Iran Newspaper

آمادگی ایران و امریکا برای ادامه تبادل زندانیان

-

گروه سیاســی/ دو روز پس از اینکه ایران و امریــکا شــهروندان زندانــی خــود را با یکدیگــر مبادلــه کردنــد، محمدجــواد ظریــف، وزیــر خارجــه ایــران در توئیتــر اعــالم کــرد: «جمهــوری اســالمی ایران آمــاده مبادله جامع زندانیان دو کشــور اســت.» ظریــف کــه روز گذشــته جهت شــرکت در یــک نشســت منطقــهای به ترکیه ســفر کــرده بود با اشــاره به آزادی «مسعود سلیمانی» اســتاد و پژوهشگر ایرانــی از زنــدان در امریــکا بــر آمادگــی تهران بــرای مبادله زندانیــان دو طرف تأکیــد کرد و نوشــت: «بعــد از اینکه این هفته گروگانمان را به خانه برگرداندیم، بــرای تبــادل جامــع زندانیــان آمادگــی کاملــی داریــم. تــوپ در زمیــن ایــاالت متحــده اســت.» مقامهــای واشــنگتن شــنبه گذشته مسعود ســلیمانی، استاد دانشــگاه زندانــی در امریــکا را در ازای آزادی ژیائــو وانــگ، شــهروند امریکایی زندانی در ایران که از سال 2016 در ایران زندانی بود، آزاد کردند. دونالد ترامپ از ایــران به دلیل این مذاکــره که به آزادی ایــن دو نفر منجر شــد، تشــکر کــرد و به طور تلویحــی دولت ایــران را به مذاکره بر سر مســائل دیگر دعوت کرد و گفت: «دیدیــد، مــا میتوانیم با هــم به توافق برســیم.» این موضعگیــری ترامپ بود کــه افــزون بــر ماجــرای تبــادل زندانی، گمانهزنیها­ی رسانهای پیرامون گشوده شــدن روزنههای مذاکره ایــران و امریکا درباره موضوعات مورد اختالف را قوت بخشــید. چنانکــه «رابــرت اوبرایــن»، مشــاور امنیــت ملــی کاخ ســفید در گفتوگویی ضمن ابراز امیدواری درباره امــکان مذاکرات مســتقیم واشــنگتن و تهــران گفتــه اســت که مــا بــه تالشها برای مذاکره با ایران برای بازگشت همه زندانیها ادامه میدهیم.

از سوی دیگر علی ربیعی، سخنگوی دولت نیز گفته است که ایران همچنان بــر رعایــت اصــل انساندوســ­تانه تأکید دارد و آمــاده ادامــه تبــادل زندانیــان ایرانی و امریکایی اســت. ربیعی افزود: «آمــاده بازگردانــ­دن همــه ایرانیانــ­ی که بــه ناحــق در امریکا زندانی هســتند نیــز هســتیم. امــا تأکیــد میکنــم کــه ایــن مبادلــه براســاس مذاکــره صورت نگرفــت امــا بســط ایــن گفتوگوهــا به ســایر مســائل باز هم به امریکا بستگی دارد. امریــکا همیــن امــروز میتواند با توقــف تحریمهایــ­ی کــه انجــام داده و ظالمانــه دنبــال کــرده همــان گونــه که قبالً نیز اعالم کردیم زمینه را برای 5+1 آماده کند.» وی گفت: «این تصمیم در اختیار امریکاست وگرنه ما بر سر تبادل زندانــی بحث نخواهیم داشــت. اما باز هــم رئیــس جمهــوری اعــالم کردهاند چنانچــه امریــکا همه تحریمهــا را لغو کنــد و آماده باشــد، مــا کمــاکان همان طــور کــه اعــالم کردیــم در کوتاهتریــ­ن زمان ممکن نشست 5+1 در قالب 5+1 باز هم تکرارپذیر خواهد بود.»

■ اجالس قلب آسیا

همزمــان با طــرح ایــن مواضع وزیر خارجه ایران که بامداد دوشــنبه جهت شــرکت در هشــتمین نشســت وزیــران امــور خارجه کشــورهای عضــو اجالس

«قلب آســیا» با محوریت بررســی روند توســعه افغانســتا­ن به ترکیه سفر کرده بــود، بــا چــاووش اوغلــو، وزیــر خارجه این کشــور و محمد اشــرف غنی رئیس جمهوری افغانســتا­ن دیدار و گفتوگو کــرد. وزیــر خارجــه ایــران همچنین در ســخنانی در این نشســت بر حمایت از روند مذاکرات صلح افغانســتا­ن تأکید کرد و گفت: «ما در این رابطه، از فرآیند صلــح افغــان - افغان تحــت مالکیت و هدایــت افغانســتا­نیها بــا مشــارکت تمامــی گروههــا و جناحهــای سیاســی از جملــه طالبــان بــا مرکزیــت دولــت افغانستان حمایت میکنیم. شفافیت و فراگیری کلید هرگونه موفقیت در این زمینه است.»

در کنفرانــس قلــب آســیا کــه بــه پیشنهاد افغانســتا­ن و ترکیه و با تمرکز بــر امنیــت در افغانســتا­ن و کشــورهای منطقــه قلــب آســیا تشــکیل شــده ۴1 کشــور آذربایجــا­ن، چیــن، هنــد، ایران، قزاقســتان، قرقیزســتا­ن، روســیه، عربســتان ســعودی، تاجیکســتا­ن، ترکمنســتا­ن، امــارات متحــده عربــی و پاکســتان به همراه افغانســتا­ن و ترکیه عضو هستند.

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran