Iran Newspaper

کاهش 16 نوع سهمیه کنکور

- هدی هاشمی خبرنگار

الیحه ســاماندهی ســهمیههای ورود به مقاطع مختلف آموزش عالی و اصاح قوانین ســهمیه با عنــوان «الیحه توزیع عادالنــه فرصتها و امکانات تحصیلی در آمــوزش عالی»از ســوی وزارت علوم و بهداشــت بــه هیــأت دولــت رفــت تــا دولــت دربــاره یکــی از پرچالشتریـ­ـن آزمونهای علمی کشــور تصمیمگیری کند. اختصاص سهمیه به برخی از افراد خــاص در دو دهــه گذشــته چالشهای زیــادی را در پذیــرش دانشــجو به وجود آورده اســت. داوطلبــان کنکــور بــر ایــن بارونــد که اختصــاص ســهمیه عدالت آموزشی را زیر سؤال میبرد و برخیها به خاطر اعمال همین سهمیهها، با وجود داشتن رتبههای علمی خوب نتوانستند در دانشــگاه و رشــتهای کــه میخواهنــد تحصیــل کننــد. همیــن اعتراضهــا موجب شــد تا وزیران علوم و بهداشــت الیحه توزیــع عادالنه فرصت و امکانات تحصیلــی در آمــوزش عالــی را تهیــه و به هیأت وزیران تقدیــم کنند. آنطور که ابراهیم خدایی رئیس سازمان سنجش آمــوزش کشــور بــه «ایــران»، میگویــد: «در ایــن الیحــه ســهمیههای کنکــور از 19 مــورد به 3مورد کاهش یافته اســت. سهمیههایاع­ضایهیأتعلم­ی،بومی گزینی، بومی منطقهای، بومی ناحیهای هم حــذف شــده اســت.»در ادامــه این گفت وگو را می خوانید:

■ ایــن الیحــه دقیقــاً بــه چــه مباحثی میپــردازد و دالیــل شــما بــرای اصالح قانون سهمیهها چه بود؟

مــا در ایــن الیحــه بــه دو موضــوع توجــه کردهایــم اول حــذف برخــی از ســهمیهها و موضــوع دیگــر هــم قــرار دادن امتیــازی مازاد تــا ظرفیت اصلی دســتخوش تغییــرات نشــود. هــدف اصلــی مــا در تدویــن الیحــه ایــن بــود که تمــام داوطلبــان احســاس کنند که بــا آزمونــی مواجه هســتند کــه عدالت آموزشی در آن حرف اصلی را میزند. در ایــن ســالها برخــی از داوطلبــان اعــام کردند کــه نمرهای که بهدســت آوردهاند حقشــان نیســت بنابراین ما در این الیحه خواستیم تا ماک اصلی بــرای ســنجش همــه داوطلبــان نمره باشــد. البته ایــن موضــوع را بگویم که در بحــث پذیــرش دانشــجو ضوابــط و قوانینــی وجود دارد و ما هم بر اســاس آن قوانیــن رفتار کردهایم. مــا در تمام این ســالها بر اساس مصوبات شورای عالی انقاب فرهنگی و مجلس شورای اسامی دانشجو پذیرش کردیم. بارها هــم گفتهایــم که هــر داوطلــب باید بر اساس نمره خودش پذیرش شود، اما سهمیهای که قانون به ما داده میگوید بــه یــک دســته از افــراد ســهمیهای بدهیــم و خــب ایــن الیحــه میخواهد تــا موضوع ســهمیه را حل کنــد. با این حال الیحه توریع عادالنه فرصتها در آموزش عالــی با امضــای وزرای علوم و بهداشــت بــه هیــأت دولــت ارســال

شــد. ما در ایــن الیحــه میخواهیم که داوطلبــان احســاس عدالت آموزشــی داشــته باشد و مهمترین موضوع برای مــا ایــن اســت کــه از ایــن پــس تمامی داوطلبــان بدون هیچ قید و شــرطی با نمره پذیرش شوند. ■ یعنــی از ســال آینــده هیــچ امتیــاز یا سهمیهای به داوطلبان داده نمیشود؟

در این الیحه تأکید کردهایم اگر قرار است امتیازی به افراد خاص داده شود بهصــورت مــازاد ســهمیه اختصــاص پیدا کند. بیش از 19 نوع ســهمیهبند­ی در کنکور داشــتهایم و حاال ما پیشــنهاد دادهایــم کــه ایــن ســهمیه بــه 3 مــورد برسد. اگر پیشنهاد ما در دولت تصویب

شود از این پس فقط سهمیه ایثارگران، مناطــق محــروم و اســتعداده­ای درخشــان وجــود دارد. ســهمیههای بومــی گزینــی، بومی منطقــهای، بومی قطــب و بومــی ناحیــهای و فرزنــدان اعضــای هیــأت علمــی، ســهمیههای قهرمانــان، حافظــان قــرآن، بهیــاری و کشــاورزی را حذف کردهایم. همچنین سهمیه مناطق محروم هم دستخوش تغییــرات جــدی شــده اســت و تنها بر اســاس نیاز منطقهای و مصوبه شورای گسترش دانشگاهها اعمال میشود. ■ ســهمیه داوطلبــان ایثارگــر؛ مناطق محروم و استعدادهای درخشان در این الیحه چگونه پیشبینی شده است؟

تمام ســهمیهها 5 درصد و مازاد بر ظرفیت اسمی دفترچه شد. ■ اعتــراض همیشــگی داوطلبــان بــه سهمیه اعضای هیأت علمی بود و حاال شــما اعالم کردیــد که ســهمیه اعضای هیــأت علمــی در ایــن الیحــه حــذف خواهد شــد. ســال گذشــته چه تعداد از فرزنــدان اعضــای هیأت علمــی از این سهمیه استفاده کردند؟

فرزنــدان اعضــای هیــأت علمــی از تسهیاتی برخوردارند. آنها وقتی قبول شــدند میتواننــد بر اســاس آییــن نامه شــورای عالی انقــاب فرهنگــی از آیین نامــه نقل و انتقــال برای رفتن به شــهر محلخدمتپدر­شاناستفاده­میکنند. اگر امتیازها را نداشــته باشــند بهصورت انتقــال مشــروط یــا میهمــان میرونــد. این هم تســهیات قابل توجهی بود که حذفش کردیم. ســال گذشــته در حدود 1200 تــا 1400 نفــر از فرزنــدان اعضــای هیأت علمی از این تســهیات اســتفاده کردنــد. حــدود 80 درصــد از فرزنــدان اعضای هیأت علمی از تسهیات نقل و انتقال استفاده کردند و حدود 20 درصد هم تغییر رشته دادند. ■ در ایــن الیحــه وضعیــت نمــره و سهمیه ایثارگران چه میزان پیش بینی شــده اســت و ســال گذشــته چه تعداد داوطلب از ســهمیه ایثارگران استفاده کردند؟

ســهمیه ایثارگــرا­ن هــم در ایــن الیحــه مازاد شــد. طبق قانون ســهمیه آنهــا 03درصد بــود که ما بــه 5 درصد رســاندیم. ضمــن اینکــه حدنصــاب ایثارگــرا­ن در آزمونهــا از 70 درصــد نمــره آخرین نفــر به 85 درصــد نمره آخرین نفر تغییر کرده اســت. براساس آمارهــای ما در ســال گذشــته 297 نفر از خانــواده شــهدا، 10 هــزار و 735 نفر ایثارگــر 25 درصــد، 49 نفــر رزمنــده، 37 هــزار و 581 نفــر ایثارگــر 5 درصــد بــر اســاس قانــون ســهمیهها پذیــرش گرفتهاند. ■ این الیحــه شــامل داوطلبــان علوم پزشکی هم میشود؟

ایــن الیحــه شــامل همــه مقاطــع تحصیلی و تمامی دانشــگاهه­ای کشور است.

 ??  ??

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran