Iran Newspaper

ورود متخصصان رشتههای پزشکی به جراحیهای زیبایی

-

رئیــس هیــأت بــدوی ســازمان نظــام پزشــکی نیــز ضمــن اشــاره بــه افزایــش فعالیــت مخفیانــه و زیرزمینــی افرادی کــه در حرفههای پزشــکی دخالت میکننــد، به «ایران» میگوید: وزارت بهداشــت و دانشگاههای علوم پزشکی بازرســیها­یی را از مراکــز بهداشــتی و درمانــی انجــام میدهند با وجود این افرادی که در شبکههای اجتماعی تبلیــغ امور پزشــکی میکننــد قابل کنترل نیســتند. دکتر ایــرج خســرونیا در ادامــه میافزایــد، معمــوالً افــراد غیرمتخصــص و غیرپزشــکی کــه اقدام به تبلیــغ انجام جراحیهــای زیبایی میکنند تکنیســینه­ای رشــتههای پزشــکی اند. این افراد کارهایی را در اتاق عمل از ســوی جراح و متخصص زیبایی یاد گرفتهاند و حاال خودشــان امور پزشکی را در زیر پلهها انجام میدهند.

او میگویــد: مــا پروندههــا­ی زیــادی داریم که نشــان میدهــد، گروههــای مختلــف در رشــتههای مختلــف پزشــکی دخالــت میکننــد. عمدهتریــن کار پزشــکی که غیرپزشــکا­ن و تکنیسینهای رشــتههای پزشکی و حتی برخــی پزشــکان عمومــی و متخصص را بــه دخالت در امــور پزشــکی ترغیــب میکند اعمــال زیبایی اســت که بواســطه درآمد زیادی که دارند موجب خروج پزشــکان از زمینه فعالیت اصلیشان شده است.

بــرای مثال هــم اینک تعــداد زیــادی از متخصصان داخلــی کار زیبایــی انجام میدهند یا پزشــکان عمومی کــه ســطح اول درمــان هســتند و بــه جــای آنکــه مســیر ارجــاع بیمار به متخصص و ســطح دوم درمان باشــند

بــدون گذرانــدن کریکولــوم آموزشــی و تبحــر کافــی بــا دادن آگهــی بیمــار جمــع میکننــد. عــالوه بــر ایــن، برخــی فضاهــای گــول زننــده نیــز بویــژه در تبلیغــات دندانپزشــ­کی وجود دارد از جمله اینکه پزشک نماها یا افرادغیرمت­خصــص قیمت یک خدمــت را ارزان اعالم میکننــد ولی بعــد از دریافت خدمت قیمتــش گرانتر تمام میشود.

رئیــس هیأت بدوی در همین زمینــه میگوید: اخیراً بهدنبــال آزاد شــدن تبلیغــات پزشــکان در شــبکههای اجتماعی، کمیســیون مستقر در ســازمان نظام پزشکی بــه درخواســت تبلیغات پزشــکان رســیدگی میکند. در واقــع پزشــکان با پرداخت پــول به این کمیســیون اجازه تبلیــغ دارنــد امــا معمــوالً تخلفاتــی راجع بــه محتوای تبلیغات پزشــکان به ما گزارش شــده است. برای مثال چنــدی یپــش در شهرســتان کــرج، پزشــک متخصــص داخلی مجوز تبلیغات گذاشتن بالن معده را از سازمان نظام پزشکی دریافت کرده بود و با این اقدام از بیماران سوءاستفاده میکرد.

دکتر خسرونیا بر این نکته تأکید دارد که تبلیغات در عرصه پزشکی نباید آزاد باشد، چرا که پزشک احتیاج به تبلیغــات ندارد و کار خوب پزشــک باید مبنای مراجعه به پزشک باشــد. با این حال بهدلیل اینکه شورای عالی نظام پزشکی تشخیص داده تبلیغات پزشکی آزاد شود بایــد از اعضــای انجمنهای پزشــکی دعوت کنــد و آنها هم نظرشان را مبنی بر اینکه یک پزشک داخلی در چه حیطهای میتواند فعالیت کند، اعالم کنند.

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran