Iran Newspaper

آمار اشتغال در بین دانشآموختگ­ان ارشد و دکترا باالتر است

-

وزیرعلوم، تحقیقات و فناوری گفت: برخالف آنچه در فضای جامعه مطرح اســت که بیکاری دانش آموختگان در مقطع دکترا بیشــتر اســت، هر چه به سمت مقاطع ارشد و دکترا حرکت میکنیم، آمار اشتغال بیشتر است.

«منصور غالمی» در گفتوگو با ایلنا، درباره دانشجویانی که با سهمیه وارد رشــتههای پرطرفدار شدهاند و بعد از مدتی متوجه عدم توانایی خود در رشته پذیرش شــده میشوند، توضیح داد: مسألهای که وجود دارد این است که ســهمیهها موجب میشــود، تعدادی از داوطلبان شانس قبولی در رشــتههایی کــه به طــور عادی امــکان قبولــی در آن را نداشــته اند، پیدا کنند. بســیاری از این افراد به این نکته توجه نمیکنند که با توجه به فضا و جمعیت دانشــجویی که در آن دانشــگاه وجود دارد، امکان دارد نتوانند با دیگران همراهی کنند و بعد از ثبتنام دچار سختی در تحصیل میشوند، اما آماری نداریم که نشان دهد، چه تعداد از آنها ریزش میکنند.

غالمــی ادامــه داد: قطعاً آمــار تعداد افرادی که دچار ســختی در رشــته قبولی میشوند و بهدنبال تغییر رشته میروند، وجود دارد که باید به دقت بررسی شود. از اینرو تغییر در سهمیهها کمک میکند که این نسبت کمی متعادلتر شود، به این معنا که نمرات افراد نزدیک به هم شود. به فرض اگر کسی با رتبه صد وارد دانشگاه میشود، دیگری با رتبه صد و بیست وارد شود و فاصلهها زیاد نباشد. وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در پاسخ به این سؤال که چند درصد از دانشآموختگ­ان شغل متناسب با رشته تحصیلی دارند؟ گفت: طرحی با عنوان رصد اشتغال دانش آموختگان داریم که گزارشهای مربوط به آن موجود است. این گزارشها نشان میدهد، بیش از ۰6 درصد از دانش آموختگان شاغل شدهاند، ولی آمار اینکه چه تعداد از این افراد در شــغل مرتبط با رشته تحصیلی مشغول هســتند را نداریم؛ چون ما فقط از طریق پرداخت بیمه این مورد را بررسی میکنیم.

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran