Iran Newspaper

آمار افزایش کودک همسری را از بانک مرکزی گرفتیم

گفت و گو با معاون امور جوانان وزارت ورزش و جوانان

- مهسا قویقلب خبرنگار

■ قبل از باال رفتــن رقم وام ازدواج و در هنگام تصمیم گیری، آیا به نتایج منفی دریافت این وام هم فکر کرده بودید؟

از همــان اول نگرانیهایـ­ـی در ایــن خصــوص وجــود داشــت، یکی از بزرگترین نگرانیهای سازمان هم باال رفتن آمار کودک همسری بود. ■ منظــور از کــودک همســری ازدواج در چه ســنینی اســت؟ چون در کشــور بســیاری از کــودک همســریها ثبــت نمیشــوند، یعنــی ایــن افــراد کًال نمیتواننــ­د وام بگیرنــد، چــون فقــط صیغــه موقــت هســتند و در دفترخانه ازدواج، ثبــت ازدواج نداشــتند کــه بتوانند وام بگیرند.

منظــور ازدواجهــا­ی زیــر 15 ســال اســت که در دفترخانهها ثبت شدهاند و قابلیت دریافت وام دارند.

■ از چــه مرجعــی اســتعالم کردیــد تــا متوجه شــوید آمار کودک همســری باال رفته یا خیر؟

از بانــک مرکزی اســتعالم کردیم و درخواســت پایش به لحاظ جنسیت و سن دادیم. ■ آیــا آمــار ازدواجهــا در ســنین پایین

و نامتعــارف بــا بــاال رفتــن وام ازدواج افزایش نگران کنندهای داشتند؟

بر اســاس آمارهای به دست آمده از بانک مرکزی در شش ماهه نخست ســالجاری ازدواج افراد زیر 15 سال 4 برابر کل ســال گذشته بود و همین امر نگرانیهــا را در حوزه کودک همســری

بســیار افزایش داده اســت و مشخص شــده کــه عمــالً در برخــی اســتانها، خانوادههــ­ا در حــال فــروش دختــران خــود هســتند. در مناطقــی کــه فقــر فرهنگی و اقتصادی وجــود دارد، رقم 30 میلیــون تومان رقــم قابل توجهی اســت و همین قضیه هم باعث شــده کــه ازدواج در ســنین زیــر 15 ســال در چنین مناطقی افزایش پیدا کند. ■ بــر اســاس آمارهایــی کــه به دســت آوردهاید آیا تفکیک اســتانی هم دارید، در کدام اســتانها آمار کودک همســری بعد از افزایش رقم وام، بیشتر بود؟

متأسفانه هنوز تفکیک استانی انجام نشده اما بزودی اعالم میکنیم که در هر اســتان این رقم چگونه بوده است. فعالً نرخ 4 برابری در خصــوص ازدواج افراد زیر 15 سال در کل کشور است. ■ قطعاً هدف از باال بــردن وام ازدواج، تشــویق جوانان بــه ازدواج و باال رفتن آمــار ازدواج بــود، آیــا این اتفــاق افتاد یعنــی آمــار ایــن قبیــل ازدواجهــا باال رفت؟

منظور حتماً بــاال رفتن آمار ازدواج در جامعــه هــدف یعنی ســنین حدود 20 ســال به باال بود. به نظر میرســد با شرایط کنونی افزایش رقم وام ازدواج کمکــی به زیــاد شــدن نــرخ ازدواج در کشور نکرده است و برعکس زمینهساز مشــکالت و آســیبهای دیگــری هــم شده اســت. با وجود اینکه وام دو برابر ســال گذشــته افزایش پیدا کــرده اما با این افزایش دوبرابری در سالجاری با کاهش آمار ازدواج روبهرو بودیم و این امر نشان میدهد، نتوانستیم به آنچه که مدنظرمــان بوده دســت پیدا کنیم و برعکــس شــاهد ایجاد حاشــیههای­ی هــم هســتیم کــه از جملــه مهمتریــن و خطرناکتریـ­ـن آنهــا افزایــش آمــار ازدواج در سنین پایین است.

 ??  ??

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran