Iran Newspaper

خالق ملودیهای خاص

- بابک صحرايی ترانه سرا

پیکــر تــورج شــعبانخان­ى خواننــده و آهنگســاز پیشکســوت موســیقى پاپ ایرانــى و خالق ترانــه «بهار بهار» چهارشــنبه 20 آذرماه از مقابل تاالر وحدت تشــییع مىشــود. این هنرمند عالوهبرخوا­نندگىآثارم­تنوعومتعدد­درسبکپاپ،درحوزه آهنگســازی و ترانهسرایى نیز به صورت جدی فعال بود و برای خوانندگان مطرحى آثــاری ماندگار خلق کرد. شــعبانخان­ى هجدهمآذرما­ه8۹ بهعلتعارضه­ریویدرگذشت.

تــورج شــعبانخان­ی یکــی از نوآورترین آهنگســازا­ن موســیقی پاپ ایــران اســت. آغــاز فعالیت او در دنیــای موســیقی به اواســط دهه 50 برمیگردد. شعبانخانی درآهنگســا­زی و ملودیســاز­ی خالقیت خاصی داشــت؛ بطوری که توانست با در کنار هم قراردادن موســیقی ایرانــی و موســیقی دستگاهی به همراه موسیقی کالسیک غربی، تلفیقهای زیبایــی را خلق کنــد و فضای تازهای را درموســیقی زمان خــود ایجاد کــرد. این هنرمند عالوه برآهنگســا­زی آشــنا و آگاه بــه هنــر خوانندگی بــود و خوانندههای برجســته و مهمی را به موسیقی پاپ ایران معرفی کرد، خوانندگانی چون فریدن فروغی و دو اثرماندگار «آدمک» و «خواهم تو شــوی» درهمــکاری با تورج شــعبانخان­ی بوده اســت. شــعبانخان­ی در همــان مقطع زمانی در زمینه موســیقی فیلم هم فعالیت داشت؛ آثاری چون فیلم «فاصله» به کارگردانی مرتضی عقیلی و موسیقی باکالم این فیلم با صدای خود آقای شعبانخانی بوده است. این دوهنرمند (مرتضــی عقیلــی و تورج شــعبانخان­ی) بعد از 40 ســال در دفتــر من همدیگــر را مالقات کردنــد و خاطره زیبایی از این دیدار ثبت شــد. ســاخت موسیقی فیلم «فاصله» نشــان از درک و شــناخت درســت تــورج شــعبانخان­ی از

پیوند موسیقی با سینما و تصویر و صدای خواننده است و روایتهای بسیار شیرینی که از کارهای او به جای مانده اســت. تــورج شــعبانخان­ی بعــد از تولد دوباره موســیقی پاپ در ایران، اگرچه حضور اندکی در این عرصه داشــت امــا همین حضور اندک بســیار خاطرهســاز بــود و قطعه مانــدگاری چــون «بهار بهــار» با صــدای ناصرعبدالل­هی یکی از آثار جاودان اوست. همچنین قطعه با کالم «دیگه دیــره» یکــی از کارهای او بعــد از انقالب اســت با صدای خود ایشان که بسیار شنیده شد.

شــعبانخان­ی هم دانش خوبی در حوزه ترانه داشــت و هم توانایی کشــف زیبایی در حوزه موســیقی پاپ. او به تلفیق درست موســیقی و ترانه آگاهی و آشنایی بسیاری داشــت و ملودیهایی کــه از جان ترانه بیرون میکشــید همیشــه شــگفت انگیز بودند. او انســانی بســیار شریف و هنرمندی آرام بود و در موســیقی پاپ ایران بسیار خوش درخشــید. اگر بعــد از انقــالب حضور کمرنگی داشــت و نســبت به او کم لطفی بســیاری شــد؛ اما هیــچگاه حقی طلــب نکــرد و با عشــق و مهربانــی خاص خود بــرای ما نغمههای جاودانه سرود.

 ??  ??
 ??  ??

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran