Iran Newspaper

پایان رزمایش دریایی ایران، چین و روسیه

دعوت از همه کشورهای منطقه برای پیوستن به ائتالف

-

گــروه سیاســی/ ســومین و آخریــن روز رزمایــش مرکــب دریایــی ایران، روســیه و چیــن دیــروز برگــزار شــد و یگانهــای شــناور ســه کشــور عملیــات آزادســازی کشــتی ربــوده شــده و اطفــای حریــق را تمریــن کردنــد. در ایــن روز براســاس ســناریو از پیــش تعیین شــده، عملیات آزادســازی دو کشــتی تجاری که از خلیج فــارس در حــال عزیمــت بــه ســمت آبهــای بینالمللــ­ی بودنــد و توســط دزدان دریایی ربوده شــده بودند، توسط یگانهای ســطحی و پروازی انجام شــد. بــه گــزارش ایســنا، در ایــن مرحلــه پس از ارســال پیــام اضطــراری کشــتیهای تجــاری به مرکــز MRCC چابهــار، ابتدا منطقه عملیات توســط بالگــرد ۳-SH نداجا مورد شناســایی و جست وجو قرار گرفت و ســپس ناوشــکن البرز به عنوان یــگان فرماندهــی رزمایش، شــناورهای رزمــی مســتقر در منطقه را بــرای انجام عملیات آزادســازی به دو گروه متشــکل از یگانهای ایران، روسیه و چین تقسیم کــرد. در ادامه نیروهــای عملیات ویژه با فــرود آمــدن از هوا و ســطح روی عرشــه کشــتی ربــوده شــده، دزدان دریایــی را دســتگیر و عملیــات آزادســازی کشــتی را اجــرا کردنــد. اجرای عملیــات اطفای حریق کشــتی، دیگــر تمرینی بــود که در خالل عملیات آزادسازی کشتی تجاری ربوده شده تمرین شد. پس از اجرای این عملیات، یکی از کشــتیهای آزادســازی شــده توســط یــدک کــش روســی بــرای تمرین، یدک کشیده شــد. این رزمایش دیروز بــا برگزاری رژه یگانهای شــرکت کننــده در منطقــه شــمال اقیانوس هند پایان یافت. در رژه پایانی ناوشــکنها­ی ایرانــی البــرز و باینــدر، ناو موشــکاندا­ز نیزه، فریگت روســی «یاروسلو مودری»، ناوشکن چینی «شینینگ»، سوخترسان روســی «یلنیا»، یدککش روسی، شناور تندر و شــناورهای شهید ناظری و شهید ناصرینژاد نیروی دریایی سپاه از مقابل ناوشــکن جمهوری اسالمی ایران سهند رژه رفتند. همچنیــن عالوه بر یگانهای ســطحی، بالگردهای ۳-SH و 212-AB نیــروی دریایی ارتــش و بالگــرد 17-Mi نیــروی دریایــی ســپاه پاســداران انقالب اسالمی نیز در رژه پایانی شرکت کردند. ■ جوالن دادن امریکاییهـ­ـا و ایادی آنها درمنطقهبهپ­ایانرسیده

دریادار حسین خانزادی روز یکشنبه در حاشیه رزمایش مرکب دریایی ایران، روسیه و چین در جمع خبرنگاران گفت: مراحــل مختلــف تمرینــات تاکتیکی در ایــن رزمایش که برای اولین بار بین ســه قــدرت دریایــی مهم جهــان طرحریزی شده بود، اجرا شد و تا امروز تمام مراحل بــا موفقیــت بــه ســرانجام خود رســیده اســت. به گــزارش پایــگاه اطالعرســا­نی ارتــش، وی افــزود: معتقدیــمًامنیــت دریایی موضوعی است که حتما نیازمند کار جمعــی اســت و جمعــی بــودن آن متوجه کشــورهایی اســت کــه ظرفیت و توان دریایی دارند.

فرمانده نیروی دریایی ارتش با بیان اینکــه جلوه جدیــدی از توســعه روابط و همکاری بین ســه کشــور ایران، روسیه و چیــن در باالتریــن ســطح خــود در حال به نمایش گذاشــته شــدن اســت، گفت:

وقتی نیروهای نظامی رزمایشی را برگزار میکنند، به معنای این است که در سایر ابعــاد سیاســی، اقتصــادی ...و اقدامات بخوبــی انجــام گرفتــه و امروز ما شــاهد ایــن رزمایش مهــم و بزرگ هســتیم که هــدف آن برقــراری امنیــت در منطقــه اســت. خانــزادی، ادامــه داد: دوســتان جمهوری اســالمی ایــران و دوســتدارا­ن منطقــه از این حرکت بســیار خوشــحال خواهنــد شــد، امــا آنهایــی که بــه دنبال تحمیــل ترتیبــات امنیتــی نامطلــوب هســتند مثــل امریکاییهـ­ـا و ایــادی آنها نشانه بســیار معنیداری از این رزمایش خواهند داشــت. فرمانده نیروی دریایی ارتــش بــا تأکیــد بــر اینکــه دوره جــوالن دادن امریکاییهـ­ـا و ایــادی آنهــا در منطقه بــه پایان رســیده و هرچــه زودتر باید منطقه را تــرک کنند، گفت: از همه کشــورهای منطقــه دعــوت میکنیــم تا برای نوبتهای بعدی به این همگرایی و این ائتالف منطقهای بپیوندند و به این سطح از امنیت کمک کنند.

 ??  ??

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran