Iran Newspaper

16 هزار نفر در انتخابات مجلس یازدهم ثبت نام کردند

رئیس ستاد انتخابات کشور:

-

رئیــس ســتاد انتخابــات کشــور گفــت: نــام نویســی 51هــزار و ۸1۶ داوطلــب نمایندگــی مجلــس نهایــی شــده کــه بــا درنظر گرفتن افرادی که دســتی ثبت نام کردند، این آمار به ۶1 هزار و 5۴1 داوطلب افزایش مییابد. به گزارش ایرنا، «جمال عــرف» دیروز در نشســت خبری بــا ارائه آمار و گزارش روند نامنویســی داوطلبان یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اســالمی افــزود: ۸۸ درصــد ثبتنــام کننــدگان مــرد و 12 درصــد زن هســتند و ۸۴2 نفــر از نماینــدگا­ن فعلــی یعنــی 2 درصــد و 33۶ نفــر از نماینــدگا­ن ادوار یا ۴ درصد در انتخابات ثبت نام کردند.

معــاون سیاســی وزیــر کشــور دربــاره میانگین ســنی داوطلبان اظهار داشــت: 3 هــزار و ۹02 نفــر بیــن ۶3 تــا 0۴ ســال، 2 هزار و ۷3۸ نفر 2۴ تا 5۴ ســال هستند. وی افــزود: برمبنــای میانگیــن ســنی، کمتریــن شــرکتکنند­هها از ســنین 1۷ تا 5۷ ســال به تعداد 1۶ نفر ثبتنام کننده اســت. عرف گفت: کارمندان بــا 5 هزار و ۴۶۴ نفر بیشترین گروه شغلی و کمترین تعداد هم به افراد نظامی با 0۹ نفر تعلق دارد و ۴ هــزار و 101 نفــر یعنــی ۶2 درصد ایثارگــر هســتند. رئیــس ســتاد انتخابات کشــور دربــاره میــزان انصرافیهــ­ای داوطلبان ثبت نام شــده گفت: به شــکل قطعی آماری نداریم اما به شکل موردی نامه ارســال کردند و درخواست انصراف داشــتند. وی بــا بیــان اینکه همــکاران ما در ایــن روزها تحت فشــار بودهاند، گفت: هیأتهــای اجرایــی در همــه حوزههــا تشکیل شده است؛ استعالمات از مراجع چهارگانه اخذ میشود و در روند رسیدگی قرار میگیرد.

عــرف بــا اشــاره بــه پیشبینی ســتاد بــرای برگزاری یک انتخابــات پویا، گفت: بــه عنــوان مجــری انتخابات تمــام هم و غممان برگزاری انتخابات اســت. تقریباً در ابتدای کار هســتیم و زمینهسازی برای اجرای قانون به عنــوان مجری انتخابات یعنی وزارت کشــور و ناظر یعنی شــورای نگهبان اســت. امیدواریم افــراد کارآمد و در تــراز انقــالب برای انتخابــات مجلس انتخاب شوند.

رئیس ســتاد انتخابات کشور در پاسخ به ایرنا مبنــی بر انتقادات به نامنویســی خارج از نوبت یکی از داوطلبان نمایندگی مجلس، تصریح کرد: این داوطلب از قبل

شخصی را برای انجام مقدمات ثبتنام فرســتاده و بخشــی از رونــد ثبت نام هم طی شده بود. این امر برای یک نفر اتفاق افتاد که مورد سؤال قرار گرفت.

عرف در پاســخ به پرسش خبرنگاری کــه آیــا نــام نویســی برخــی نماینــدگا­ن شهرســتانی بــرای حــوزه انتخابیــه تهــران موجــب میــزان اقبال کــم در این شهرســتانه­ا میشــود، گفت: براســاس آمــار، تمام حوزههای ما بیش از ظرفیت صندلیها داوطلب دارد.

عــرف افــزود: در خــود تهــران بــرای صندلیهــای 30 گانه بیــش از ۴ هزار نفر ثبتنام کردند و ســایر حوزهها نیز همین گونــه اســت؛ لــذا از ایــن حیــث مشــکلی نیســت و در مرحلــه صالحیتهــا ایــن بحثها بیشتر مطرح میشود.

معاون وزیر کشــور ارائه آمار از ترکیب و آرایــش سیاســی داوطلبــان یازدهمین دوره انتخابــات مجلس را زود دانســت و گفت: فعــالً تحلیلی از ۶1 هــزار ثبت نام کننده اتفاق نیفتاده اســت، از سوی دیگر همــه ثبــت نــام کننــدگان، وارد گردونــه رقابــت نمیشــوند. بایــد اجــازه دهید تا در مراحــل بعد به این ســؤاالت راحتتر پاسخ بدهیم.

رئیس ســتاد انتخابــات کشــور درباره نظــارت ســتاد انتخابات بر صدا و ســیما به دلیل رفتار انتخاباتی و انتشار ثبتنام برخــیًداوطلبان خــاص اظهار داشــت: قاعدتــا ارزیابــی تبلیغــات قبــل از زمــان برگزاری انتخابات در دســتور کار ماست و دستگاههای ناظر هم جهت پیشگیری در قوه قضائیه هستند و بررسی خواهند کرد. وی ادامــه داد: اگــر مواردی از این دســت مشــاهده شــود ابتدا تذکر میدهیم و اگر بــه لحاظ قانونــی جواب ندهــد، به مراکز قضایی معرفی خواهند شد.

عــرف با اشــاره بــه افــراد جا مانــده از نام نویسی گفت: افرادی که دیشب پشت در ســتاد انتخابــات بودنــد، طومــاری 20 نفره نوشتند و یکی از معاونان وزیر با من تماس گرفت در صورت امکان این افراد داخل ستاد بیایند.

وی ادامه داد: این زمانی بود که حدود 300 نفــر جمعیــت هــم در داخــل باقی مانده بودند و به دلیــل اینکه اعالم کرده بودیم ساعت ۸1 ثبت نام پایان مییابد، این امکان وجود نداشــت، بنابراین گفتم باید بررسی شود. لذا حدود 30 نفر پشت در ماندنــد کــه 10 برابــر آنها در ســالنها

بودنــد و اگــر موافقــت میشــد، تعدادی میگفتند مگر اینها با شما نسبتی دارند؟

وی اضافــه کــرد: ایــن آمارهــای دوگانــهای که گفته شــد، حــدود 520 نفر هســتند که مربوط بــه همانهایی بودند کــه ما عــرض کردیــم و به شــیوه دســتی فرآینــد ثبتنامشــا­ن انجــام شــد. ایــن افــراد انگیزههای فراوانی بــرای ثبت نام داشــتند و حاضــر بودنــد چنــد ســاعت منتظر بمانند تا نوبتشــان شود. رئیس ســتاد انتخابات کشــوردر پاســخ بــه دیگر پرســش ایرنــا در مــورد احــراز صالحیت داوطلبــان تصریــح کــرد: از امــروز احــراز صالحیتها و پس از اســتعالم نهادهای چهارگانه به هیأتهای اجرایی 11 نفره که ۸ نفر از معتمدیــن و بقیه هم فرماندار، دادســتان و رئیــس ثبت احوال هســتند، ارسال میشــود و آنان براساس ماده 05، حــدود 10 روز فرصــت اعــالم دارنــد. وی ادامــه داد: در مــورد اعتراضها و کســانی که به بررسی صالحیتها اعتراض دارند هیأتهای نظارت شکل میگیرد و در دو دوره 20 روزه بررســیها انجــام میشــود کــه این فرآینــد در مجمــوع 50 روز طول خواهد کشید.

 ??  ??

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran