تهــران هیــچ محدودیتــی بــرای گســترش همکاریها با مســقط ندارد و عاقهمنــد اســت ســطح همکاریهــا­ی فیمابین را به سرعت ارتقا دهد.

به گزارش پایگاه اطاعرسانی معاون اول رئیس جمهوری، اســحاق جهانگیری پیش از ظهــر دیــروز در دیــدار «علــی بن مســعود الســنیدی» وزیــر صنعت و تجــارت عمان با بیــان اینکه روابط سیاســی ایــران و عمان در عالیترین سطح قرار دارد، خاطرنشان کرد: توســعه همکاریهای تهران و مســقط برای دنیای اســام و کشورهای منطقه مفید است و هیچ کس از این روابط آسیب نمیبیند.

معــاون اول رئیــس جمهــوری روابــط صمیمانــه ایران و عمــان را به عنوان الگویی برای روابط ســایر کشورهای منطقه توصیف کرد و اظهار داشــت: کشــورهای مهم منطقه همچون ایران و عمان میتوانند با گســترش همکاریهای فیمابین، نقش ســازنده ای در حل مســائل و مشــکات امروز دنیای اســام ایفــا کننــد. وی از آمادگی جمهوری اســامی ایران برای توســعه مناسبات دوجانبه و چند جانبــه بــا عمــان خبــر داد و گفــت: افزایــش حجــم مبادالت تجاری فیمابین که در ســال گذشــته بــه ۳.۱ میلیــارد دالر رســید، بیانگــر رشــد قابــل توجه روابــط اقتصادی دو کشــور اســت امــا هنوز تا رســیدن به نقطــه مطلوب فاصلــه زیــادی داریــم. جهانگیــری با اشــاره ابـیـــهرا­نقن وشع کمامینسدــ­ریزومنینمه­شـســـتارز­یکبــهرامک­یاارفزیایه­اشی حجم مبــادالت تجاری فیمابیــن گفت: این کمیسیون باید راههای توسعه روابط و موانع پیش رو را شناسایی و با تقویت روابط بخش خصوصی دو کشور، زمینه سرعت بخشیدن و افزایــش حجم مبــادالت تجــاری را فراهم کند. معــاون اول رئیس جمهوری با تأکید بر اینکه ایران عاقمند اســت در بین کشورهای حاشیه خلیج فارس باالترین حجم مبادالت تجاری را با عمان داشــته باشد، افزود: حجم تجارت خارجی ایران در سختترین شرایط تحریم بیش از 00۱ میلیارد دالر در سال است کــه عمــان میتوانــد در بخش زیــادی از این تبادالت تجاری سهیم باشد.

جهانگیــری با اشــاره به لغــو روادید ایران بــرای اتباع عمان و تســهیل در صدور روادید عمــان بــرای اتبــاع ایرانــی و نیــز برقــراری پرواز مســتقیم بین دو کشــور، گفــت: اینگونه اقدامــات و تقویــت همکاریهــا­ی دو کشــور در بخــش ترانزیت و کشــتیرانی نیز میتواند بــه ارتقای حجــم مبادالت تجــاری فیمابین کمک کنــد. وزیر صنعت و تجارت عمان نیز در این دیدار با اشــاره به رفت و آمد و ارتباط میــان تجار دو کشــور گفــت: خوشــبختان­ه در ســال جاری شــاهد تعامل مســتقیم و بدون واســطه تجــار دو کشــور هســتیم که ایــن امر میتواند نوید بخش تعامل تجاری مستقیم میان ایران و عمان باشــد. علی بن مســعود الســنیدی با اشاره به حضور 0۳ تاجر عمانی مدراقهایأت­تهاهومدریا­دهارهشا دیرسـســـا­زفنردبهها ایـیـرمایا­نانفتزوجاد­ر: دو کشــور انجــام شــده و زمان آن فرا رســیده اســت که جهش بزرگی در روابط و مناسبات تجاری فیمابین داشــته باشیم. وزیر صنعت و تجــارت عمــان از تســهیات و امکانــات موجــود بــرای گردشــگری ســامت و زیارت در ایــران بــرای اتباع عمان ابراز خرســندی و خاطرنشــان کــرد: روابط اقتصــادی و تجاری دو کشــور نیازمنــد جهشــی بــزرگ اســت که امیــدوارم بــا حمایت مقامات عالــی رتبه دو کشــور بتوانیم به این هدف مهم دســت پیدا کنیــم. وزیــر صنعــت و تجارت عمــان دیروز با محمدجــواد ظریف وزیر امــور خارجه هم دیدار و گفتوگو کرد. ■ دیــدار معــاون وزیــر خارجــه گرجســتان با عراقچی

دیروز همچنین «الکساندر خوتیسیاشوی­لی» معــاون وزیر امــور خارجه گرجســتان کــه برای شرکت در ســومین دور مشــورتهای سیاسی دوجانبه ایران و گرجستان به تهران سفر کرده اســت، روز یکشــنبه با ســید عباس عراقچی، معاون سیاســی وزیر امــور خارجه دیدار کرد. به گزارش ایرنا، ســید عباس عراقچی در این دیدار با اشاره به همکاریهای وسیع دو کشور در ســالهای گذشــته، مزیتهــای تزانزیتــی گرجســتان در زمینــه انــرژی و کاال را ظرفیت مناســبی بــرای توســعه همــکاری فیمابیــن دانســت. وی با اشاره به مشکات ایجاد شده ناشــی از تحریمهــای یکجانبــه امریــکا علیه ایـحـــراا­لن تمیصترویاـ­ـننــحدکــ­فررد:صایــتنهات­یحریجدمیـه­ـــاد دیربعراینی همکاریهای دوجانبه ایجاد کنند.

همچنیــن دراین دیدار خوتیسیاشــ­ویلی با اشــاره به ســابقه تاریخی روابط دو کشور، برآمادگــی و عاقــه تفلیــس برای توســعه همه جانبه مناســبات دوجانبــه تأکید کرد. دو طــرف در ایــن دور از مذاکرات همچنین در خصــوص برجام و مســائل منطقهای از جملــه تحــوالت در خلیج فــارس و آبخازیا تبادل نظر کردند.

 ??  ??

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran