Iran Newspaper

سهشنبه نحس «دونالد»

کمیته قضایی مجلس نمایندگان امریکا، در الیحه استیضاح، ترامپ را به سوءاستفاده از قدرت و کارشکنی در کار کنگره متهم کرد

-

گــروه جهــان/ ســرانجام سهشــنبه نحــس «دونالــد ترامپ»فرارسیدودم­وکراتهایمج­لسنمایندگا­ن امریــکا، همانطــور کــه وعــده داده بودنــد، از الیحه دو بندی استیضاح ترامپ رونمایی کردند. این الیحه طــی چند روز آینده که برخی معتقدند، فردا خواهد بــود، در مجلــس نماینــدگا­ن امریکا به رأی گذاشــته میشود و در صورت تأیید به صحن سنا میرود.

بــه گــزارش ســایت شــبکه خبــری «ســیانان»، اعضای ارشــد حــزب دموکرات مجلــس نمایندگان امریــکا عصــر دیــروز (9صبــح سهشــنبه بــه وقــت واشــنگتن) بهطور رســمی از الیحه استیضاح ترامپ در حضور خبرنگاران رونمایی کردند. «جرالد نادلر»، رئیــس کمیته قضایی مجلس نمایندگان با تأکید بر اینکه «کمیته قضایی مجلس نمایندگان در راستای انجام وظایف خود در قبال قانون اساســی امریکا دو بنــد از الیحه اســتیضاح را اعــام و «دونالد ترامپ»، رئیسجمهــو­ری امریکا را متهم به تخطــی از قانون اساسی میکند»، الیحه استیضاح را برای خبرنگاران قرائت کرد.

در بنــد نخســت از الیحــه اســتیضاح «دونالــد ترامــپ»، رئیسجمهــو­ری امریــکا متهــم بــه سوءاســتفا­ده از قــدرت شدهاســت. ایــن بنــد تأکیــد میکنــد، «دونالد ترامــپ» با توجه بــه موقعیتی که دارد، بــا نادیــده گرفتن مصالح ملی و آســیبهایی که میتواند به آنهــا وارد کند، از قدرتش به نفع خود

سوءاســتفا­ده کــرده و دولــت اوکرایــن راتحــت فشــار گذاشــته تــا در انتخابــات 2020 امریــکا دخالت کند. «دونالــد ترامــپ» در بنــد دوم الیحــه اســتیضاح به کارشــکنی در کار کنگــره متهم شدهاســت. این بند از الیحه نیز تصریح کردهاست: رئیس جمهوری امریکا خود راباالتر از مســئولیته­ایی که به او ســپرده شده، مردم امریکا و قدرت اســتیضاح کنگره میداند. این به آن معنا است که وی تهدیدی برای دموکراسی ما است و خود را باالتر از قانون میداند.

در این نشســت همچنین «آدام شــیف»، رئیس کمیتهاطاعا­تیمجلسنمای­ندگانامریک­اتأکیدکرد: «دونالد ترامپ همچنان در حال تضعیف انتخابات آتــی امریــکا اســت، اما مــا با صــدور این الیحــه به او نشــان میدهیم که از قانون اساسی کشور محافظت میکنیــم.» پــس از وی «نانســی پلوســی»، رئیــس مجلس نمایندگان امریکا هم از رؤســای کمیتههای این مجلس بابت تاشهایشان برای به ثمر رسیدن تحقیقاتاست­یضاحتشکرکر­د.»

در پی انتشــار الیحه استیضاح «ترامپ»، کمپین انتخاباتی وی برای انتخابات ریاست جمهوری 2020 امریکا، با انتشار بیانیهای که امضای «برد کارسکال»، مدیر این کمپین را داشت، اعام کرد: «امریکاییها با مشارکتدرای­نقضایامواف­قنیستند.امادموکرات­ها که میدانند برای انتخابات 2020 کاندیدای مطرحی ندارند و نمیتوانند برنده باشند، این نمایش سیاسی

را برپا کردهاند.»

«دونالــد ترامپ» نیز یک ســاعت پس از انتشــار الیحــه اســتیضاحش در توئیتــی چنیــن پاســخ داد: « همیــن االن نادلــر گفــت که مــن اوکرایــن را تحت فشــار گذاشــتم تا در انتخابات 2020 ما دخالت کند. مســخره است. او میداند که این درست نیست. هم رئیسجمهــو­ری و هــم وزیــر خارجه اوکرایــن بارها ایــن را گفتند که تحت هیچ فشــاری نبودنــد. نادلر و دموکراتها این را میدانند اما دانستههایش­ان را انکار میکنند.»

با انتشار رسمی الیحه استیضاح «دونالد ترامپ» وی چهارمین رئیسجمهوری امریکا است که پایش بــه اســتیضاح کشــیده میشــود. پیــش از وی «اندرو جانســون» در ســال ،1869 «ریچــارد نیکســون» در ســال 1974 و «بیل کلینتون» در سال 1998 در مسیر اســتیضاح در مجلس نمایندگان امریــکا قرار گرفته بودنــد که بین آنها «نیکســون» به طــرح زمزمههای اســتیضاح از سمت خود اســتعفا کرد و به استیضاح نرسید.

در همیــن حــال خبــر دیگــری از امریــکا حاکــی اســت، پس از حدود ســه ماه چانــه زنی بین اعضای کمیتههای نیروهای مســلح مجلس ســنا و مجلس نماینــدگا­ن امریــکا، دوشــنبه شــب به وقــت محلی الیحه 738 میلیارد دالری برای بودجه دفاعی 2020 امریــکا مورد توافق ایــن اعضا قرار گرفــت؛ الیحهای که در مقایســه با ســال قبل 3.1 درصد بیشتر است و بــه ارتش فضایی مورد عاقــه دونالد ترامپ، رئیس جمهوری امریکا توجه ویژه کرده و در عوض بسیاری از اولویتهــا­ی امنیــت ملــی امریــکا از جملــه قطع حمایــت از جنگ یمن را مــورد بیمهری قــرار داده اســت. ایــن توافق در حالی بهدســت آمده اســت که روزنامه واشنگتن پست امریکا در گزارشی تحقیقی با اســتناد به بیش از 2000 صفحه مــدرک از دروغهای پنتاگــون دربــاره جنــگ افغانســتا­ن پرده برداشــته و تأکید کرده است، در افغانستان دو هزار و 300 نیروی نظامــی امریــکا کشــته شــدند و بیــش از دو تریلیون دالر پــول خرج شــد اما این جنگ بــرای امریکا هیچ دستاوردیند­اشت.

 ??  ??

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran