Iran Newspaper

دفاعنماددم­وکراسیمیان­مارازنسلکش­ی«روهینگیا»

-

بنفشــه غالمــی/ «آنــگ ســان ســوچی»، زنــی که جهانیان تا همین چند ســال پیــش او را بهعنوان نمــادی از دموکراســی میشــناختن­د، دیــروز بــه دادگاه کیفــری بینالمللــ­ی (الهــه) رفــت تــا بــه پرســشهای ایــن دادگاه دربــاره نسلکشــی مسلمانان روهینگیا پاسخ گوید.

بهگزارش ســایت شــبکه خبری «ســیانان»، رهبــر دوفاکتــوی میانمــار کــه خــود 15 ســال بــه دســتور نظامیــان کشــورش در حبــس خانگی به ســر بــرد و در همیــن ایــام، همســرش کیلومترها دور از او در آکســفورد انگلیــس بهخاطــر بیماری

جان باخت، دیروز در دادگاه الهه تمامی تصاویر رنجکشــیده­ای کــه از او در اذهان وجود داشــت را مخــدوش کــرد و در حمایت از نظامیــان میانمار در نســل کشی قوم روهینگیا سخن گفت. او امروز و فردا نیز در جلســات این دادگاه شــرکت میکند تا رأی نهایی برای ماجرای غم انگیز نســل کشــی و مهاجــرت اجباری هزاران نفــر از مردم قومیت روهینگیــا صادر شــود. مردمی که با دســت خالی مجبور شدند، مقابل نظامیان و بودائیان میانمار که خانههای آنان را آتش زده و مردانشان را زنده زنده در آتش میســوزاند­ند، عقب بنشــینند و به کشورهای همسایه، بویژه بنگادش پناه ببرند.

در نشســت ســه روزه دادگاه الهــه در ایــن خصوص 15 قاضی کار قضاوت را بر عهده دارند. این دادگاه بنا به شکایت دادستانی عالی گامبیا از دولت میانمار برگزار شــده اســت. گامبیا از دیوان کیفــری بینالمللی خواســته اســت، در حکمی با محکوم کردن نظامیان میانمار دولت این کشــور را مجبــور به توقف آزار مســلمانان روهینگیا کند. چشــمان هزاران روهینگیایی به این نشســت سه روزه دوخته شدهاست.

اقلیت مســلمان روهینگیــا در میانمــار هرچند

همیشه مورد حمات خشن بودائیان قرار گرفتهاند امــا در چنــد ســال اخیر شــاهد شــدت گرفتــن این حمــات بودند. طوری کــه ســال 2016 در حالی که روستاهایشـ­ـان در حــال ســوختن در آتش نظامیان میانمار بــود، بهصورت گروهی به ســمت مرزهای بنگادش هجوم بردند تا شــاید در امان بمانند. در حال حاضر طبق آماری که بیبیسی منتشر کرده، شــمار زیادی از مســلمانان روهینگیا در کمپهای بنــگادش بــه ســر میبرنــد. امــا بنــگادش نیــز از مشکات اقتصادی رنج میبرد و خواهان بازگشت آنان به میانمار است.

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran