Iran Newspaper

دیدار اعضای یک حزب اصالحطلب با سخنگوی شورای نگهبان

سجاد سالک عضو شورای مرکزی ندای ایرانیان در گفت و گو با «ایران» دیدار با کدخدایی را امیدوارانه خواند

-

گروه سیاســی/ ســخنگوی شــورای نگهبان با دبیــرکل و جمعــی از اعضــای حــزب نــدای ایرانیــان دیدار کــرد. دیــدار و رایزنی احزاب اصالحطلب با شــورای نگهبــان ایدهای بود کــه از چنــد مــاه پیــش توســط برخــی از این احزاب مطرح شــد. آنها چنیــن رایزنیهایی را ســبب رفــع ســوءتفاهم­ها و مؤثــر بــر رویکرد شــورای نگهبــان در تأیید صالحیت داوطلبــان منســوب بــه خــود میدانســتن­د. ایــن راهکاری بــود که وزارت کشــور نیز برای برگزاری رقابتیتر انتخابات مجلس یازدهم برگزیــد و اخیراً اصالحطلبــ­ان انجام آن را از هیأت رئیسه شورای عالی سیاستگذاری این جریان سیاسی و شــخص محمدرضا عارف خواستار شدند.

سخنگوی شــورای نگهبان به انجام چنین گفــت وگوهایــی بارها روی گشــاده نشــان داد. او حــدود 10 روز پیــش در پاســخ گالیــه از عدم وجود ارتباط و گفتوگو میان شورای نگهبان و گروهها و احزاب گفته بود «ما هیچ ممنوعیتی برای گفتوگو و صحبت کردن با افراد و گروهها نداریــم. تاکنــون افــراد زیــادی از جناحهــای مختلــف سیاســی بــرای گفتوگــو به شــورای نگهبانآمده­وخیلیراحتس­خنانشانراب­یان کردهاند و هیچ مشکلی هم نبوده است؛ البته اعالم کردهایم که این جلسات از سوی شورای نگهبان رســانهای نخواهد شــد اما افــرادی که تمایل دارند، میتوانند خودشان این جلسات را رسانهای کنند.»

دیدار روز شــنبه دبیــرکل و اعضای حزب نــدای ایرانیــان بــا عباســعلی کدخدایــی، قائــم مقام دبیر شــورای نگهبــان و محتوای آن امــا از ســوی پایــگاه اطالعرســا­نی شــورا خبــری شــد. دیداری کــه به اعتبــاری یکی از نخســتین دفعات تحقق ایده رایزنی احزاب اصالحطلب با شورای نگهبان بود.

کدخدایی در این دیدار در پاســخ به سؤالی درباره نحوه بررسی صالحیتها با بیان اینکه این شــورا از خطا مبــرا نیســت و در فرآیند کار انسانی خودش، ممکن است خطا هم داشته باشــد، گفــت: همان طــور که بارها هــم اعالم کردهام، تــا جایی که بتوانیم، ســعی میکنیم جلو اشتباهات را بگیریم و اصالح کنیم.

او در عیــن حــال تأکیــد کــرد: التــزام بــه قانــون اساســی و مفــاد آن اصلیتریــن مبنــا بــرای شــورای نگهبــان در بررســی صالحیتهاسـ­ـت و این توقع نباید باشــد که اگر فــردی چارچوب نظام را قبول نداشــت، توســط شــورای نگهبــان تأیید شــود چــرا که چنین فردی تأیید نخواهد شد.

بــه گزارش ایرنا، قائم مقام دبیر شــورای نگهبــان بــا تصریــح ایــن کــه ایــن شــورا در برخــورد با افراد ســودجو در جریان بررســی صالحیتهــا درنــگ نخواهــد کــرد، گفــت: لذا اگر کســی اطالعــات و مســتنداتی درباره ســودجویی و کالهبــردا­ری افــراد در مــورد بررســی صالحیتهــا در اختیــار دارد، ایــن مســتندات را در اختیار شــورای نگهبان قرار دهــد تــا شــورا پیگیریهــا­ی الزم را انجــام دهد. کدخدایی ســپس در ســخنانی با تأکید بــر لزوم فعالیــت جدیتر احزاب خواســتار بازتــاب یافتــن حمایتهــای قانون اساســی از حــزب و فعالیتهــا­ی سیاســی در قوانین عــادی شــد و گفت: یکــی از نقایــص تحزب عــدم فعالیــت حزبــی پــس از راهیابــی بــه مجلس اســت. قانــون باید در مــورد احزاب و فعالیتهــا­ی حزبی اصالح شــود تا نقش احزاب در کشور پررنگتر شود.

صادق خرازی، دبیــرکل حزب ندا نیز در این دیدار، مجلس و ساختار سیاسی کشور را نیازمند اشتراک مساعی احزاب با مجموعه حاکمیــت دولــت و مجلــس دانســت و خواســتار تــداوم همــکاری و گفتوگــو میان شورای نگهبان و همه احزاب سیاسی شد. ■ روایت عضو شــورای مرکزی ندا از جلسه با کدخدایی

سجاد سالک، عضو شورای مرکزی حزب ندای ایرانیان روز گذشــته در تشــریح دالیل برگزاری این جلسه و محتوای آن به «ایران» گفــت: ما بر اســاس نگرانیهایی که نســبت بــه بررســی صالحیتهــا و رویکــرد شــورای نگهبــان در ایــن بــاره داشــتیم درخواســت مالقــات را مطرح کردیم تــا دغدغههایما­ن را رو در رو و بی واسطه در میان بگذاریم.

بــه گفتــه او، ایــن جلســه کــه بــا موافقت شــورای نگهبــان روز شــنبه و مصــادف بــا آخریــن روز ثبــت نــام داوطلبــان انتخابات در دفتــر شــورای نگهبان برگزار شــده اســت

فــارغ از اینکــه در نهایــت چه اتفاقــی بیفتد امیــدوار کننــده بــوده اســت. ســالک تأکیــد کرد: اســاس تشــکیل حزب نــدا از روز اول بر گفتوگــو و تعامــل بــا نهادهــا و جریانهای مختلف سیاســی گذاشــته شــده بــود و گفت وگــو بــا شــورای نگهبــان بــه عنــوان یکــی از مهمتریــن ایــن نهادها برای مــا خیلی حائز اهمیت بود. زیرا میخواســتی­م قبل از شروع فرآیند بررســی صالحیتهــا گفت وگو کنیم کــه خوشــبختان­ه بــه در خواســتمان پاســخ مثبــت دادنــد. ایــن عضو حــزب نــدا درباره مباحــث مطــرح شــده در جلســه توضیــح داد: اصلیتریــن نگرانی ما مواجهه شــورای نگهبــان بــا افــراد حزبــی بــود. بــر اســاس انتخابات گذشته به این فرض رسیده بودیم که نــگاه بدبینانهای نســبت به افــراد حزبی وجــود دارد. زیرا در دور قبل بخش عمدهای از داوطلبانــ­ی که فعالیت حزبی داشــتند رد صالحیــت شــدند. در نتیجه قصد داشــتیم دربــاره رونــد فعالیتهــا­ی حزبــی احــزاب اصالحطلــب و فعالیتــی کــه دارنــد توضیح بدهنــد و اگــر نگرانــی نســبت بــه فعالیــت احزاب وجود دارد بتوانیم برطرف کنیم.

ســالک افــزود: نــوع نــگاه و رویکــرد آقــای کدخدایــی نســبت بــه احــزاب خیلی امیدوارکنن­ــده بود. ایشــان کامــالً از فعالیت احزاب و از اینکــه احزاب در انتخابات فعال باشــند و کاندیداهــ­ا را شناســایی و معرفــی کنند دفاع کردند و نــگاه منفی و بدبینانهای نداشتند. او افزود: سخنگوی شورای نگهبان تصریح داشــتند اینطور نیســت که به صرف وابســتگی به یک جریان سیاســی آنها را کنار بگذاریــم و کامــالً افــراد به صــرف وضعیت شخصی خودشان بررسی میشوند.

سالک حضور نمایندگان شورای نگهبان در ستادهای انتخابات و برگزاری جلسههای

مفصــل آنها با چهرههای ثبــت نام کننده را تغییــر مثبتــی دانســت کــه در ایــن دوره از انتخابات توسط شــورای نگهبان اتخاذ شده اســت. به گفته او در این جلسات نمایندگان شــورای نگهبان با داوطلبان درباره مسائل و دیدگاههایش­ان گفت وگو میکردند.

عضو شــورای مرکزی حزب نــدا در ادامه افزود: در دوره گذشــته دالیــل رد صالحیت به افراد اعالم نشــد و ما به این مسأله انتقاد کردیــم. پاســخ آقــای کدخدایی ایــن بود که یکــی از مشــکالت بــزرگ شــورای نگهبــان چــه در بررســی صالحیتها و چــه در اعالم آن بــا توجه بــه زمان محــدود تعــداد باالی داوطلبان ثبت نام کننده است. اما گفتند که مــا خودمان را مکلف میدانیــم که حتماً به خود افراد نتیجه صالحیت را اعالم کنیم.

ســالک بــا اشــاره بــه اینکــه در انتخابات گذشــته برخــی افــراد بــا ادعــای ارتبــاط داشــتن با شــورای نگهبان و توانایــی گرفتن تأییــد صالحیــت داوطلبان مبالــغ هنگفتی را پیشــنهاد میدادنــد، افــزود: ســخنگوی شــورای نگهبــان توضیــح داد کــه اتفاقــاً چنین اطالعاتی به دستشــان رســیده و افراد شناســایی و بازداشــت شــدند و پروندهشان در جریان هم هســت و دارد برایشــان حکم صادر میشــود و گفتند شاید تا پیش از این، این مســأله را رسانهای نکرده بودیم اما االن میخواهیــم کــه هر کــس چنین پیشــنهادی مطرح کرد، به شورای نگهبان اعالم کنند.

بــه گفتــه ســالک، کدخدایــی از اینکــه کســی به صرف داشــتن عکس با اشــخاصی همچــون محمد خاتمی رد صالحیت شــود را رد کــرده و گفــت شــاهد نقیــض ایــن ادعا تأییــد صالحیــت آقــای محمدرضــا تابــش اســت که ارتباط نزدیکی هم با رئیس دولت اصالحات داشته است.

 ??  ??

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran