Iran Newspaper

خوش خدمتی تاجر برای البی یهودی

- ریچارد تیومکین مترجم: کبری نظری

اگرچــه جامعــه یهودیهــای ســاکن ایــاالت متحــده تنهــا 2 درصــد از کل جمعیــت امریــکا را تشــکیل میدهد امــا آرای آنها در انتخاباتها­ی ریاســت جمهوری امریکا بویژه در دو ایالت فلوریدا و پنسیلوانیا آنقدر تأثیرگذار است که دونالد ترامپ، رئیس جمهوری تاجر امریکا با هدف بهره انتخاباتی در نشست «شــورای ملی اســرائیلی – امریکایی» در فلوریدا شرکت کرد و در جمع 4 هزار نفری که در این نشست حضور داشتند، اعالم کرد، اسرائیل هرگز دوستی بهتر از او در کاخ سفید نداشته است.

علی رغم این واقعیت که اکثر یهودیهای ساکن در امریکا به احتمال زیاد در انتخابات ریاســت جمهوری نوامبــر 2020 امریکا از نامــزد حزب دموکرات حمایت خواهند کرد، کارشناسان بر این باورند که هم ترامپ و هم رقیب آتی دموکــرات او در روزها و ماههای باقیمانده تا انتخابات تالشهای خود را برای جلــب آرای یهودیان افزایش خواهنــد داد؛ بویــژه در ایالتهای رقابتی مانند دو ایالت مهم فلوریدا و پنسیلوانیا که معموالً سرنوشت انتخاباتها را چنین ایالتهاییت­عیینمیکنند.

یهودیهــا 2 درصــد از کل جمعیــت ایــاالت متحده را تشــکیل میدهند و اکثر آنها در ایالتهای غیررقابتی امریکا مانند نیویورک، نیوجرسی و کالیفرنیا ســاکن هســتند. اما جمعیت قابــل توجهی یهــودی در دو ایالــت تأثیرگذار در انتخابــات 2020 یعنــی فلوریــدا و پنســیلوان­یا ســاکن هســتند و در هــر دو ایــن ایالتهــا در انتخابــات 2016 ترامپ با اختالف رأی یــک درصد یا کمتر از یک درصد پیروز شد. همچنین ایالتهای کوچکتر دیگری با جمعیت قابل توجه یهــودی وجــود دارد که ترامــپ در رقابتهای انتخاباتی خــود بر آنها متمرکز خواهد شــد، از جمله آریزونا، نوادا، میشــیگان و مینه ســوتا. در انتخاباتها­ی ریاســت جمهــوری قبلی اکثــر تالشها برای جلــب آرای یهودیان بــر فلوریدا متمرکز بود زیرا این ایالت محل زندگی بیش از 600 هزار یهودی 3( درصد کل جمعیت ایالت) است. ترامپ هم از همین رو، در نشست یهودیان در فلوریدا حضور پیدا کرد و در ســخنرانی در جمع 4 هزار یهودی از به رسمیت شناختن شهرک سازیها، به رسمیت شناختن قدس بهعنوان پایتخت اسرائیل و دیگر اقدامهــای خود بهعنــوان گواهی برای دوســتی اش با یهودیها یــاد کرد. این تالشهــای ترامــپ برای جلب آرای یهودیان در حالی اســت کــه از دهه 1990 تاکنــون دموکراتهــ­ا تقریباً در تمــام انتخاباتها در این ایالت پیــروز بودهاند. عــالوه بر فلوریدا، نیویورک هم جمعیت باالی یهودیــان را در خود جای داده و در نیویــورک هــم از دهه 1990 تاکنون دموکراتهــ­ا همواره پیروز انتخاباتها بودهاند.

بهگفته «داو واکســمن»، اســتاد دانشــگاه «نورث ایســترن»، یهودیها تنها 2 درصــد جمعیــت ایــاالت متحــده را تشــکیل میدهنــد و آرایشــان در کل، در نتیجــه انتخابــات امریــکا خیلــی تأثیرگذار نیســت امــا زمانی که شــما یک انتخابات بســیار نزدیک داریــد، مانند انتخابات 2020 که پیشبینی میشــود آرای رقبــای دموکــرات و جمهوریخــو­اه بســیار نزدیــک باشــد، آرای یهودیها در ایالتهــای تأثیرگــذا­ر مهم خواهد شــد زیرا در ایالتهایــ­ی مانند فلوریدا و پنسیلوانیا هر تغییر کوچکی میتواند منجر به یک تفاوت بزرگ شود.

این اســتاد دانشــگاه میافزاید، اکثــر یهودیهای امریکا لیبرال هســتند و از حزب دموکرات حمایت میکنند و برای اکثر آنها مســائل اولویت دار مســائل مربــوط به سیاســت داخلی امریکا اســت. در انتخابــات 2016 هــم 70 درصد یهودیها به هیالری کلینتون، کاندیدای دموکرات رأی دادند.

Times:عبنم Washington

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran