Iran Newspaper

ظریف: باور کنیم بدون مردم «هیچ» هستیم

-

هرچند فضای دانشــجویی بــا مطالبهگری گره خــورده و این روحیه دانشجویان هم مختص روز خاصی نیست اما با نگاه تاریخی، شــانزدهم آذر یا همان روز دانشــجو، روزی است که فعاالن دانشجویی انتظار دارند مسئوالن در بین آنها حضور پیدا کنند تا به طرح مطالباتشــ­ان بپردازند. هرســاله از چندی قبل از فرا رسیدن شانزدهم آذر ماه، گمانهزنی درباره اینکه رئیس جمهوری بهعنوان شــخص اول اجرایی کشــور در روز دانشــجو به کدام دانشــگاه میرود، به ســوژه رســانهها و دغدغــه نمایندگان تشــکلهای دانشجویی بدل شــده و حتی رؤسای دانشگاهها هم دعوتنامهها­یی رسمی برای رئیس جمهوری ارسال میکنند.

در ایــن میــان، بررســی وضعیــت پاســخگویی رؤســای جمهوری بــه دعوت دانشــجویا­ن و دانشــگاهه­ا، نتایج جالبی را به دســت میدهد؛ هــم از این حیث که کدام رئیس جمهوری بیشترین حضور در جمعهای دانشجویی داشته و روز نمادیــن ٦1 آذر را پاس داشــته و هــم از این جهت که کدام دانشــگاهه­ا در صدر توجه رؤســای جمهوری برای حضور در روز دانشــجو قــرار دارند. به این منظور، وضعیت حضور رؤسای جمهوری کشورمان در روز ٦1 آذر در جمع دانشجویان در محل دانشــگاهه­ا در کشــور از دوره آیتاﷲ هاشــمی رفسنجانی تاکنون مورد بررســی قــرار گرفــت. بررســی جــداول نشــان میدهد که رؤســای جمهــوری به مناســبت ٦1 آذر یا در جمع دانشــجویا­ن در محل یک دانشگاه واقع در تهران یا شهرســتانه­ا حاضر شده یا منتخبی از دانشــجویا­ن را به نهاد ریاستجمهور­ی دعــوت کردهانــد. از بین رؤســای جمهوری، حســن روحانی در مقایســه با ســایر رؤسای جمهوری، بیشترین حضور در جمع دانشجویان را همزمان با شانزدهم آذر ماه داشته است. تعداد حضورهای ٦1 آذری روحانی در دانشگاهها امسال به عدد ۷ رسید؛ این یعنی از آغاز ریاست جمهوری روحانی تاکنون حتی یکسال هم پیش نیامده که او در روز دانشجو به دانشگاه نرود.

این درحالی اســت که ســیدمحمد خاتمی رئیس دولت اصالحات، در طول دوران ریاست جمهوری خود، چهار بار در روز ٦1 آذر در جمع دانشجویان حاضر شــده که هر چهار دانشــگاه نیز در تهران بوده است. محمود احمدینژاد هم که در اولین برنامه روز دانشــجو که از جایگاه رئیس جمهوری به دانشگاه میرفت، 20 آذر ماه ٥8 بود، وقتی با انتقادها و اعتراضات بســیار تند دانشــجویا­ن مواجه شــد، از آن پس، عطای رفتن به دانشــگاه در روز ٦1 آذر را به لقایش بخشید و به جای این کار معموالً منتخبان و نمایندگان تشکلهای دانشجویی در روز ٦1 آذر را به نهاد ریاست جمهوری دعوت میکرد.

آیــتاﷲ هاشــمی رفســنجانی نیــز فقــط یــک بــار در روز ٦1 آذر دیــداری دانشجویی در دانشگاه داشته است که این دیدار در دانشگاه صنعت آب و برق شهید عباسپور زیرمجموعه وزارت نیرو انجام شده است.

چینش برنامههای رؤسای جمهوری همچنین نشان میدهد که آنها بیشتر به دانشگاههای تهران رفتهاند و در این میان دانشگاه صنعتی شریف دو بار روز دانشــجو را با حضور یک رئیس جمهوری تجربه کرده اســت. رؤسای جمهوری اعــم از هاشــمی رفســنجانی، خاتمــی و احمدینــژا­د هیــچ کدام دانشــگاهی از زیرمجموعهه­ای وزارت بهداشت را نرفتهاند؛ همچنین نه آیتاﷲ هاشمی روز دانشجو را به دانشگاهی در شهرستان اختصاص داده و نه سیدمحمد خاتمی.

امــا احمدینــژا­د یک بار در ســفری اســتانی که مقــارن با روز دانشــجو بوده، در شهرســتان فرصــت را غنیمــت شــمرده و البتــه حســن روحانی هــم یک بار سیستانوبلو­چستان و بار دیگر دانشگاه محل زادگاه خود، سمنان را برای برنامه روز دانشــجو انتخاب کرده اســت؛ ضمن اینکه او تنها رئیسجمهوری اســت که فقــط به دانشــجویا­ن زیرمجموعه وزارت علوم بســنده نکــرده و دو بار در جمع دانشجویان علوم پزشکی و آخرین هم در جمع دانشجویان دانشگاه فرهنگیان زیرمجموعه وزارت آموزش و پرورش حضور پیدا کرده است. با این همه، بهنظر میرســد رؤســای جمهوری الزم اســت دیدارهای خود با دانشــجویا­ن و فرصت گذاشــتن بــرای شــنیدن مطالبات آنهــا را به یــک روز (٦1 آذر) محــدود نکرده و نشستهای دورهای در طول سال با دانشجویان جوان و خوشفکر داشته باشند؛ چه بسا که انرژی و تازگی دانشجوی جوان بتواند به مدد باز شدن گرهها بینجاید. ■ اکبر هاشمی رفسنجانی

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran