Iran Newspaper

مجلس باید بازتاب دهنده خواست عمومی جامعه باشد

- ادامه از صفحه 2

فکر نمی کنم در این انتخابات و با این شــکلی که دارد برگزار میشود، کسی پیروز میدان باشد. شما وقتی میتوانید حرف از پیــروزی و شکســت بزنیــد کــه یک بــازی قاعدهمنــد وجود داشــته باشــد. اگر قرار باشــد این بازی به معنای دقیق کلمه رخ ندهد، اصاً پیروزی و شکســت معنی نمیدهد. همه متضرر ماجرا خواهند بــود. بنابراین ذهن خود را به این ســمت نبرید کــه رقابتی وجود دارد، پس حاال چه کسی برنده و چه کسی بازنده میشود. ذهن را به این سمت ببرید که آیا این بــازی که دارد رخ میدهد، آن بازیای اســت که مشــکات جامعه را حل کند یا نه؟ فارغ از اینکه چه تیمی در آن برنده شود. من فعاً چنین تصوری را ندارم. پیشبینــی شــما از صفبندیهــا­ی انتخاباتی نهایــی و لیســتهای ائتافی برای موعد 2 اســفند چیســت؟ احتماالً چقدر قابل پیشبینی اســت که مسائلی مانند نتیجه بررسی صاحیتها تغییراتی در این صفبندیها ایجاد کنند؟ اگر تحلیلی درباره این تغییرات احتمالی دارید، این تحلیل چیست؟

بــا توجــه به وضعیتی کــه در ثبتنامها هســت، من فکر میکنــم برای اینکه یــک مقدار تنور انتخابات را گرم کنند احتماالً بیشــتر افراد در تهران را هم تأیید صاحیــت کننــد؛ حاال با مقداری کم و زیاد کردن. ولی این اصاً مشــکلی را حل نخواهــد کرد. بــه خاطر اینکه با اتفاقات آبان ماه و مســائلی که حتی پیش از آن رخ داده و نشــانهای کــه از وجــود اراده معطــوف به اصاحات منعکس نشــده، خیلیها انتخابات از ذهنشان میرود و اصاً به این موضوع نمیپردازند. آیــا قائــل به این هســتید کــه دو جریــان اصاحطلب و اصولگــرا بــا دو وزن کاماً متفــاوت نیروهای خــود را به صحنــه آوردهاند و به نظــر دســت اصولگرایان پرتر اســت؟ آیا این تعــدد نیروهای شــاخص بــرای انتخابــات در اردوگاه اصولگرایی تأثیــری در فهرســتهای ائتافــی خواهــد داشــت؟ بــا توجه بــه اینکــه احتماالً اصاحطلبــا­ن براحتــی نتوانند به یک لیســت کامل برســند و حریفــی قوی برای اصولگرایــ­ان باشــند، آیــا احتمــال دارد وضعیت انتخابــات مجلس نهــم یعنی صفکشی دو فهرست اصولگرا برای اسفند 98 هم تکرار شود؟

نــه؛ به نظرم ایــن دفعه اوضاع برای کل بازی انتخابــات از مجلس نهم هم بدتر اســت. مجلــس نهم یک جریان یکســویه در میان نامزدها بــود. اما اینبار اصاً بحث یکســویه بودن نامزدها مطرح نیست. بحث این است که نگاه مردم و افکار عمومی به آن نگاه مثبت و سازندهای نیست.

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran