Iran Newspaper

«اینستاگرام»ارزان ترین و «یوتیوب» گرانترین پلتفرم برای دخالت های آنالین

- میترا جلیلی خبرنگار

بعــد از ماجــرای دخالــت روســیه در انتخابــات ریاســت جمهــوری 2016 امریــکا، کمپانیهــا­ی بــزرگ فنــاوری جهان و شبکههای اجتماعی تالشهای گســتردهای بــرای کاهــش میــزان دستکاریهای­آنالینانجا­مدادندتاما­نع چنین دخالتهایی درعرصه سیاســت، تجارت ...و شــوند. با این حال تحقیقات ناتــو نشــان میدهــد کــه ایــن پلتفرمها همچنان آسیبپذیر هستند و متخلفان میتواننــد از آن بــرای اهداف سیاســی یا تجاری خــاص بهره بگیرند. محققان در ایــن گزارش، «اینســتاگر­ام» را ارزانترین و «یوتیــوب» را گرانتریــن پلتفــرم برای دخالتهایآن­الینمعرفیک­ردهاند. ■ بازار ســیاه برای دســتکاری شــبکههای اجتماعی

حــدود یک ســال تــا زمــان برگــزاری انتخابــات بــزرگ ریاســت جمهــوری امریکا باقی مانده با این حال بزرگترین شــبکههای اجتماعی هنوز نتوانســته­اند فضای خــود را آنقدر ایمن کنند که دیگر شخص یا کشوری نتواند در این پلتفرمها به نفــع یا ضرر گــروه یا شــخص خاصی دســتکاری آنالین انجام دهد؛ موضوعی که حاال دیگر به یک دغدغه جهانی برای روزهــای حیاتــی همــه کشــورها ازجمله انتخاباتها­ی سرنوشت ساز تبدیل شده اســت و در ایــن میــان بیشــترین دغدغه مربوط به انتخابات امریکا میشود.

در همیــن راســتا محققــان ناتــو در«مرکــز تعالــی ارتباطات اســتراتژی­ک StratCom(»وــتان )NATO دســت بــه کار شــدهاند تــا میــزان تــابآوری شبکههایاجت­ماعیازجمله­فیسبوک، اینســتاگر­ام، توئیتــر و گــوگل را درمقابــل دســتکاری آنالین و انتشــار اخبار جعلی مــورد بررســی قــرار دهند. محققــان این مرکز که یک سازمان نظامی بینالمللی

معتبــر ناتو اســت اما بخشــی از ســاختار فرماندهــی ناتــو محســوب نمیشــود، درقالــب یــک آزمایــش 4ماهــه نتیجــه گرفتند که غولهای فناوری در این زمینه شکســت خوردهاند یا حداقــل موفقیت چندانی به دست نیاوردهاند.

محققان در این پژوهش دریافتند که هرکسی با پرداخت پولی نه چندان زیاد بــه برخی کمپانیهای خاص، میتواند بهصــورت مجــازی الیــک، کامنــت و کلیکهای بیشتر برای پستهای مورد نظرش خریداری کند و با این دستکاری، با اهدافی خاص بر کاربران تأثیر بگذارد. محققان از این فضا بهعنوان بازار سیاه بــرای دســتکاری شــبکههای اجتماعی یــاد میکننــد چراکــه این شــرکتها به مشــتریان خود اجازه میدهند که برای حضورقدرتمن­ددرشبکههای­اجتماعی اقدام به خرید الیک و...کنند.

هرچنــد تحلیلگــرا­ن ناتــو در ایــن پژوهش صدها شرکت متخلف فروش الیــک، کامنــت ...و کــه از آنهــا بهعنوان MSPs یــاد میشــود را یافتنــد امــا برای نمونــه، همــکاری خــود را بــا 11کمپانی روســی و 5شــرکت اروپایی(درمجمــوع 61شــرکت) آغاز و ۵01پست مختلف را در 4شبکه اجتماعی فیس بوک، توئیتر، یوتیوب و اینستاگرام برای پژوهش خود انتخابکردن­د.

محققــان ‪NATO StratCom‬ بــا پرداخــت 003یــورو(333دالر) توانستند 3هزار و 035کامنت، 52هزار و 057الیــک، 02هــزار بازدیــد و 5هزار و 100 فالوئــر را از این 4پلتفــرم خریداری کننــد. ایــن محققــان همچنیــن موفق شــدند درمجموع 81هزار و 739 اکانت را شناســایی کنند که از سراسر جهان در چنین تعاملهای مالی دخالت دارند.

باید گفــت این فعالیتهای جعلی درشبکههایا­جتماعینهتن­هابامقاصد سیاسی در حال انجام است، بلکه برای مقاصد تجاری نیز انجام میگیرد و این

روند شــامل اینفلوئنسـ­ـرها(چهرههای تأثیرگذار) اینســتاگر­امی نیز میشود که ســعی دارند با تبلیغ برندهای مختلف درآمدزایی کرده و البته در این میان یک برند دیگر را تخریب کنند.

ایــن گــروه از محققــان همچنیــن پــس از شناســایی اکانتهــای سیاســی کــه بر سیاســتهای موجــود در امریکا، گرجســتان، اســرائیل، تایــوان و تونــس تمرکز کردهاند یادآور شدند که همه آنها در جهان از همراهی شرکتهای MSPs برخوردارند.

امــا هزینــه خریــد الیکهــا ...و را چــه کســی پرداخــت میکنــد و پــس از پرداخــت پول بــه شــرکتهای ،MSPs مراحل گرفتن الیک و...چگونه اســت؟ در پژوهــش ناتــو آمــده اســت کــه ایــن هزینــه توســط صاحبــان اکانتهــا، حامیان آنها یا کسانی که برای سرکوب یــک سیاســتمدا­ر، یــک گــروه سیاســی یا یــک برند تــالش میکننــد پرداخت میشود. همچنین برای دیدن ویدئوها و ریتوئیــت کردن پســتهای توئیتری، الیــک، کامنت ...و در این پروســه، غالباً از روباتهــا اســتفاده میشــود هرچند گاه میتــوان رد پای افراد حقیقی را نیز مشاهدهکرد.

■ ارزیابیغول­هایفناوری

در چند ماه گذشته 4شبکه اجتماعی فیسبوک، اینســتاگر­ام، یوتیوب و توئیتر اکانتهــای جعلــی و متخلف زیــادی را درعربســتا­ن ســعودی و چیــن مســدود کردنــد با ایــن حال کــدام یــک از آنها در مقابله با دســتکاریه­ای آنالین موفقتر عملکردهاند؟درگزارشنات­وبخشهای مختلفی مــورد توجه قرار گرفتــه و آمده اســت کــه شــبکههای اجتماعــی بــرای شناســایی و تعلیــق اکانتهــای جعلی موفقیتهای نسبی کســب کردهاند ولی این میزان تالش کافی نبوده است.

درهمین راســتا در این گزارش عنوان شــد فیسبــوک بهعنــوان بزرگتریــن شــبکه اجتماعی جهان در تعلیق چنین اکانتهای متخلفی، بهترین عملکرد را داشته اســت چراکه موفق شد08درصد از اکانتهــای جعلــی دســتکاری شــده توســط ‪NATO StratCom‬ را تعلیــق کنــد. درحالی کــه ایــن رقم بــرای توئیتر بــه 66درصــد و بــرای اینســتاگر­ام، یکی دیگــر از زیرمجموعهه­ــای فیسبوک که آسانترینوا­رزانترینرا­هبرایدستکا­ری آنالین محسوب میشود نیز به 05درصد میرسد. طبق این گزارش، یوتیوب اما در کمال تعجب هیچ یک از این اکانتها را

معلــق نکرده اســت اما با ایــن حال تنها سرویســی محســوب میشــود کــه تمــام کامنتهای دســتکاری شــده را تصحیح کــرد درحالی کــه اینســتاگر­ام تنها موفق به حــذف 5درصــد چنیــن کامنتهایی شــد و هیچ یک از الیکها یا نظرها را نیز تصحیــح نکرد. محققــان ناتو معتقدند با توجه به این موارد و همچنین بهدلیل قیمــت پاییــن خریــد الیــک ...و روی اینستاگرام، میتوان این پلتفرم را یکی از متخلفترینش­بکههایاجتم­اعیدراین زمینهدانست.

در ایــن گــزارش همچنیــن از یوتیوب بهعنــوان گرانترین پلتفرم بــرای خرید الیــک جعلــی ...و نام برده شــده اســت. بههمین دلیل هم دســتکاری آنالین در این پلتفرم که در مالکیت گوگل قرار دارد کمی ســختتر اســت چراکه با پرداخت 01یــورو(11دالر) میتوانیــد 3هــزار و 762نظر و دیدگاه را در یوتیوب خریداری کنیــد درحالی که با این رقــم میتوان در اینســتاگر­ام بیش از 31هزار دیدگاه و نظر جعلی را خرید. همچنین محققان ناتو، توئیتر را یکی از مؤثرترین پلتفرمها برای مقابله با سوءاســتفا­ده از سرویسهایش عنوان کردند چراکه زمان حضور و درگیر شدن در این وب سایت برای خرید الیک ...و بیشــتر طول میکشــد و ممکن است خریدار عطای آن را به لقایش ببخشد. ■ منتقداندست­کاریهایآنا­لین

ایــن گــزارش نشــان میدهــد فعالیتهــا­ی مخــرب و غیرمجــازی که زمینــه آن را کمپانیهــا­ی MSPs فراهم میکننــد، درحالــی انجــام میگیــرد کــه کســی از آنهــا مطلــع نمیشــود و همین موضــوع، نگرانی و دغدغههــا را افزایش داده اســت چــون کشــورهایی کــه قصــد دخالــت در حرکتهــای دموکراتیــ­ک یک کشــور ازجمله برگــزاری انتخابات را دارنــد و همچنیــن بازیگــران غیردولتــی میتواننــد حضوری پنهان در این عرصه داشته باشند بدون اینکه شناسایی شوند پس مقابله با آنان بســیار ســخت است. ایــن موضــوع مــورد توجه فعــاالن حوزه فناوری قرار گرفته و بهعنوان مثال «تریور دیویــس» از اســتادان دانشــگاه جــورج واشــنگتن در حــوزه دیتــا و دموکراســی گفــت: اکانتهایی کــه در انتخاباتها­ی پارلمانیار­وپابهعنوان­نمونههایجع­لی شناســایی شــدند اکنون انتخابــات 2020 ریاســت جمهوری امریــکا و ســایر موارد دموکراتیکر­انشانهگرفت­هاند.

ســخنگوی فیسبــوک هــم بــا قبول این شکســت گفــت: امــروز تاکتیکهای دســتکاری در پلتفرمهــا­ی شــبکههای اجتماعــی بــه چالشــی اساســی بــرای کل ایــن صنعــت تبدیــل شــده اســت. مــا ســرمایهگذ­اری باالیــی بــرای یافتن و حــذف اکانتهــای جعلــی بهصــورت روزانه داشتهایم و امیدواریم روزی شاهد پلتفرمی بدون دخالت آنالین باشیم.

ســخنگوی توئیتر نیــز هرگونــه خرید الیک یا دســتکاری در نظرات پستهای مختلــف ...و را غیرقانونــ­ی دانســت و ســخنگوی یوتیــوب نیــز یــادآور شــد: مــا در عمر 41ســاله یوتیــوب تکنولوژیها­ی زیــادی را به کار گرفتهایم تــا از این موارد جلوگیــری کنیــم وهمچنان بــه این روند ادامهمیدهی­م.

 ??  ??

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran