Iran Newspaper

دخل و خرج کشور در آخرین سال قرن

روحانی:تالشم کاهش سختیهای معیشت مردم است

-

تومان فروش۰۴ هزار میلیارد تومان اموال مازاد دولت و پروژههای نیمه تمام عمرانی تومان ارز کاالهای اساسی ۰۰۲۴ و برای کاالهای غیراساسی ۰۰۵۸ تومان تسهیالت ازدواج برای هر زوج ۰۳ میلیون بگیران عوارض خروج از کشور برای سفر اول هر ایرانی ۴۶۲ هزار کارمندان سه میلیون تومان سقف معافیت مالیاتی حقوق اجتماعی افزایش ۵1 درصدی حقوق مستمریبگیر­ها و نان ۰۳1 هزار میلیارد تومان برای رفاه خباز افزایش ۲ برابری یارانه خرید تضمینی گندم و - همراه با یادداشتهای­ی از محمدباقر نوبخت و محمدرضا

رئیــس جمهــوری بــا تأکیــد بــر اینکــه عالئم و برآوردها نشان میدهد که امسال رشد اقتصاد منهای نفت کشــور مثبت باشــد، اظهار داشت: طــی 9 مــاه گذشــته و باوجود تشــدید تحریمها و فشــارها، بودجههــای جاری بموقــع پرداخت گردیــده و 34 هــزار میلیــارد تومــان بودجــه عمرانی نیز تاکنون پرداخت شده است.

حســن روحانــی روز گذشــته هنــگام تقدیم الیحــه بودجه ســال 1399 کشــور بــه مجلس با بیان اینکه بودجه ســال آتی، بودجه اســتقامت و مقابلــه با تحریم خواهد بود، گفت:دشــمنان در طرح شکســت اقتصــاد ایران اســالمی ناکام ماندهاند و دولت طبق خواست مردم و مجلس در اقتصــاد کالن گامهــای قابــل مالحظــهای برداشته و کشور در مسیر توسعه و رونق است.

■ تحویل بودجه در موعد قانونی

بــه گــزارش پایــگاه اطالعرســا­نی ریاســت جمهــوری، روحانــی بــا تشــکر از هیأت رئیســه و نماینــدگا­ن مجلــس شــورای اســالمی، گفت: خداوند بزرگ را سپاســگزار­م که همانند 2 سال گذشــته در دولت دوازدهم امســال در ســومین بودجــهای که تقدیــم مجلس میشــود، دولت توانســت الیحــه بودجــه را در موعــد قانونــی مشــخص آمــاده و تقدیــم مجلــس شــورای اســالمی کند. روحانی همزمانــی تقدیم الیحه بودجه سال 99 با ایام شعف ملت و نمایندگان آنان برای حضــور در انتخابات یازدهمین دوره مجلس شــورای اســالمی را به فال نیک گرفت و اظهار امیدواری کرد تا با حضور پرشــور مردم بهترینها برای مجلس شــورای اسالمی توسط ملت شــریف انتخاب شــوند و مجلس یازدهم هماننــد مجالــس گذشــته بتوانــد مســیر و راه خــود را که قرآن مشــخص کــرده اســت، اجرا و عملیاتــی کند. دکتر روحانی با بیان اینکه ســال گذشته و هنگام تقدیم الیحه بودجه سال 98 در سختترین شرایط تحریم بودیم، خاطرنشان کــرد: در محضــر شــما وعــده دادیم کــه دولت همــه توان و امکان خود را بهکار خواهد گرفت و در کنار اســتواری ملت بزرگ ایران و ارکان دیگر نظام از جمله مجلس شــورای اسالمی، خواهد توانســت بودجه را محقق سازد و تا امروز چنین بوده است.

■ بهرهبرداری از طرحها

رئیــس جمهــوری ادامــه داد: 9 ماه از ســال 98 گذشــته اســت و طی این 9 ماه، بودجههای جــاری بموقع پرداخت شــده و تاکنون 34 هزار میلیــارد تومان از بودجه عمرانــی نیز پرداخت شده است و طرحهای مهم و اساسی که مدنظر دولت بوده، یا افتتاح شده یا تا پایان سال افتتاح خواهد شد.

■ ناامیدیدشم­نان

روحانــی اظهــار داشــت: در آن شــرایطی که دشــمنان ما، امریکاییها و صهیونیستها فکر میکردند با تحریم شدیدشان، ملت و دولت را از ساخت کشور ناتوان خواهند ساخت، از اجرای قانون بودجه مصوب تا امروز ناامید شــدهاند و در آینده هم ناامید خواهند بود.

■ سختترینشرا­یط

رئیسجمهــو­ری تصریــح کــرد: بــر مبنــای آنچه خواست ملت ایران و نمایندگان مجلس شــورای اســالمی بــوده اســت، دولــت توانســته طــی 9 ماهــه گذشــته در اقتصــاد کالن گامهای قابل مالحظهای بردارد، با وجود اینکه شــرایط بودجهای و اقتصاد ما در سال گذشته تا اسفند، شرایط بسیار نامساعدی بود.

روحانی افزود: از اســفند ســال گذشته تقریباً اقتصــاد مــا راه درســت خــود را آغــاز کــرد و در اردیبهشــت امســال آثار آن را در شــاخصهای کالن اقتصادی مشــاهده کردیم و همانگونه که شــما مطلع هســتید تــورم 52 درصــد نقطه به نقطــه بــه 27 درصد و رشــد اقتصادی که ســال گذشــته منفی بود، امروز عالئــم اینچنین به ما میگوید و برآوردها این است که اقتصاد منهای نفت ما امســال مثبت باشــد و امیدوارم امسال به این هدف دســت پیدا کنیم و پیشبینیهای ما در ســال آینده آن اســت کــه با کمک یکدیگر ایــن راه را ادامه دهیم. روحانی ادامه داد: اینکه میبینیــم در بخــش صنعت و صنایع بورســی در ماههــای گذشــته رشــد 3.7 در تولیــد و 14.5 در ارزش و فروش داشــته، معنایش این اســت که مســیر صحیحی در اقتصاد کشــور آغاز شده اســت؛ در تمــام بخشهایــی که در نطق ســال گذشــته در محضر شماًقول دادم دولت تالش خواهد کرد شرایط نسبتا مناسب با شرایط فشار و تحریــم را داشــته باشــد، به همــان صورت که امروز مالحظه میکنیم.

■ رشد با وجود سیل

رئیــس جمهــوری گفــت: آغــاز امســال بــا رحمــت بارشهــای آســمانی گرچــه هــم بــا رحمت توأم بود با مشــکالتی که برای مردم در 21 استان به وجود آمد توأم با نقمت نیز بود.

رئیــس جمهــوری بــا اشــاره بــه بارشها در ســالجاری و ایجــاد مشــکالتی برای 21 اســتان کشور افزود: با رحمت بارشهای آسمانی آمار برداشــت محصــوالت کشــاورزی در خوزســتان

بســیار خوشــحالکن­نده است و خوشــبختان­ه در همــه محصــوالت کشــاورزی نســبت بــه ســال گذشــته شــاهد رشــد قابل مالحظهای هستیم. تولید شــلتوک 900 هزار تن و برنج ســفید 550 هزار تن در خوزســتان خواهد بود و ذرت، کلزا و تولید همه محصوالت بحمداهلل نسبت به سال گذشته رشد قابل مالحظهای داشته است.

روحانــی افــزود: افزایش تولیــد محصوالت کشــاورزی در استان خوزستان از برکت بارندگی و رحمــت خداونــد و همچنیــن اجــرای طــرح کانالکشــی آب و زهکشــی در خوزســتان بــوده اســت و امــروز در ســایه ایــن طــرح عظیــم و بــزرگ در 300 هــزار هکتار اراضی خوزســتان و ایــالم از این نعمت اســتفاده میکنیــم. رئیس جمهــوری با اشــاره به ســفر چند مــاه قبل خود به اســتان خوزســتان افزود: در بازدیــد از مزارع، مــردم خوشــحال بودنــد که اجــرای ایــن طرح عــالوه بر محصوالتی که در ســایه ایــن طرح به دســت میآورند، چه مقدار توانســته بــر ارزش زمیــن آنهــا بیفزاید. روحانــی با تأکید بــر اینکه ایــن طــرح کشــاورزی را در خوزســتان و ایــالم ادامه خواهیم داد، گفت: در مناطق گرمســیری قدمهای بســیار بزرگی برداشــته شــده اســت و همانطور که میدانید سدهای فراوانی در طول ماههای گذشته افتتاح شده و در دولت یازدهم و دوازدهــم در مجمــوع تاکنون 35 ســد افتتاح شــده که این به معنای حرکت درســت اقتصاد کشور است.

■ شکستدشمن

رئیــس جمهــوری در ادامــه بــه افتتــاح 25 تصفیهخانــ­ه آب در دولت یازدهــم و دوازدهم اشــاره کــرد و افزود: اجــرای 62 طــرح فاضالب به معنای آن اســت که در زمینه کشــاورزی، آب و برق، حرکت ما حرکت مثبت و درســتی بوده اســت و آنچه دشمنان ما دنبال میکردند و آن شکستن اقتصاد کشــور بوده، بحمداهلل ناموفق بودند و ملت اســتوار و بزرگ و فهیم ما توانسته در این شرایط سخت کشور را به پیش ببرد.

روحانــی ادامــه داد: در ماههــای اخیر به هر اســتانی رفتم بین 10 تا 20 هــزار میلیارد تومان طرح افتتاح شد و آغاز به کار کرد و معادل اینها هم کلنگزنی شد، معنایش این است که همه استانهای ما در مسیر رشد اقتصادی است.

رئیــس جمهــوری بــا بیــان اینکــه فقــط در بخــش آب و بــرق در 6 ماهــه دوم امســال 33 هــزار میلیارد تومان طرح و پروژه افتتاح خواهد شد، افزود: روند اقتصاد ما هم در کالن و هم در بخشها مثبت بوده است.

روحانی با بیان اینکه در ســال گذشــته برای اولین بار در تاریخ کشور تولید گاز ایران در پارس جنوبــی از قطــر بیشــتر بوده اســت، گفــت: این درحالــی اســت که در ســال 92 تولید ما نســبت بــه قطر نصف بــوده و قطر 2 برابر مــا گاز تولید میکــرده، در زمینــه گاز و نفــت نیــز در بخــش میادیــن نفتی مــرزی غــرب کارون کــه 70 هزار بشــکه در روز تولید میکردیم، امروز 355 هزار تولیــد میکنیــم و این بــه معنای آن اســت که تولید ما 7 برابر شده است.

■ رشداقتصاد

رئیــس جمهوری بــا تأکید بر اینکــه اقتصاد ما در بخشهای مختلف رشــد و حرکت داشته اســت، تصریح کــرد: حرکــت مــا در زمینههای مختلــف کشــاورزی، آب، انــرژی، راه و ارتبــاط و گازکشــی به روســتاها مثبــت بــوده و در زمینه کمبود در زمینه ســاخت مســکن نیــز با طرحی که وزارت راه و شهرســازی تدوین کرده و با آغاز عملیــات اجرایی ســاخت 180 هــزار واحد طی یکی دو هفته گذشته، کمبود جبران خواهد شد و انشــاءاهل­ل 400 هزار واحــدی را که قول داده تا آخردولت اجرایی و عملیاتی خواهد کرد.

رئیــس جمهــوری افــزود: حــدود 107 هــزار منــزل مســکونی در بخــش زلزلــه زده ترمیم یا احــداث کردیــم و همچنیــن امســال 147 هــزار واحد مســکونی خســارت دیده از سیل ترمیم یا در حال احداث است که امیدواریم تا پایان سال تکمیل شود.

رئیس جمهوری تصریح کرد: برعکس آنچه امریکاییهـ­ـا فکر میکردند که با فشــار تحریم، اقتصــاد کشــورمان را دچــار مشــکل میکننــد، بحمــداهلل مســیر و راه درســتی را در همــه ایــن زمینهها انتخاب کردیم و به پیش میرویم.

■ بودجهمقاوم­ت

روحانی با اشاره به نکاتی که در بودجه سال 99 حائزاهمیــ­ت اســت، اظهار داشــت: مســأله اول اینکــه در ســال آینــده هم مثل ســالجاری بودجه ما، بودجه ایستادگی و استقامت در برابر تحریم اســت. این بودجه به دنیا اعالم میکند کــه باوجود تحریم، کشــور را مخصوصاً از لحاظ نفت اداره خواهیم کرد.

■ بدون اتکا به نفت

رئیس جمهوری با بیان اینکه تقریباً بودجه ســال 99 با شــرایطی که پیشبینی شده، خیلی بــه نفــت اتــکا نــدارد، گفــت: در جدولهــای بودجــه خواهیــد دیــد، درآمدی که بــرای نفت خــام و گاز در نظر گرفته شــده با مقــداری که در

بودجــه عمرانــی پیشبینــی کردیــم، اگــر همه پیشبینیهــ­ا حاصل شــود، تقریبــاً نزدیک هم اســت و اگــر آن پیشبینیهــ­ا حاصــل نشــود، بودجه عمرانی جلوتر است.

■ بودجهعمران­ی

رئیــس جمهــوری از اختصــاص 70 هــزار میلیارد تومان برای بودجه عمرانی سال آینده، خبر داد و خاطرنشان کرد: از ابتدای این دولت و در این 6 سال از 11 هزار میلیارد بودجه عمرانی در ســال 91 بــه ترتیــب جلــو آمده و بــه 70 هزار میلیــارد در ســال آینده رســیدیم. یعنی بودجه عمرانی در 6 ســال گذشــته بیش از 6 برابر شده و انشــاءاهل­ل طرحهایــی کــه در بخــش عمرانی مدنظــر اســت را اجرایــی و عملیاتــی خواهیــم کرد و با این گام نسبت به بودجه عمرانی کشور برای سال آینده، همه طرحهای عمرانی کشور اجرایی و عملیاتی خواهد شد.

رئیــس جمهــور گفــت: بخــش اعظــم طرحهایــی کــه بــرای غــرب کشــور و مناطــق گرمســیری مدنظــر داشــتیم، اجرایــی شــده و بخش باقــی مانده را تــا پایان دولــت دوازدهم اجرایی و عملیاتی خواهیم کرد و این به معنای یک تحول در بخش کشاورزی است.

■ خودکفایی در انرژی غذایی

روحانــی اضافــه کــرد: خودکفایــی کشــور در انــرژی غذایی در آغاز دولت یازدهم 57 درصد بوده است و امروز این خودکفایی باالی 73 الی 74 درصد است و تا پایان سال آینده پیشبینی این است که خودکفایی در بخش انرژی غذایی به 82 درصد خواهد رسید و این به معنای یک تحول بزرگ در بخش کشــاورزی و خودکفایی و خوداتکایی در بســیاری از محصوالت اســت که این روند را در سال آینده ادامه میدهیم.

رئیسجمهــو­ری خاطرنشــان کــرد: قبــل از دولــت یازدهم کل ســامانه نوین آبیاری کشــور یــک میلیــون و 300 هــزار هکتار بــوده و امروز 2 میلیــون و 300 هزار هکتار ســامانه نوین آبیاری پیــاده شــده و بــا آنچــه در ســال آینده و تــا آخر دولت اجرا خواهد شــد به 2 برابر خواهد رسید. این به معنای آن است که مسیر، مسیر صحیح و درســتی اســت کــه در بخــش کشــاورزی، آب، سدسازی، فاضالب و در بخشهای زیرساختی انجام میدهیم.

■ توسعهریل

روحانــی در ادامــه با تأکید دولت نســبت به توســعه خطوط ریلــی، اظهار داشــت: در زمینه ریــل پارســال هــم تأکیــد کــردم و امســال هــم در بودجــه تأکیــد کردیــم، ریل بهعنوان مســیر حملونقــل اساســی در کشــور، مــد نظــر قــرار گرفته است. کل خطوط ریل کشور تا اول دولت یازدهم حــدود 10 هزار کیلومتر بــوده و امروز 11 هــزار و 300 کیلومتر اســت و امروز اگر بخواهیم با خط 2 و 3 مقایسه کنیم رقمی حدود 14 هزار کیلومتــر میشــود بنابراین در ریــل یک حرکت بسیار ســریع و خوبی داشــتیم و انشاءاهلل سال آینــده هم در ریل همین رونــد را ادامه خواهیم داد. رئیسجمهوری با اشــاره به طرحهای اجرا شــده در زمینه خط آهن گفت: در طول پارسال و امســال 5 اســتان کشــور بهخطــوط سراســری ریلــی کشــور متصل شــدند و بــرای ســال آینده امیدواریم بحث راهآهن یزد – اقلید، رشــت به بنــدر انزلی و چابهار بهســمت زاهــدان اجرایی شــود. تالش مضاعفی داریم ایــن ریل را تا آخر دولــت دوازدهــم به ثمر برســانیم که بــرای ما بســیار حائزاهمیت است. همچنین ریل خواف در دست اجرا و فعالیت است.

■ صادرات گاز

رئیــس جمهــوری بــا بیــان اینکــه در ســایر موضوعاتــی که قبــالً روی آن تأکیــد کردیم این مســیر ادامه پیدا میکند، گفت: در زمینه انرژی امروز به خودکفایی رســیدیم و این مهم اســت که حتی در زمستان، گاز را به کشورهای مختلف صــادر میکنیــم. روحانی با اشــاره بــه اینکه در گذشته در زمســتان تقریباً صادرات گاز ما قطع میشــد، افــزود: امــروز صــادرات به کشــورهای مختلف حتی در شرایط سرمای زمستان ادامه دارد و در زمینــه نفــت، گاز و بنزیــن نیز خودکفا هستیم و حتی صادرات داریم.

■ بینیاز از واردات بنزین

رئیسجمهوری با بیان اینکه طبق آخرین گــزارش وزارت نفــت، تولیــد بنزیــن تــا پایان امســال در روز بــه 110 میلیــون لیتــر میرســد، خاطرنشــان کــرد: در حالی که در آغــاز دولت یازدهــم تولید بنزین 52 میلیون لیتر بود، این مقدار بیش از 2 برابر شــده اســت و بحمداهلل بــا طرحــی که اجــرا شــده تــا ســالهای آینده

خودکفایی بنزین ادامه پیدا کند.

■ توجه به محیط زیست

روحانی با اشاره به اینکه این دولت در زمینه مسائل محیط زیست قدمهای مهمی برداشته کــه این رونــد را در ســال آینــده ادامــه خواهیم داد، تأکید کرد: به جز مســأله دریاچه ارومیه که شرایط آن بسیار امیدوارکنن­ده است و همچنین تاالبها که شرایط آنها بهتر از سالهای گذشته است، امیدوارم این اقدامات ادامه پیدا کند.

رئیسجمهــو­ری با تأکید براینکــه در زمینه بنزیــن و گازوئیــل بزرگتریــن طرحهــا را برای مسأله زیست محیطی اجرا کردیم و 75 درصد بنزینــی که امــروز عرضــه میکنیم، یــورو 4 و 5 اســت و 45 میلیــون لیتر گازوئیل ما یــورو 4 و 5 اســت، تصریــح کــرد: بنابراین دولــت در زمینه محیط زیســت قدمهای بســیار خوبی برداشته اســت و این طــرح را ادامه میدهیم و به رئیس سازمان برنامه و بودجه برای برخی از طرحهای زیســت محیطی مخصوصاً در شــمال کشــور و بحث پســماندها که یک مشــکل بزرگ اســت، تأکیــد کردم. روحانی افزود: البته در بقیه کشــور مشــکالت فــراوان اســت و یک بودجــه خاصی بــرای اینکه بتوانیم این مشــکالت را حل کنیم، پیشبینی میشــود تا مردم بتوانند در سالمت بهتری زندگی کنند.

■ تحولسالمت

رئیــس جمهــوری ســپس بــه اجــرای طرح تحــول ســالمت اشــاره و تأکیــد کرد: ایــن طرح مثل گذشــته در ســال آینده هم ادامه مییابد و طرح تحول سالمت از افتخارات دولت یازدهم و دوازدهم اســت که تا پایان دولت دوازدهم در کنار این طرح خواهیم بود.

رئیــس جمهــوری خطــاب بــه نماینــدگا­ن مجلس شــورای اســالمی، گفت: در آغاز دولت یازدهــم کل تختهــای بیمارســتا­نی، تخــت اورژانــس و موقــت، 96 هــزار تخــت در سراســر کشــور بــود و امروز بــه 123 هــزار تخت رســیده کــه تا پایان ســال، 8 هزار تخت اضافه میشــود و بــه 131 هــزار تخت بیمارســتا­نی میرســد و تا پایان ســال 99 نیز 137 هزار تخت بیمارستانی خواهیم داشت.

روحانــی با بیان اینکه در گذشــته 37 درصد هزینههــای درمانی به گردن مردم بــود و امروز

در شــهرها 10 درصــد و در روســتاها 7 درصد به عهــده مردم اســت، تصریح کــرد: این خدمت بزرگی اســت که طرح سالمت انجام میدهد و این طرح را ادامه خواهیم داد.

■ قدرت خرید مردم

رئیــس جمهــوری بــا تأکیــد براینکه مســأله قــدرت خریــد و شــرایط زندگــی مردم بــرای ما بسیار حائزاهمیت است و این موضوع در سال 98 و در بودجــه ســال 99 یــک مســأله اساســی است، گفت: میدانیم در شرایط تحریم و فشار مــردم در ســختی هســتند و قدرت خریــد آنان کاهــش یافته و صادرات و واردات و جا به جایی پول و ارز با مشکالت زیادی توأم است.

روحانــی با تأکید براینکه همــه میدانیم در صــادرات نفت بــا مشــکالتی مواجهایــم اما در عین حال تالش ما این اســت سختی معیشت مردم را کاهش دهیم، تصریح کرد: همه تالش ما این اســت این سختیها مقداری کاهش پیدا کند و بیشتر قابل تحمل باشد.

■ ارز 4200 تومانی

رئیس جمهوری تأکید کــرد: بههمین دلیل در ســالجاری بــرای کاالهای اساســی، ارز 4200 تومانی را اختصاص دادیم و برای بودجه ســال 99 نیــز برای کاالهــای اساســی ارز 4200 تومانی پرداخت خواهد شد.

رئیــس جمهوری با اشــاره به اینکــه با وجود ارز چند نرخی، جلوگیری از سوءاستفاده و فساد مشــکل اســت اما در عین حــال دولت بهخاطر اینکه مردم در فشــار نباشــند، تحمــل میکند، ادامه داد: برای کاالهای اساســی در ســال آینده مانند امروز و امســال باز هم ارز به قیمت 4200 تومــان خواهد بــود و حتی کاالهای غیراساســی آنهــا هــم بــا ارز نیمایی خواهــد بود کــه در این بودجــه ارز نیمایــی را 8500 تومان مد نظر قرار دادیم؛ بنابراین تالش ما این است که معیشت مردم در سختی نباشد.

■ حمایت از معلوالن

روحانــی خاطرنشــان کــرد: تــالش کردیــم، حقــوق و مســتمری افــرادی کــه در جامعــه آســیبپذیر­تر هســتند را به مقداری که در توان دولت اســت افزایش دهیــم؛ در همین یکی دو هفته گذشــته، در اجرای قانــون برای حمایت و کمک به معلوالن عالوه بر آنچه که در سالهای پیــش و اوایل ســال پرداخت میشــده، بیش از هزار میلیارد تومان اختصاص دادیم.

■ افزایشحقوق

رئیــس جمهــوری افــزود: حقــوق مستمریبگیر­ها نســبت به 2 سال پیش، بیش از 3 برابــر افزایــش پیدا کرده اســت و همچنین حقــوق ثابــت کارمنــدان را در ســالجاری 20 درصد افزایش دادیم و در سال آینده انشاءاهلل 15 درصــد افزایــش میدهیــم؛ یعنــی در ایــن 2 ســال 35 درصــد بــر حقــوق و مســتمریها افزودیــم و ایــن بدان معناســت که اقشــاری که تحت فشار هستند، فشار کمتری را تحمل کنند.

روحانــی خاطرنشــان کــرد: در همیــن طرح اخیــر بــاز هــم تالش بــر ایــن بــوده بتوانیــم به آنهایــی کــه متحمل فشــار بیشــتری هســتند و مشکالت بیشــتری دارند در ماههای باقیمانده امســال کمک معیشــتی بدهیــم کــه در آذرماه انجــام دادیــم و نســبت بــه ماههــای بقیــه هم انشــاءاهل­ل انجــام خواهیــم داد کــه ایــن طــرح شــامل 60 میلیون نفر از اعضــای خانواده ایران عزیز ما اســت. رئیــس جمهوری با بیــان اینکه ممکــن اســت بــا درخواســته­ای ارائه شــده از سوی مردم، تعداد کسانی که مدعیاند نیازمند هستند افزوده شود، افزود: بههر حال این را اجرا و عملیاتــی میکنیم تــا مردم عزیز ما در فشــار کمتری قرار بگیرند و این روند در سال آینده هم بــه حول و قوه الهــی ادامه خواهــد یافت و اجرا خواهد شــد. روحانی یادآور شد: از لحاظ کمک بــه بیــش از 7 دهک جامعه که قشــر ضعیف و متوســط هســتند دولت حرکت بســیار خوبی را آغــاز کرده و این حرکت را بــاز هم ادامه خواهد داد.

■ بودجهریزی بر مبنای فشار حداکثری امریکا

رئیس جمهوری با بیان اینکه مبنای بودجه مــا همچنان بر مبنای فشــار حداکثــری و ادامه تحریم امریکاســت، تأکید کرد: این به آن معنا نیســت کــه دولت قــدم دیگــری برنــدارد اما به هرحال بر این مبنا بودجــه 99 را طراحی و اجرا کردیم.

■ خبر خوب

روحانــی افــزود: بهعنــوان یــک خبــر خوشــحالکن­نده خدمــت نماینــدگا­ن و ملــت عزیــز عرض میکنم کــه روابط اقتصــادی ما با کشــورهای همســایه و چند کشــور غیرهمســای­ه در ماههــای اخیــر روند بهتری را طــی میکند و مــا امیدواریم که شــرایط بهتری با این کشــورها داشته باشیم.

■ گسترش روابط اقتصادی

رئیس جمهــوری با بیان اینکه صــادرات ما در آینــده رونــق بیشــتری خواهد یافــت، گفت: ورود موقــت ما در اتحادیه اوراســیا و ورود ما به ایــن اتحادیه به این معناســت کــه محصوالت

و تولیــدات مــا بــا ارقام بهتــر بدون تعرفــه یا با تعرفه بســیار کم صادر میشــود و صــادرات ما را رونــق میدهــد و همیــن طــرح را بــا ترکیــه و جمهــوری آذربایجان و کشــورهای دیگر بزودی اجرا میکنیم.

■ 5 میلیارد دالر سرمایهگذار­ی روسیه

روحانی افــزود: آنچه که در ســرمایهگذ­اری مدنظر ما بوده، از 5 میلیارد دالر سرمایهگذار­ی روســیه در ایــران بیــش از دو میلیــارد آن قبــالً نهایی شده و در حال اجرایی شدن است و بقیه هــم در ســال 2020 اجرایــی و عملیاتی خواهد شــد و امیدواریم 5 میلیارد دالر سرمایهگذار­ی چــه طرحهایــی کــه قبــالً نهایــی شــده و چــه طرحهایــی که ســال آینده نهایی خواهد شــد، وارد کشور شود. البته مشابه این را با کشورهای دیگر هم داریم.

■ شرایط بهتر میشود

رئیس جمهــوری در ادامه بــا تأکید بر اینکه شــرایط اقتصــادی بهتــر خواهــد بــود و تــالش میکنیــم شــرایط مــردم هم شــرایطی نباشــد کــه در فشــار بیشــتر باشــند، گفت: البتــه هرچه بهدســت آوردهایــم در ســایه حمایــت مجلس شــورای اســالمی، در ســایه حمایتهــای رهبر معظم انقالب و در ســایه حضور مستمر مردم در بخشهــای مختلف اجتماعــی و اقتصادی بوده و این روند در ســال آینده هم ادامه خواهد یافت.

■ تقویت اینترنت ملی

روحانــی بــا اشــاره بــه ارقامــی از بودجــه و ویژگیهــای آن، تقویــت حوزههای بهداشــت و درمــان، محیــط زیســت، کشــاورزی، آب، برق، ارتباطات و پهنای باند را از اصول سیاســتهای دولت عنوان کرد و افزود: از آغاز دولت یازدهم قدرت پهنای باند تقریباً 20 برابر شــده اســت و این روند را ادامه میدهیم تا بتوانیم شبکه ملی اطالعات را آنچنان تقویت کنیم که مردم برای رفع نیازمندیها­ی خود نیازی به خارج نداشته باشــند. رئیس جمهوری تأکید کــرد: اخیراً رهبر معظم انقالب نیز دستوری در این زمینه دادند که انشاءاهلل در شورای عالی فضای مجازی آن را دنبال میکنیم و مردم ما شرایط بهتری را در این حوزه لمس خواهند کرد.

رئیــس جمهوری بــا بیــان اینکــه در بودجه ســال آینــده حقــوق و مزایای مســتمر کارکنان، بازنشســتگ­ان لشــکری و کشــوری 15 درصــد افزایــش پیــدا میکنــد، گفــت: همسانســاز­ی حقــوق بازنشســتگ­ان نیــز ادامــه یافتــه و اجــرا میشود.

■ ریشه کنی فقر

روحانــی افزود: مبــارزه با فقر مطلــق را هم بهعنوان مســأله مهمی که در چند سال گذشته دنبال کردهایم، امســال هم با اختصاص اعتبار بیشتری دنبال میکنیم و برای تحقق ریشه کنی فقر مطلق در ســالهای آینده تــالش خواهیم کرد. اعتبــار الزم بــرای اجرای طــرح رتبهبندی معلمــان نیز در بودجه ســال آینــده پیشبینی شده است.

رئیــس جمهــوری بــا تأکیــد براینکــه بخش بزرگی از مدیریت طرحهای ملی را به استانها واگــذار کردیــم که این مهــم، مطالبه اســتانها و نماینــدگا­ن مجلــس شــورای اســالمی بــود، گفت: نمایندگان میگفتنــد اگر این موضوع به اســتانها واگذار شــود هم نمایندگان میتوانند بهتــر نظارت کننــد و هم اجرای آن بهتر اســت که 650 طرح ملی برای ســال آینده به استانها واگذار شده است.

■ گازسوز کردن خودروها

روحانی با اشــاره بــه اینکه اســتاندار­د کردن سیســتم گرمایش مدارس یکــی از دغدغههای برخــی از نماینــدگا­ن و وزیــر آمــوزش و پرورش بــود، گفت: وزیر نفت این امر را به عهده گرفت کــه همــه مــدارس کشــور از سیســتم گرمایــش اســتاندار­د برخوردار شــوند که این طرح را سال آینده اجرایی میکنیم.

رئیــس جمهــوری اظهــار داشــت: طــرح گازســوز کردن خودروهــای حملونقل عمومی را کــه از طرف دولت اعالم شــد، در ســال آینده اجــرا میکنیــم و دولــت تأمین بودجــه آن را به عهــده میگیــرد. روحانــی با بیان اینکــه بودجه دســتگاهها­ی اجرایــی برنامه محور خواهد شــد و همچنیــن دولــت بــرای کوچکســازی و عدم تصدی گری تالش میکند، تأکید کرد: بنابراین تالش میشــود داراییهای مازاد در سال آینده واگذار شــود که یکصــد ردیف هزینــهای بودجه حــذف شــده و بودجــه شــرکتهای دولتی هم امســال یک ماه زودتر خدمت مجلس شــورای اسالمی تقدیم شده است.

■ بودجهشرکته­ایدولتی

رئیس جمهوری با اشاره به اینکه در بودجه سال آینده شرکتهای دولتی 200 هزار میلیارد تومــان ســرمایهگذ­اری خواهند کرد کــه 70 هزار میلیــارد هــم بودجــه عمرانــی اســت، افــزود: بنابراین دولت یا شــرکتهای دولتی 270 هزار میلیــارد تومــان در ســال آینــده ســرمایهگذ­اری میکنند که باعث شکوفایی خواهد بود.

 ??  ??
 ??  ??

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran