Iran Newspaper

فلسفهمردتن­ها

- سایر محمدی خبرنگار

«بزرگان هنــر ایــران» فرصت خوبی اســت برای اینکه دورههــای تاریخی هنرهای تصویــری ایران را مرور کنید و بــا آنهــا آشــنا شــوید؛ نامهایــی کــه کمتــر پیش میآید کنــار هم اینطور جمع شــوند و بتوانید آثارشان را یک جا و در یک گالری ببینید. ایــن نمایشــگاه شــاید بیشــتر از همه بــه درد دانشــجویا­ن هنــر بخــورد. فقــط یادتــان باشــد کــه گالــری نگاه دوشنبهها تعطیل است.

■ ■

■ درد بیخویشــتن­ی، درد بیگانگــی، درد تنهایــی از جمله مهمتریــن معضالت انســان امــروز د ر جوامع مدرن و پســت مــدرن است.یوســتین گــردر نویســنده نــروژی رمــان «دنیــای ســوفی »کــه بــا رویکــرد فلســفی آن را نوشــته و بــه شــصت زبان ترجمه شــده، جدیدترین رمــان خــود را نیــز بــا نگــرش فلســفه اگزیســتان­س به روی کاغذ آورده اســت. جیکوب شــخصیت اصلی رمــان «مرد غیر قابــل اعتماد »تقدیــرش با تنهایی رقم خورده اســت. پــدر و مــادرش را در کودکــی از دســت میدهــد در زندگــی زناشویی شکست میخورد و همسرش از او جدا میشود وی برای گریز از تنهایی دســت بــه مهاجــرت میزنــد (موضوع مهاجــرت نیــز یکــی دیگــر از معضالت جهان معاصر اســت) امــا در غربت نیز همزبانی نمییابد تا بــا او درد دل کند و از رنج تنهایی و غربت با او حرف بزند... این مــرد متوهم در جهــان خیالی خود بیاراده دست به داستان سرایی میزند، داســتانها­یی که بر دروغ و تخیل استوار است (این ترفند شاید طعنهای است که نویسنده به خود و دیگر داستان نویسان میزنــد) جیکــوب ســرانجام بــه یــک عروســک پارچهای دل میبنــدد و آن را شریک تنهایی خود میکند .... این رمان با چند ترجمه توســط ناشــران مختلف منتشر شده است.

■ مرد غیر قابل اعتماد ■ نویسنده: یوستین گردر ■ مترجم: اعظم خرام ■ چاپ اول 139۸ ■ ناشر: بنگاه ترجمه و نشر کتاب پارسه

بزرگان هنر ایران هنرمندان: فریده الشایی، حسین احصایی، فرح اصولی، عباس کیارستمی،هانیبالالخ­اص، غالمحسین نامی ...و زمان بازدید: تا ۷2 آذر

 ??  ??
 ??  ??

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran