Iran Newspaper

بالتکلیفی در بیروت

انتخاب نخستوزیر جدید لبنان یک هفته دیگر به تعویق افتاد

-

بنفشــه غالمــی/ در کمتــر از 20 روز دو نفر که هر دو از دنیــای تجارت وارد سیاســت شــده بودند، از تشــکیل دولت در لبنان کناره کشیدند تا دیگر بار چشــمها در محافل سیاســی لبنان به «سعد حریری» دوخته شــود؛ کســی که مــردم 29 اکتبر (۷ آبــان)، بعــد از اســتعفای او بــه خیابانهــا رفتنــد و بــه جشــن و پایکوبی پرداختنــد و اکنون بــا زمزمههایــ­ی کــه دربــاره بازگشــت او شــنیده میشــود، دیگــر بــار قلبشــان از خشــم آکنــده شدهاست.

بهگزارش ســایت شــبکه خبــری «الجزیره»، یکشــنبه شب، در حالی که در پارلمان همه خود را آماده نشست روز دوشنبه میکردند تا «سمیر الخطیــب» را بهعنــوان مأمــور تشــکیل دولــت معرفی کنند، خود او خبر داد، حاضر به نشستن بر کرســی نه چندان راحت نخستوزیری لبنان نیســت. پیــش از او «محمــد الصفــدی» نیــز ۷1 نوامبــر (٦2 آبــان) اعــالم کــرده بــود، حاضــر به پذیرفتن چنین مسئولیت سنگینی نیست.

ایــن دو در حالــی راه خــود را از جــادهای کــه بــه ســمت کاخ نخســتوزیر­ی میرفــت، کــج کردنــد، کــه شــاهد نارضایتــی مــردم از انتصاب آنهــا بــه چنین پســتی بودند. یکشــنبه شــب نیز «ســمیر الخطیــب» در حالی انصراف خــود را از نخســتوزیر­ی اعــالم کــرد که پیــش از آن مردم ایــن کشــور اعتراضهــا­ی خود را شــروع کــرده و در شــبکههای مجــازی و مصاحبه بــا خبرنگاران گفته بودند، انتخاب «ســمیر الخطیب» خواسته آنــان بــرای روی کار آمــدن دولتــی مســتقل را بــرآورده نمیکنــد. در بیــروت هــم معترضان با فراخوانی که داده شدهبود، چادرها و پتوهایشان را برداشــته و بــه ســمت پارلمــان رفتــه بودند تا بــه نمایندگانـ­ـی که قرار بــود، صبح فــردا (دیروز دوشنبه) به پارلمان بروند و برای نخستوزیری لبنــان تصمیمگیــر­ی کننــد، بگویند، اگر «ســمیر الخطیب» نخستوزیر شود، آنها خیابان را ترک نمیکنند. مجموع این رویدادها «میشــلعون»،

رئیسجمهــو­ری لبنان را واداشــت، تا در آخرین ســاعات یکشنبه، جلســه روز دوشــنبه پارلمان را لغــو کرده و به مــردم وعده دهد، دوشــنبه هفته آینــده، ٦1 دســامبر (٥2 آذر) نخســتوزیر را معرفی میکند. اما از آنجا که «سمیر الخطیب»، در ســخنان پایانــی خــود کــه بعــد از دیــدار بــا «عبداللطیــ­ف دریــان»، مفتــی معــروف لبنانی بیــان شــد، گفت که ایــن مفتی بــه او خبــر داده، در مورد نخســتوزیر­ی «ســعد حریــری» اتفاق نظــر وجــود دارد، معترضــان لبنانــی معتقدند، احتماالً باید منتظر بازگشــت «حریــری» به کاخ نخســتوزیر­ی باشــند. «لیــال ســبالنی»، یکی از صدها معترضی که یکشنبه شب در خیابانهای منتهی به پارلمــان بیتوته کردند، تأیید کرد که او نیز شــنیده است، احتمال بازگشت «حریری» به قدرت وجــود دارد. او تأکید کــرد: «اما ما پیشتر هــم گفتهایم فقــط به دولتــی رضایت میدهیم که رئیس آن مســتقل باشــد. در این بین حریری از دیگران مســتثنی نیســت. او هم یکی از کسانی اســت کــه تاکنــون قــدرت را در دســت داشــتند. آنهــا نبایــد او را طوری برای ما به تصویر بکشــند که گویــی بهخاطر روابــط بینالمللیا­ش، ناجی لبنان اســت.» «ســبالنی» نیز همانند بسیاری از معترضــان با اشــاره بــه حمایــت «عبداللطیف دریــان» از «حریــری»، معتقد اســت مفتیهای لبنــان نبایــد بــا حمایــت از کاندیداهای­ــی خاص زمینه ساز رسیدن آنها به قدرت باشند.

طبــق قوانیــن انتخاباتــ­ی لبنــان کــه مــورد مناقشــه معترضــان اســت، نخســتوزیر لبنان باید از میان اهل ســنت انتخاب شــود. اما مردم که بیش از دو ماه است حاضر به ترک خیابانها نشدهاند، این قانون را مناسب دوره مدرن لبنان نمیداننــد و معتقدنــد، انتخاب سیاســتمدا­ران باید بر اســاس شایســتگی آنها باشد نه انتصابی بــر مبنــای مالکهــای مذهبــی و قومــی. دلیــل اصلــی مخالفــت آنها بــا کاندیداتــ­وری «محمد الصفدی» و «ســمیر الخطیب» هــم همین امر بــود. از همیــن رو همانطــور کــه از فریادهــای

معترضــان در یکشــنبه شــب بــر میآمــد، آنهــا رضایــت به بازگشــت «حریــری» نخواهنــد داد. این در حالی است که «سعد حریری» پیشاپیش بنوعــی برای بازگشــت به نخســتوزیر­ی شــرط گذاشــته و گفتــه بود، تنهــا در صورتــی حاضر به بازگشــت اســت کــه بتواند دولتــی را متشــکل از وزیــران نخبــه که در امــر اقتصاد توانایــی باالیی داشــته باشــند و خواســتهها­ی مردم را بــرآورده ســازند تشــکیل دهد. اما رئیس جمهوری لبنان با تشــکیل چنین کابینهای مخالف است و تأکید میکنــد، کابینــهای میتوانــد موفق باشــد که در کنار وجــود افــرادی تکنوکرات، افرادی سیاســی نیز در آن حضور داشــته باشــند. بــا وجود چنین اختــالف نظــری کــه میتوانــد کار را بــرای آنــان در صورتــی که مجبور بــه کار درکنار هم باشــند، ســخت کند، باید منتظر هفته آینده ماند و دید، آیــا «میشــل عــون» دیگــر بــار «ســعد حریری» را بــا وجــود مخالفتهــا­ی مردم بــا وی انتخاب میکند، یا خیر.

 ??  ??

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran