Iran Newspaper

جدل دانشجو با سخنگو

علی ربیعی دیروز میهمان بسیج دانشجویی دانشگاه شریف بود

- مرتضی‌گل‌پور ‌خبرنگار‌حوزه‌دولت

تنــد و آتشــین اما با متانــت، یا اینکه دســتکم علی ربیعی از کوره در نرفت. روز گذشــته ســخنگوی دولــت میهمــان بســیج دانشــجویی دانشــگاه صنعتــی شــریف بود، میهمانی کــه صریحترین، تندتریــن، هیجانیتریـ­ـن و بیپرواتریـ­ـن صحبتها، نقدها و شــعارها را از چپ و راســت، از دانشجوی بســیجی یا انجمن اســامی شــنید و بــه قدر وســع جلســه، بــه آنان پاســخ گفــت. در هیجانی بودن جلســه و بــی پــروا بــودن دانشــجویا­ن میزبان، همین بس که سخنگوی دولت بــا شــعار و فریــاد «نصــر مــن اهلل و فتح قریب، مرگ بر این دولت مردم فریب» پشــت تریبون رفــت. مجری مراســم که عضو بســیج دانشجویی دانشگاه شریف بود، ابتدا گفت که از چهرههای بســیاری همچــون اســحاق جهانگیــری دعــوت شــده بود اما اجابــت نکردند، یا اینکه دو ســال متوالــی از علــی عســگری، رئیس صداوســیما هــم دعوت شــد اما هــر بار به این جلســه نیامد و تنها علی ربیعی، سخنگوی دولت بود که به دعوت بسیج دانشجویی پاسخ مثبت داد.

هیــچ حــرف و نقد و گاه ســخن دور از ادبی نبود که خطاب به علی ربیعی گفته نشده باشد، ســخنانی که به خطابههای آتشــین سیاســی و شــور هیجانــات راهپیماییه­ای خیابانی نزدیکتر بود تا انتقاد از دولت. ابتدا 4 دانشجو از 4 تشکل متفاوتپشتت­ریبونرفتند.

علیرضــا قــادری، مســئول بســیج دانشــجویی در ســخنرانی خــود از سیاستهای اقتصادی و خارجی دولت انتقــاد کــرد، اینکه دولت مســائل کشــور

را به دســتان 5+1 گــره زد و حاال از کمبود اختیــارات میگویــد. او گفــت «آقــای روحانــی، خون مردم ریخته شــد و شــما ریشــخند میزنیــد؟ تــا کی باید ســرمایه نظام به پای دولت نوشــته شود و وجهه امــام امــت صــرف تصمیمــات اشــتباه حضــرات شــود؟ (در ماجــرای بنزیــن) فکــر نمیکنید اگر رهبری نبــود، روحانی بــه سرنوشــت ســعد حریــری و عــادل عبدالمهدید­چارمیشد؟»

محمد رسول قاســمی، دبیر جامعه اســامی دانشــجویا­ن بــه ربیعــی گفت: «آمدهایــد پاســخگوی چــه باشــید؟ بــاز چــه شــعبدهای داریــد؟ دیگــر لگــد زدن بــه ایــن جنــازه (دولــت) فایــدهای ندارد.» یوســف سلطانیان، دبیر انجمن اســامی دانشــجویا­ن هم با بیــان اینکه مــا بــه حقوقــدان رأی دادیــم نــه قاضی و ســرهنگ، گفــت: «فضــای داخلــی به سمت انسداد رفت و سایه شوم جنگ بر کشور ســنگینی میکند، سفره محرومان کوچکتر شده و ســخن از دانشگاه امن، به طنز شــبیه اســت .... چرخش روحانی از مــردم به صاحبان قدرت دســتاوردی نخواهد داشــت، بــه او بگویید بــه مردم بازگردد.»

محمد صالح سلطانی، دبیر انجمن اســامی دانشــجویا­ن مســتقل هــم در ســخنان خــود بــا اشــاره بــه اینکــه امروز اختافــی بر ســر شکســت خــورده بودن دولت نیســت، خطاب بــه ربیعی گفت: بحث ســر میزان شکســت شــما اســت. امروز حامیان دولت از مردم عذرخواهی میکننــد، گویی دولــت فرزند ســر راهی شــده اســت. او دولــت تدبیــر و امیــد را «تنش زی» توصیف کرد و افزود: زیستن در تنــش کســب و کار شــما اســت. رفتار دولتمــردا­ن چنــان دوقطبــی در جامعه ایجاد کرده که رسیدن به تفاهم را دشوار کرده است.

ســخنگوی دولــت، نــه فقط با شــعار تنــد دانشــجویا­ن پشــت تریبــون رفــت، بلکه ســخنان ابتدایی او نیز با شــعارها و فریادهای دانشــجویا­ن قطع میشــد. از ایــن رو، او خطاب به دانشــجویا­ن منتقد گفــت: اگر الزم اســت، ابتــدا چند دقیقه صبر کنیم تا شعار بدهید، بعد صحبت کنم. زیرا سالها است که برخی جناحها بــه گفت و شــنود عــادت ندارنــد و فقط «گفت گفــت» میخواهنــد، درحالی که من برای گفت و شــنود آمدم و توصیهام این اســت که بگوییم و بشنویم تا امید از آنبیرونبیا­ید.اوبابیانای­نکهخوشحالم دولت تدبیر وامید این فرصت را فراهم آورد که شــما اینجا آزادانــه دولت را نقد کنیــد، اظهــار کــرد: اینجــا پشــت تریبون زیاد گفته شــد که دولت هیچ کاره است، اما حداقل یک کار این اســت که شــما با صراحــت دولــت را نقد میکنیــد، اما در ســال 84 و 85 جــرأت نداشــتید اینطــور دولــت را نقــد کنیــد و حتــی حــاال هــم نمیتوانید یک نهاد (خاص) را نقد کنید.

ربیعی در پاسخ به انتقاد دانشجویان درباره تصمیم بنزینی دولت، با اشاره به اینکه تصمیم اصــاح قیمت بنزین، اثر ماشــهای داشــت، افــزود: در مقالهای که ابتدای ســال در ســالنامه «ایران» منتشر کردم، نوشتم که سال 98 فقط یک سال نیســت و اگر برخی عوامل که برشمردم ادامــه یابد، بحــران اجتماعــی خواهیم داشــت. او کــه ســخنانش بــا فریادهــای دانشــجویا­ن قطــع میشــد، خطــاب به معترضــان گفــت: اگر دانشــگاه شــریف نتوانــد بر مبنــای علمی دربــاره اتفاقات موجــود بحث کند، پس کجــا باید بحث کنیم؟

ســخنگوی دولت با اشاره به تحوالت جمعیتــی، تحــوالت ارزشــی، بیمــاری 60 ســاله اقتصــاد، تحریــم، فقــدان درآمدهای نفتی برای سرمستی تودهها و فضاسازیهای رسانههای فارسی زبان خارجی،تأکیدکردکه­اینمسائلنی­ازمند تبیین بیشــتری اســت و اینها اســت که باعث بروز بحران میشود.

ربیعــی در پاســخ بــه ناتوانــی دولت در مدیریــت اقتصاد کشــور، به نرخ تورم 7 درصــدی در طــول 6 ســال، نرخ رشــد اقتصــادی 12 درصــدی و پیشــی گرفتن نرخ افزایش مزد از میزان تورم اشاره کرد و گفت: اگر اینها کار دولت نیست، پس کار چه کســی اســت؟ او در این هنگام در پاسخ به فریاد برخی که مدعی نادرست بودن این آمارها میشدند، تأکید کرد که ما باید علمی صحبت کنیم و این آمارها از ســوی بانک مرکــزی و مرکز آمــار ارائه شده اســت، میتوانیم آمار دیگری ارائه کنیم، نه اینکه کل آن را زیر سؤال ببریم.

او با اشــاره به اینکه دســتیابی به نرخ رشــد 8 درصــدی، نیازمنــد هــزار هــزار میلیــارد تومــان ســرمایهگذ­اری اســت، افــزود: آیا این پول در کشــور وجود دارد؟ خیر، پــس ما به ســرمایهگذ­اری خارجی نیــاز داریم، اما به گفته برخی چهرههای خارجی،بهترینهدیه­امریکابهاس­رائیل، خــروج از برجام بود و امــروز نمیتوانیم پول مربــی خارجــی را پرداخــت کنیم و کسی هم که در خارج این پول را پرداخت کرده است، تحریم شده است.

ســخنگوی دولــت اضافــه کــرد: میگوییــد دولــت درســت عمــل نکرده اســت، با دالرهای نفتی که دیگر نیست، با جمعیت بیکاری که هست و نسلی که انتظار و آگاهی دیگری دارد، هرکســی که امروزًمدعی اســت اگــر روی کار میآمد، قطعا وضع بدتر میشد و اگر امروز تورم 40 درصد است، به 80 درصد میرسید.

ربیعــی در پاســخ بــه شــعارها و فریادهایدا­نشجویان،بابیاناینک­هاولین شــرط کار رو به جلوی ما، درک درست از مسائل است، گفت: اینقدر با نفرت رفتار نکنیــد، درک درســت از مســائل داشــته باشــید. او درعین حال، ماجرای مالیات نگرفتن از ســلبریتیه­ا را رد کرد و با بیان اینکه چنین چیزی تاکنون تصویب نشده است، اظهار کرد: مسأله کارهای فرهنگی دیگری است، کسانی که با قلم و نوشتن نمیتواننــ­د زندگــی خــود را تأمین کنند، هــدف این بود که از اینــان مالیات گرفته نشود، نه کسانی که با درآمدهای نجومی در کشورهای دیگر خانه میخرند.

ســخنگوی دولت در پاســخ به خنده رئیــس جمهــوری دربــاره اتفاقــات بعد از ماجــرای بنزیــن هم تأکید کــرد: گاهی لبخندهایــ­ی بــه لــب میآیــد که نشــان دهنده ســوزی در دل آدم اســت، در کنار این، خندههای سرمستانهای که خیلیها ســر دادنــد کــه دولت بــه ایــن وضعیت رسید را ندیدید.

ربیعی دربــاره معوقــات بانکی نیز با اشاره به اینکه فهرســت آن از سوی بانک مرکزی به قوه قضائیه ارســال شده است، تصریــح کــرد: 80 درصــد ایــن بدهیهــا 30 ســاله است، ضمن اینکه آقایی بانک تأســیس کرده و توانسته 160 هزار میلیارد تومــان از مردم دریافت کنــد، اما 80 هزار میلیــارد تومــان از پــول مــردم را به جای دیگــری برد و صرف ســاخت و ســاز کرد. ســخنگوی دولت خطاب به دانشجویان خشمگین با اشاره به اینکه این نوع حرف زدنها کینه را شدت میبخشد، گفت: ما باید پشت هم بایستیم. او سخنان خود را خطاببهدانش­جویاناینطو­ربهپایانبر­د: خدا و رفتار دینی را در زندگی خود پررنگ کنیم،نسبتبهمسائ­لبیتفاوتنب­اشیم، ازسیاستزدگ­یاجتنابکنی­د،اماسیاسی باشید، امید ایران و جامعه به شما است، عضو بسیج هستید یا انجمن اسامی در هر صــورت تخصص خود را بــرای مردم افزایــش دهید چرا که حتماً برای جامعه ایران روزهای خوب فرا میرسد.

 ??  ??

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran