Iran Newspaper

تالش برای تجهیز کتابخانه های مناطق کم برخوردار

- مديرفرهنگی

نشســت هماهنگی پویش اهدای کتــاب بــه مناطــق محــروم دیروز در حالــی برگــزار شــد که محســن جــوادی، معاون فرهنگی وزیر ارشــاد مدیریت توزیع کتاب در مناطق محروم کشــور را ضروری برشمرد و تأکید کرد باید درطرحهایاه­دایکتابازت­جربیاتدیگر­انبهرهگرفت.

بهدنبــال فعالیتهایـ­ـی کــه تــا بــه امــروز در دفتــر مطالعــات و برنامهریزی فرهنگی و کتابخوانی ارشــاد انجام شــده معتقدم یکی از مهمتریــن دالیــل بیتوجهــی مــردم بــه کتابخوانــ­ی از ضعــف در بحث ترویج کتابخوانی نشــأت میگیرد. شــکلگیری و برپایی جشــنوارهه­ایی باعنوانهای «جشــنواره روستاها و عشــایر دوســتدار کتاب»، «تقدیر از مروجان کتابخوانی»، «پایتخــت کتاب»و «جــام باشــگاهها­ی کتابخوانی کودک و نوجــوان» از جمله اقداماتی هســتند که در همین راســتا شــکل گرفتهاند که از عمر برپایی هر کدام هم چند ســالی میگــذرد. برخی از این رویدادهای فرهنگی همچون جام باشــگاهها­ی کتابخوانــ­ی با طرحهــای حمایتــی دیگری از ســوی معاونت فرهنگی همراه شدهاند، از جمله اینکه به هر یک از اعضای 22 هزار باشگاه کتابخوانی یارانهای برای خرید کتاب تعلق میگیرد. بر اســاس این یارانه هر یک از این کودکان و نوجوانان که از کتابفروشیه­ای طرف قرارداد ما کتاب تهیه کنند نیمی از هزینه خرید آنان را ما پرداخت خواهیم کرد. البته این حمایت سقف مشخصی تا 0٦ هزار تومــان دارد. قبــول دارم کــه این مبلغ قابل توجه نیســت

چــرا که دســت معاونــت فرهنگــی در اختصــاص بودجه بازنیست. با این حال نباید فراموش کرد که هم کتابهای کودک و نوجوان ارزانتر از کتابهای بزرگسال هستند و هم اینکهمهمتر­ینهدفمادرا­ینباشگاهها­تقویتروحیه­کار گروهی در میان اعضا است. هر باشگاه به طور معمول 10 الی ٥1 عضو دارد، این بچهها میتوانند به شکل گروهی از کتابها استفاده کنند و طی سال آنها را با یکدیگر معاوضه کنند. برگزاری این قبیل برنامهها منجر به دستیابیمان به اطالعات تعداد بسیاری از روستاهای کشورمان شده است. بر همین اســاس هم تصمیــم به برگــزاری پویش اهدای کتاببهمناط­قروستاییگر­فتیم.فراخوانپوی­شهمزمان با آغاز هفته کتاب در اواخر آبان ماه اعالم عمومی شد ولی از آنجایــی که ماجرای قطعی اینترنت رخ داد تصمیم به تمدید آن گرفتیم. از مردم هم میخواهیم کتابهایی را کــه خواندهاند و قصد نگهداری آنها را ندارند برای تجهیز کتابخانهها­ی مناطق محروم به دســت ما بسپارند. مردم در همیــن مــدت کوتــاه بیــش از ٥٥ هــزار جلــد کتــاب در حوزههــا و گروههای ســنی مختلف اهــدا کردهاند. مرحله نخســت ایــن فراخوان تا دهــه فجر ادامه پیــدا میکند و از آنجایــی که موفقیت چنیــن اقداماتی در تداوم آنهاســت بنا داریم همزمان با آغاز ســی و ســومین نمایشگاه کتاب در بهار 99 نوبت دوم این فراخوان را اعالم عمومی کنیم. قرار شــده چنــد غرفه هم بــه این منظور اختصــاص پیدا کند تــا بازدیدکنند­گانــی که تــوان اقتصادی دارنــد در کنار خریدهــای خود یکی-دو کتاب هم به پویش اهدا کنند. بر اســاس نیازسنجیها روســتاهای کم برخوردار و همچنین روستاهای مناطقی که در سیل نوروزی کتابخانهها­ی خود را از دست دادند در اولویت ما خواهند بود.

 ??  ??

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran