Iran Newspaper

سیاست‌دولت‌سکوت‌و‌کتمان‌نیس ‌ت

واعظی و ربیعی با غلوآمیز دانستن آمار رسانههای غربی از کشته شدگان حوادث آبان:

-

گــروه سیاســی/ رئیــس دفتــر رئیــس جمهــوری و ســخنگوی دولــت بــه ادعای یک رســانه بریتانیایـ­ـی درباره آمار کشــته شــدگان اعتراضــات آبان واکنش نشــان دادنــد و آن را غلوآمیز و نادرست ارزیابی کردند.

روز گذشــته محمــود واعظــی رئیــس دفتر رئیــس جمهــوری با بیــان اینکه نظــام درباره آمار کشته شــدگان حوادث آبان شیوه سکوت اتخاذ نکرده است، گفت: آماری که رسانههای خارجــی دراین خصوص مطــرح میکنند، به هیچ وجه درســت نیســت و این اعداد و ارقام در راستای فضاسازی و جنگ روانی است.

او با تأکید بر اینکه این مســأله فقط مربوط به دولت نیســت و تمامی دستگاههای ذیربط از جملــه قــوه قضائیــه بــا جدیــت کار را پیش میبرنــد و در حال جمعبندی هســتند، گفت: هر وقت آمار نهایی شــد، جمعبندی را اعالم میکنند.

بــه گــزارش ایســنا، واعظــی در حاشــیه نشست هیأت دولت با بیان اینکه نظام شیوه ســکوت اتخــاذ نکــرده، گفــت: آنچــه در حال اتفــاق اســت، ایــن اســت کــه آنهــا (غربیها) انتظــار داشــتند جرقــهای کــه بــه نــام بنزیــن زده بودنــد، شــعلهور شــود. گرچه آنهــا حتماً برنامهریزی­هایــی کــرده بودنــد تــا اقداماتــی علیه کشورمان انجام دهند اما موضوع بنزین باعث شــد که اقداماتشــ­ان جلو بیفتد؛ همه اقدامــات دشــمنان اعــم از تبلیغــات جنــگ روانــی و ســایر کارهــا کــه قصــد انجــام آن را داشــتند، به نظر میرســد برای زمــان دیگری برنامهریــ­زی شــده بــود، امــا در مســأله بنزین آنهــا رو بــه اجــرای تصمیماتشــ­ان آوردنــد که این موضوع ۸۴ ســاعته جمع شــد. رئیس دفتر رئیس جمهوری ادامه داد: آنها به دلیل اینکــه در عرصه میدانی نتوانســتن­د به اهداف خود دســت یابند، االن در عرصه جنگ روانی در حال پرداختن به موضوع هستند؛ بنابراین مــا و مــردم نبایــد تحــت تأثیــر قــرار بگیریم. اینکــه مــا نظامی داریم کــه زمانی کــه اتفاقی میافتد خیلی ســریع بــا مردم ارتبــاط برقرار کند و ســریع ماجرا را خاتمه دهد و با حمایت و قــدرت مــردم کــه در شــهرهای مختلــف به صحنه آمدند، ماجرا را جمع کند، باید بیشــتر مــورد توجه قــرار بگیرند. واعظی در پاســخ به این پرســش کــه آیا آمار دقیقــی درباره تعداد کشــته شــدگان و بازداشــت شــدگان حــوادث آبان ماه وجود دارد، گفت: آمار دقیقی در این خصــوص نــدارم و این آمــار باید از ســوی قوه قضائیه اعالم شود.

واعظــی همچنیــن در واکنــش بــه ادعــای حقــوق بشــری غرب مبنــی بر تبعیــض علیه زنــان و اقلیتهــای دینی در ایران نیــز با بیان اینکه امروز با توجــه به فضای مجازی و اینکه همه مســائل شــفاف شــده اســت، این ادعای غربیهــا نــه در ایــران و نــه در جاهــای دیگــر خریــداری نــدارد، چنیــن ادعاهایــی را ابــزار سیاسی غرب برای فشار روی کشورها دانست و گفــت: ایــن کشــورها در کشــور خودشــان بــا اقلیتهــای دینیشــان و رنگین پوستانشــا­ن برخوردهــا­ی بســیار بــد و غیــر حقوق بشــری انجــام میدهند و از طرف دیگر با کشــورهایی در منطقــه کــه اصــول اولیــه حقــوق بشــر را رعایت نمیکنند، بهترین رابطه را دارند.

ســخنگوی دولــت هــم در واکنــش بــه ادعــای رویتــرز مبنی بر کشــته شــدن هــزار و 500 شــهروند در جریــان اعتراضهای اخیر گفــت: ما دولتی نیســتیم که مســائل داخلی را کتمــان کنیم درخصــوص این حوادث هم کمیتهای تشــکیل شــده تا ابعاد آن را به طور کامــل بررســی و مشــخص کند. علــی ربیعی بــا بیــان اینکــه «مــا در زمینــه حقــوق بشــر خیلی از آنها حســاستر هستیم و معتقدیم رفتارهــای غربیهــا مداخله در امــور داخلی ایــران اســت»، افــزود: در دولــت بــه انــدازه کافی در همه موارد بحث شــده اســت. خون از بینــی یک ایرانی بیاید، درد همه ما اســت. بنابرایــن در ایــن زمینــه حساســیت کافــی داریــم. ربیعی مشــخصاً آمــار ادعایی رویترز را دروغ و غلوآمیــز اعــالم کــرد و گفــت: مــن این آمارها را بشــدت تکذیــب میکنم. برای آنها جان انســانها آنقدر بی ارزش اســت که بــه طور فلهای آمار میدهنــد. ربیعی با بیان اینکــه مــن در جریــان تفکیک آمار نیســتم و نمیدانــم چــه مشــکلی وجــود دارد، گفــت: شاید اشکال از ماست که باید به سرعت آمار تفکیک شده و اســامی را اعالم کنیم. این کار در حــال انجام اســت اما باید با دقت باشــد. این آمار اعالم خواهد شد.

وی گــزارش حقــوق بشــری تبعیــض زنان و اقلیتهــای دینــی را نیــز محصــول ارســال نکــردن آمــار دقیــق از ســوی ایــران و تهیــه گزارشهــای منفی، نادرســت و سیاســت زده از ســوی چنــد ســازمان عنــوان کــرد و در عین حال گفت «البته این دلیل نمیشــود که برای بهبود وضعیــت داخلی همــه ایرانیان تالش نکنیم.» ■ تصمیمات دولت برای سهولت واردات کاال در بازارچههای مرزی

ســخنگوی دولــت گفــت: همچنیــن مقرر شــد بــا جایگزینــی ثبــت آمــاری کاال بــه جای ثبت ســفارش، کاالهــا در بازارچههــ­ای مرزی با ســهولت بیشــتری وارد شــود. ایــن تصمیم دولت برای سوق دادن مشاغلی چون کولبری ...و به سمت کار در بازارچههای مرزی است.

ربیعی با اشــاره بــه مباحث جلســه هیأت دولت درباره ســاماندهی مرزها و مرزنشینان و همچنین مشــارکت و ســرمایهگذ­اری بخش خصوصــی در این حوزه گفت: این موضوع به کمیســیون اقتصاد واگذار شــد تا در ســالهای باقی مانده دولت ســرمایهگذ­اری جدیدی در این زمینه انجام دهیم.

■ اختصاص 5 هــزار میلیارد تومان تســهیالت برای بازنشستگان

بــر اســاس اعــالم ربیعــی هیــأت وزیــران همچنیــن ۵ هــزار میلیــارد تومان تســهیالت بــرای 0۴ هــزار بازنشســته تأمیــن اجتماعــی کشــوری و لشــکری اختصــاص داد. اعتبــاری کــه در اختیــار بانــک مســکن خواهــد بــود و بازنشســتگ­انی کــه بیــش از ۵ ســال از بازنشستگیش­ــان گذشته باشــد و فاقد مسکن باشــند، میتواننــد از تســهیالت آن اســتفاده کننــد. وی ســود ایــن تســهیالت را در تهــران ۹ درصــد، در مراکــز اســتانها ۷ درصــد و در ســایر مناطق ۴ درصد عنوان کرد. ســقف این تســهیالت در تهــران0۵ میلیــون تومــان و در سایر استانها 0۴ میلیون تومان خواهد بود. ■ ایجــاد ارز مشــترک بــه جــای دالر را دنبــال میکنیم

ربیعی با اشــاره به ســخنان اخیر «ماهاتیر

محمــد» نخســت وزیــر مالــزی پــس از ســفر رئیــس جمهــوری بــه ایــن کشــور بیــان کــرد: اظهــارات وی پس از برگزاری اجالس ســران کواالالمپـ­ـور ۹۱0۲ دربــاره اقــدام بــرای ارز مشــترک ایــران، ترکیــه و قطر و مالــزی برای مــا بســیار حائزاهمیــ­ت اســت، این پیشــنهاد مــا بــوده اســت و از ســخنان نخســت وزیــر مالــزی نیــز اســتقبال میکنیــم، امیدواریــ­م ایــن ارز جایگزینــی بــرای دالر در میــان ایــن کشــورها شــود. وی در پاســخ بــه این پرســش کــه چــرا دولــت یارانه ســه دهک بــاال را قطع نکرده اســت، تصریح کــرد: هر انداره که ســه دهک باال شناســایی شــوند، یارانــه آنها قطع

میشــود ولی نظریه درستی نیســت که یارانه ۸۲ میلیون نفر یک باره قطع شــود. شما هم روی ایــن مســأله اصــرار نکنیــد زیــرا جامعه ظرفیــت این کار را ندارد. آرام آرام این کار در حال انجام اســت. ســخنگوی دولت در پاسخ پرسشــی دربــاره تأثیــر کیفیــت بنزیــن تولیــد داخل بر شــدت آلودگی هوا، گفت: ســهم هر یــک از آالیندههــ­ا در آلودگــی هــوا مشــخص است. نیروگاهها گازی شدهاند و مشکل بیشتر در مــورد موتــور وســایل نقلیــه اســت نــه نوع بنزیــن. از ســال 6۷ بــه بعــد اقدامــات خوبی بــرای بهبــود کیفیــت بنزیــن شــده و کیفیت بنزین ما استاندارد است.

 ??  ??
 ??  ??

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran