Iran Newspaper

گزارش جنتی درباره بررسی صالحیت نامزدها

کرباسچی: اصولگرایان دفعه پیش ما را به گرداب انداختند این دفعه میخواهند به قعر دریا بیندازند

-

غالمحســین کرباســچی، دبیــرکل حــزب کارگزاران سازندگــــ­ـی در پاســـــــ­ـــخ بــه ایــن حــرف کــه اصولگرایــ­ان قصــد دارند با شــعار «نجــات اقتصاد ایــران» و نقــد عملکرد اصالحطلبــ­ان و دولــت وارد فضــای انتخابــات شــوند، با گفتن اینکه «خب چه کســی به اینها رأی میدهــد؟» واکنــش نشــان داد و گفــت: مــردم اگــر از اصالحطلبان زده شــده باشــند به ســراغ اصولگرایــ­ان نخواهند رفت. بــه گزارش خبرآنالین، کرباســچی با تأکید بر اینکه کسانی که عملکرد روشــنی در زمینه مسائل اقتصادی نداشــتند، نمیتواننــ­د ادعــای نجــات اقتصــاد ایــران را مطرح کنند، افزود: خیلی از مشــکالت اقتصــادی مرهــون عملکــرد دورهای اســت که خیلی از اصولگرایان سرکار بودند، این وضعیت را ایجاد کردند و دولت آقای روحانی هم در این مدت نتوانسته است کشور را از گرداب اقتصادی که در دوره تســلط کامل اصولگرایان بود نجات دهــد، حال آنها خودشــان آمدهانــد و میگویند میخواهیــم کشــور را نجات دهیم. شــاید چون خودشــان کشــور را در ایــن گــرداب انداختهاند، فکر می کنند که میتواننــد دوباره از این گرداب دربیاورند. ممکن است کسی هم فکر کند وقتی دفعه پیش ما را به گرداب انداختند، این دفعه به قعر دریا بیندازند.

دبیر کل کارگزاران افزود: نمیشــود کســانی که عملکرد روشــنی در زمینه مسائل اقتصادی نداشــتند، االن موقــع انتخابات این شــعارها را بدهند، در همه صورت این افراد شــناخته شده هستند، مگر اینکه این بار افراد جدید و دستی از غیب برآید وگرنه اینها که عملکردشان روشن است و خیلی نمیتوانند ادعایی کنند. خیلی از گرفتاریهای اقتصادی کــه دولت دارد، مربوط به کارشــکنیه­ای جناحی اســت که االن ادعای نجات اقتصاد را دارند. بعید میدانم کسی این حرفها را باور کند.

وی دربــاره اصالحطلبــ­ان و اینکــه آیــا چهرههــای ایــن جریــان ناامیــد از انتخابــات هســتند، گفــت: بــه گمــان مــن قاطبــه آنهــا از انتخابــات رویگــردان نیســتند، چــرا کــه غیــر از انتخابات راهی برای فعالیت سیاســی نیســت، مگــراینکه­فردیبــهای­ننتیجه اصالً

برســدًکه فعالیــت سیاســی را کنار بگــذارد یــا کال از دایره سیاست بیرون بروند یا اینکه یک خطهای دیگر را در فعالیت سیاسی انتخاب کنند که آنها هم تا االن خیلی آینده روشنی نداشتهاند.

کرباســچی دربــاره احتمــال ائتــالف و اینکه برخــی اصالحطلبــ­ان آن را ناممکــن میدانند هــم افزود: طرح این حرفها که زود اســت و ما بایــد ببینیــم که چه کســی تأیید و چه کســی رد میشــود. این حرفها که مــا ائتالف نمیکنیم از ســوی جمع مؤثر اصالحطلبان مطرح نشده اســت و حــاال ممکن اســت کــه کســی در جایی حرفــی زده باشــد. عقــل جمعــی و عملکــرد مجموعــه اصالحطلبــ­ان نشــان داده اســت که براســاس مصالح نه شــعارهای سیاســی عمل کردهاند و در این انتخابات هم اگر احساس کنند که با هر کسی که ائتالف کنند به نفع کشور است و از ورود نیروهای افراطی -که به جز بحثهای سیاســی و شــعارها کارنامــه دیگــری ندارنــدجل­وگیری کند، من فکر نمیکنم اصالحطلبان از ائتالف و اعتدال که به نفع کشــور و خودشــان است، دست بردارند.

یــداهلل طاهر نــژاد رئیــس کمیتــه انتخابات حــزب کارگــزارا­ن ســازندگی هــم با بیــان اینکه حزب در حال پایش و ارزیابی داوطلبانی اســت کــه هیأتهای اجرایــی آنهــا را تأیید صالحیت کــرده اســت، بــه ایســنا گفــت: حــدود 0۹ نفر از اعضای حزب در سراسر کشور توسط هیأتهای اجرایی تأیید صالحیت شده اند.

آیــتاهلل جنتــی، دبیر شــورای نگهبــان روز گذشــته در جلسه این شــورا درباره روند بررسی صالحیتهــا گــزارش داد. بــه گزارش تســنیم، آیــتاهلل احمــد جنتــی بررســی شــکایات و صالحیتهــا آنهــم در زمــان کوتــاه را اقدامی بهشــدت طاقتفرســا دانســت امــا تأکیــد کرد کــه شــورای نگهبــان با دقت مشــغول بررســی صالحیت داوطلبان است تا خدای نکرده حتی حق یک نفر نیز تضییع نشود.

او همچنین به موضوع صالحیت داوطلبان انتخابات میانــدوره­ای مجلس خبرگان رهبری با اشــاره به اینکــه آزمون کتبی پنجشــنبه هفته گذشــته بــا دعــوت از ۲۷۲ نفر انجام شــد و اآلن در مرحله تصحیــح اوراق امتحانــی داوطلبان هســتیم، گفت: در صــورت قبولــی از آنها برای آزمــون شــفاهی دعــوت بهعمــل میآیــد تــا پــس از قبولــی در ۲ مرحلــه کتبــی و شــفاهی صالحیتهای عمومی آنها بررسی شود.

حمیــد مالنــوری، دبیــر کمیســیون مــاده 0۱ احزاب نیز یــک بار دیگر به موضوع ممنوعیت

فعالیــت برخــی جبهههــای سیاســی بهدلیــل نداشــتن مجوز از کمیســیون ماده 0۱ پرداخت و بر همین اســاس اعالم کرد که جبهه پایداری و جبهه پیــروان خط امام(ره) و رهبری و شــورای هماهنگی جبهه اصالحات 3 جبههای هستند کــه نمیتواننــ­د فعالیــت سیاســی- انتخاباتــ­ی داشته باشند.

بهگزارش ایســنا، حمید مالنوری در نشست خبری هفتگی خــود، اظهار کرد: در حال حاضر ۶۱۱ حزب دارای پروانه فعالیت هستند. هشت ائتالف شــامل جبهه مردمــی نیروهای انقالب اســالمی (جمنا)، جبهه هماهنگی اصولگرایان اســتان قم، جبهه هماهنگی اصالحات، جبهه اصالحطلبان ایران اســالمی، جبهه پیشــرفت، رفاه و عدالت، جبهه مستقلین و اعتدالگرای­ان ایــران، جبهه مردمی نیروهــای انقالب و جبهه ایســتادگی ایــران اســالمی میتواننــد فعالیــت یــا اقدام سیاســی داشــته باشــند. او در ایــن باره افزود: تشــکیل جبهه باید به اطالع کمیســیون ماده 0۱ احزاب برســد در غیر این صورت رسماً نمیتوانند فعالیت داشته باشند. احزاب دقت داشته باشند در صورت پیوستن به جبههای که به کمیســیون اعالم نشده اســت، فعالیت آنها مخدوش میشود.

اظهاراتــی کــه ســیدکمالا­لدین ســجادی ســخنگوی جبهه پیروان خط امــام و رهبری به آن واکنــش نشــان داد و گفــت: تاکنــون چیــزی بهصورت مکتوب به ما اعالم نشــده اســت، اما اگر الزم باشــد برای گرفتــن مجوز خاص جبهه پیروان نیز اقدام خواهیم کرد.

دیــروز همچنیــن اعالم شــد که با پیشــنهاد شــورای مرکزی ســتاد انتخابــات شــورای عالی سیاســتگذا­ری اصــالح طلبــان و مصوبه هیأت رئیســه این شــورا، سیدحسن رســولی به عنوان رئیس ستاد انتخابات مرکزی این شورا انتخاب شده است.

 ??  ??

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran