Iran Newspaper

یک دانه ذرت آلوده هم پفک نشد

گزارش تحقیقی «ایران» از وضعیت یک محموله بزرگ

- مرجان اسالمی فر خبرنگار

صحبتها ضد و نقیض شد. مسئولی میگوید، بزودی ذرتهای آلوده امحا میشــود و مســئول دیگــری میگوید، ذرتهــای آلــوده بــه کشــورهای غیرهمسایه فروخته میشود تا امکان برگشــت ایــن محموله به ایــران کامالً منتفی باشد.

چــه کســی درســت میگویــد؟ این احتمــال وجــود دارد کــه ذرتهــای آلــوده وارد کشــور شــود؟ چــه کســی ذرتهــای آلــوده را میخــرد؟ وقتــی ذرتی آلوده اســت چگونه کشــور دیگر حاضر به خرید آن است؟

این ســؤالها باعث شد که روزنامه ایران با برخی از منابع مطلع صحبت کنــد تــا مشــخص شــود، ماجــرا از چه قرار اســت. سطح اســتاندار­د ذرت در ایران با اروپا برابــری میکند، از اینرو با وجود ســم آفالتوکسین­ی که در ذرت های(خــوراک دام) وارداتــی وجــود دارد، این ذرتها تحت هیچ شرایطی امکان ورود به کشور را نداشتند. اما در برخی از کشــورها سطح اســتاندار­دها پایینتــر اســت و بــا وجــود ســم آفالتوکسین واردات امکانپذیر است.

روز یکشــنبه، رئیــس ســازمان ملــی اســتاندار­د خبــر از امحــای ذرتهای آلــوده را داد و یک روز بعد، ســازمان امــوال تملیکــی بــه گونــهای دیگــر اطالعرســا­نی کــرد و گفــت کــه محمولــه ذرتهــای آلــوده فروختــه میشود. ■ خبرهای داغ از ذرت

حــال داســتان ذرتهای آلــوده به کجــا رســیده اســت؟ طبــق اطالعاتی کــه روزنامــه ایــران از منابــع مطلع به دست آورد، باالخره یک مشتری برای ذرتهای آلوده پیدا شــده و قرار است بزودی بخشــی از این ذرتها از کشــور خــارج شــود. ایــن ذرتهــا قرار اســت خوراک خوک شود.

منابــع مطلــع بــه روزنامــه ایــران گفتنــد کــه ســازمان امــوال تملیکــی خریــدار عمانی پیدا کرده اســت و این فرد قرار اســت ذرتهایــی را که بیش از ســه ســال در انبارهــای بنــدر امــام محبــوس شــده اســت بــه کشــورهای فیلیپین و امارات بفروشد.

طبــق آخریــن اطالعات به دســت آمــده، میزان ذرتی که بــزودی از بندر امام خارج میشود، 45 هزار تن است و 100 هــزار تــن از محموله ذرت آلوده در انبار بندر باقی میماند.

■ سه سال گذشت

بــا این گفتههــا، دوباره ســراغ نیره پیروزبخــت رئیــس ســازمان ملــی اســتاندار­د رفتیــم. وی جریــان امحــا و خبرهــای ضــد و نقیــض را اینگونــه توضیــح داد که «در ابتــدا باید بگویم که خــروج محمولــه ذرت از بندر امام بــه منزلــه صــادرات نیســت. ذرت در بندر مانده بــود و حکم کاالی خارجی را دارد. از ســویی امکان برگشت ذرت آلوده به کشور مبدأ وجود نداشت چرا که ســه سال از زمان فروش کشور مبدأ گذشته است.» ■ امحا یا فروش؟

«آنطــور کــه رئیــس جمهــوری دســتور داده بــود ذرتهــای آلــوده یا بایــد امحا یــا به کشــور دیگــر فروخته میشــد. از آنجــا کــه خریــداری بــرای ذرتهــای آلوده پیدا نشــده بــود، قرار بــر امحای آن شــد. اما ســازمان اموال تملیکی عنوان کرده است که برای آن خریداری پیدا کرده است.» ■ امحا چگونه است؟

پیروز بخت در پاســخ به این سؤال کــه فرآینــد امحــا چگونه خواهــد بود، میگویــد: «امحــای ذرتهــای آلــوده یک مقــدار زمانبر اســت، چــرا که در ایــن بخــش دچــار کمبــود امکانــات هســتیم و فرآینــد امحــا هــم ســخت است (هزینه امحا بر عهده واردکننده ذرت است). اما اگر قرار باشد 45 هزار تن فروخته شــود مابقی آن یعنی 100 هزار تن باید امحا شود، اما هنوز نهایی نشده اســت.» او ادامه داد: «به مردم اطمینان میدهم که ذرتهای آلوده در انبار بندر امام تحت الحفظ اســت و بــه هیــچ عنــوان وارد کشــور نخواهد شــد. از مــردم میخواهم تحــت تأثیر صحبتهــای دروغین و جو ســازیها قرار نگیرند.» ■ چه کسانی ذرت آلوده خوردند؟

«چنــد نفــر از مــا ذرت آلــوده خوردیم؟ این ذرتهــا در پفک بود یا ذرت مکزیکــی...» ایــن ســؤال و ابهام شهروندان، بعد از ماجرای ذرتهای آلوده است.

اگــر بهعنــوان روزنامه نــگار بگویم که ذرت آلوده وارد کشــور نشده است، شــاید برخیهــا نپذیرنــد، بــرای آنکه فیلــم و فایلهــای صوتــی در فضــای مجازی منتشر شده که نشان میدهد بخشــی از مــرگ و میرهای انســانی و تلفــات دام به خاطــر ذرتهای آلوده است.

با اســتناد بــه صحبت مســئوالن و کارشناســا­ن باید بگویم که هیچ ذرت آلــودهای وارد کشــور نشــده اســت و در هیــچ کارخانــها­ی نشــانی از ذرت آلوده نیســت. برخی از مســئوالن هم در گفتوگوهــا­ی کوتــاه که بــا «ایران» داشــتند، تأکیــد کردند کــه هیچ ذرت آلــودهای بــه دســت مــردم نرســیده است. ■ حرفهای کذب

رئیــس ســازمان ملــی اســتاندار­د، اولیــن مخالــف ورود ذرت آلــوده بــه کشــور و جامعــه مصــرف اســت. «فیلمهــا و فایلهای صوتــی در مورد ورود ذرت آلــوده به کشــور غیر واقعی

و کــذب محــض اســت و محال اســت برخــی از مرگ و میرها به خاطر ذرت آلوده باشد.» ■ عوارض بعد از ۵۱ سال

معــاون ســازمان ملــی اســتاندار­د بهعنــوان دومیــن مخالــف بهگونهای دیگــر ماجــرای ذرتهــای آلــوده را تفســیر میکند. «اگر یک فرد به مدت 15 ســال از ذرتهایی که در بندر امام وجــود دارد، بخــورد، احتمــال دارد دچار مریضی یا سرطان شود، از اینرو چگونــه فیلمهایــی در فضای مجازی منتشــر میشــود که ذرت آلوده باعث مــرگ شــده اســت. ذرتهــای آلــوده اصالً وارد کشور نشده است.»

■ از بندر خارج نمیشود

ســومین مخالــف، مدیرعامــل ســازمان بنــادر اســت. «یــک کیلــو از ذرتهــای آلــوده از بنــدر امــام وارد هیــچ شــهری نشــده اســت، محموله ذرتهایی که ســازمان ملی استاندارد ســالمت آن را تأییــد نکــرده، در بنــدر اســت و به هیــچ عنوان از بنــدر خارج نخواهد شد.» ■ سند نداشت

ماجــرای ذرتهــای آلــوده از گفتههــای یکــی از نمایندگان مجلس شــروع شــد. وقتــی ایــن نماینــده در یکی از برنامههای صداوســیما مدعی

شــد کــه 350 هــزار تن ذرت آلــوده به سم آفالتوکســ­ین (نوعی قارچ سمی) وارد کشــور شــده و مــورد اســتفاده کارخانههــ­ا قــرار گرفتــه اســت. بعــد از آنکــه از وی ســند و مــدرک بــرای اثبــات صحبتهایــش درخواســت شــد، وی همه گفتههایــش را تکذیب کــرد ودر نهایــت گفــت 145 هــزار تن ذرت آلــوده در 12 انبــار بنــدر امــام است. ■ قرنطینه ذرت

داســتان ذرتهــای آلــوده بــه ســه ســال پیــش برمیگــردد. ســال 96 محمولههــا­ی ذرتی بــا ارز دولتی (ارز 4200 تومان) از برزیل وارد کشــور شــد که نتوانســت اســتاندار­دهای ســازمان ملی اســتاندار­د را پاس کند، به همین جهت ایــن محمولــه قرنطینه شــد تا واردکننده نســبت به خروج آن از بندر امام اقدام کند.

واردکننــد­ه ذرت که گفته میشــود از آلودگی آن مطلــع بوده و ذرتها را با قیمت پایین از کشور مبدأ خریداری کرده اســت، بارها بهدنبال البی بود تا مجــوز ورود ایــن محمولــه به کشــور را بگیرد، اما نتوانست. ■ فایل صوتی که پخش شد

در حالــی کــه تــا حــدودی بــازار شــایعات فروکــش کــرده بــود فایــل

صوتــی در فضای مجازی پخش شــد. فایلــی کــه در آن هشــدار داده شــد، مــردم ســراغ خوراکیهایی کــه در آن ذرت اســتفاده شــده اســت، نرونــد. گوینده فایل صوتی خودش را پزشکی معرفی کرد که هدفش اطالعرســا­نی اســت. چند روز بعد هــم مجدد فایل تصویری در فضای مجازی منتشر شد که نشان میداد شخصی، فرزندش را بهخاطر خوردن ذرت آلوده از دســت داده است. در این میان، فیلم دیگری هــم در شــبکههای اجتماعی منتشــر شــد که نشــان میداد فردی دام خود را بــه خاطر ذرت آلوده از دســت داده است.

■ دکتر، دکتر نبود

بــا پیگیریهــا­ی متعدد مشــخص شــد فــردی کــه خــود را دکتــر معرفی میکــرده، دکتــر نبــوده اســت و فردی که اعتقــاد دارد فرزنــدش را به خاطر ذرت آلــوده از دســت داده اســت، اصالً فرزندی نداشــته اســت. از سویی بررسیها نشان داد که فیلم مربوط به تلف شــدن دام، مربوط به ســالهای خیلی دور است. ■ ۲۱ بندر گرفتار

پیش از این عادل دریس، مدیرکل بنادر و دریانوردی خوزستان گفته بود: مــا نیازمنــد انبارهــای بنــدر هســتیم، بیش از2 ســال و نیم اســت که 12 انبار بندر گرفتار ذرتهای آلوده است. ■ 9 شرکت وارد کردند

امیــر خجســته، رئیس فراکســیون مبارزه با مفاسد اقتصادی هم چندی پیــش گفتــه بــود: 500 هزار تــن ذرت توسط 9 شرکت وارد کشور شده است. در ایــن میــان حــدود 355 هــزار تــن ذرت خــوراک دام و طیــور که ســالم و عــاری از بیماری بود وارد کشــور شــده است ولی 145 هزار تن ذرت به جهت آنکــه بیمــاری آفالتوکســ­ین(یک نوع بیمــاری قارچی) داشــته در بندر امام مانده است. ■ این ذرتها برای ما آلوده است

چنــدی پیــش نیــز داود محمدی، رئیــس کمیســیون اصــل 90 مجلــس دربــاره اینکــه بــا واردکننــد­گان ذرت هــای آلــوده چــه برخــوردی صــورت خواهــد گرفت، گفته بــود: این ذرتها برابــر اســتاندار­دهای کشــور مــا کــه اســتاندار­دهای بســیار ســختی اســت، آلــوده شــناخته شــد امــا بــر اســاس اســتاندار­دهای برخی از کشورها آلوده نیســت و قابلیــت مصــرف دارد ولــی بــا وجــود ایــن اجــازه اســتفاده از ایــن ذرتهــا در کشــور داده نشــد. گفتنــی است، ســم موجود در ذرتهای آلوده آفالتوکســ­ین اســت که معیار سنجش )ppb( آن بــرای اســتاندار­د در ایــران بیــن پنج تــا هفت و حداکثر 10 اســت، اما کشورهای دیگری هستند که معیار شاخص مصرف آنها باالتر از این رقم و تا ‪ppb 300‬ اســت، بهعنوان مثال در فیلیپیــن این شــاخص بــرای پرورش ماهــی یا خوک گوشــتی تا 300 اســت. بر این اســاس ســازمان اموال تملیکی تصمیــم گرفــت کــه ایــن ذرتهــا بــه شــرطی فروخته شــود که حتماً درصد باالی معیار ppb در کشور مقصد تأیید و مورد پذیرش قطعی قرار گیرد.

 ??  ??

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran