Iran Newspaper

هشدار باهنر به اصولگرایان

نباید خیالمان بابت رأیآوری راحت باشد

- تا انتخابات

گروهسیاسی/دبیرکل جامعــه اســالمی مهندســین کــه بارها وحــدت نیافتــن را پاشــنه آشــیل جریان اصولگرایــ­ی اعالم کــرده و تأکید داشــت اگر این جریان سیاســی انتخابات را ببازد به خود باخته اســت، روز گذشــته باز هم بر همین نظر تأکید کرد و گفت: ما راهی نداریم جز اینکه به یک لیســت برســیم، حتی با جبهه پایداری.

محمدرضــا باهنــر کــه در نشســت ماهیانهجام­عهاسالمیمه­ندسینسخن میگفتبااشا­رهبهترکیبش­ورایائتالف اصولگرایان­واینکهغالم­علیحدادعاد­ل جایگزیــن ابراهیم رئیســی در این شــورا شده و در شورای ائتالف نیروهای انقالب از احزاب، جبهههای سیاســی و ســرمایه اجتماعی ماننــد مدافعان حــرم و افراد مهــم غیــر حزبــی دعــوت شــده اســت، افزود: فضــا برای پیروزی جریان انقالبی مهیا اســت امــا نبایــد از برنامــه محوری فاصلــه بگیریــم چــون ممکــن اســت خودمان به خودمان ببازیم. باهنر با بیان این اعتقاد که مردم نسبت به دو جریان اصلی کشور رغبت کمتری دارند ولی در نهایــت همیــن دو جریان رقیــب اصلی هستند، به اصولگرایان هشدار داد «نباید خیالمان از بابت رأیآوری راحت باشد» و با این حال تأکید کرد «باید تالش کنیم در مجلس یازدهم فراکســیون اکثریت را تشکیلدهیم».

ایــن فعــال سیاســی اصولگــرا کــه در مجمعتشخیصم­صلحتهمعضوی­ت دارد در پایــان اظهــارات انتخاباتــ­ی اش نقبی هــم به موضوع لوایــح باقی مانده از FATF زد و گفت: در مجمع تشخیص مصلحــت بهصورت خیلــی ریز بــه این کنوانسیون CFT(اه و پالرمو) وارد شدیم، پیوستن به این ســازمان مزایا و مضراتی دارد. بــا همــه صحبت کردیــم ولی هنوز بــه جمعبنــدی در خصــوص تصویــب یــا رد ایــن لوایــح نرســیدیم. او در ادامــه افــزود: برخــی میگفتنــد رهبــر معظــم انقالب مخالف تصویب کنوانسیونه­ای FATF اســت ولی به طریقی نظر ایشان را جویا شــدیم، فرمودند خودتان باید به جمعبندیبرس­ید.

■ احتمال ائتــالف دوباره اصالحطلبان و میانهروها

نشســت خبــری مصطفــی کواکبیان از جایــگاه دبیــرکل حزب مردم ســاالری نیــز از حیــث تعییــن وضعیــت حضــور اصالحطلبــ­ان در انتخابــات آتــی حائــز چنــد نکته بود. چه بر خالف رویکردهای پیشین کنشــگران سیاســی اصالحطلب که در ماههای گذشــته ائتالف مجدد این جریــان سیاســی با طیفهــای میانــه رو اصولگرایی و اعتدال گرایان را نامطلوب ارزیابــی میکردنــد، کواکبیــان از احتمال تهیــه فهرســت ائتالفــی ســخن گفــت و تأکیــد کــرد: اولویــت فهرســت مــا قرار گرفتــن اعضــای اصالحطلب اســت اما اگر چنین فردی در دســترس نبود، افراد غیراصالحطل­ــب را در فهرســت قــرار میدهیم.

او کــه ایــن روزهــا بهعنــوان رئیــس شــورای هماهنگــی جبهــه اصالحــات حضــور رســانهای بیشــتری دارد دربــاره سیاســتهای انتخاباتــ­ی حزبش به پنج اصل اشــاره کرد و گفت: مشارکت جدی در انتخابــات و قهر نکردن با صندوقها، تشــویق مردم بــه حضــور در انتخابات از جمله اصول حزب مردم ســاالری است. بهگفتــه او ارائــه فهرســت انتخاباتی این حــزب در هماهنگــی و انســجام با ســایر احــزاب اصالحطلــب مشــروط بــه ایــن اســت که در سراسر کشــور حداقل 20 نفر فرد تأیید شده داشته باشند.

وی بــا اشــاره به انتقاداتی که از ســوی اصالحطلبان نسبت به ردصالحیتها از سوی هیأتهای اجرایی مطرح میشود، گفت: از 120 نفر فهرســت شــده در یکی از خبرگزاریها که گفته میشود از تهران ثبتنام کردند، 20 نفر در همین مرحله رد صالحیــت شــدند و 100 نفــر باقــی مانــده را هــم بایــد دیــد در مرحلــه آخر چنــد نفر باقی خواهنــد ماند و با صحت و ســالمت از فیلترها عبور خواهند کرد تا ما بتوانیم از بین آنها در تهران 0۳ نفر را در فهرست آوریم. رئیس دورهای شورای هماهنگی جبهه اصالحات درباره دالیل انصراف برخــی چهرههای اصالحطلب از نامنویســی در انتخابات و گمانهزنیها دربــاره نگرانــی آنهــا از تشــکیل مجلس اصولگرا نیز با اشــاره بهنام افــرادی از هر دو جریان سیاســی که هــر یک به دالیلی ثبتنامنکرد­ند،گفت:دلیلعدمحضو­ر هیچ یــک از اصالحطلبــ­ان در انتخابات قطعاً ترس از رأی نیاوردن نیست.

کواکبیان در ادامه به تأکیدات رئیس و دبیر کمیسیون ماده01 احزاب که گفتهاند فعالیــت انتخاباتــ­ی شــورای هماهنگی جبهه اصالحات فاقد مجوز است پاسخ داد و با اشــاره به سابقه 21 ساله فعالیت جبهــه هماهنگی اصالحات کــه پیش از ســال 77 نیز با عنوان شورای هماهنگی جبهــه خــط امــام(ره) فعالیت داشــته، گفــت: قــرار بــر ایــن اســت کــه فعالیت جبهــه و ائتالفها با اطالع وزارت کشــور صــورت گیــرد و مــا دوبــار ایــن موضــوع را بــه اطــالع کمیســیون مــاده 10 احزاب رســاندیم. کواکبیــان بــا تأکید بــر اینکه از نظــر قانونی مشــکلی در فعالیت جبهه هماهنگی اصالحات وجود ندارد؛ گفت: اگــر تصمیمی بر ارائه لیســت و فعالیت انتخاباتــ­ی وجــود داشــته باشــد حتمــاً در قالــب جبهــه هماهنگــی اصالحــات فعالیت خواهیم کرد و از به کار بردن واژه شوراپرهیزم­یکنیم. ■ واکنش وزارت کشور به انتقادات درباره بررسیصالحی­تها

انتقــادات نســبت بــه رونــد بررســی صالحیتهــا در هیأتهــای اجرایــی که کواکبیان نیز آن را مطرح کرد؛ روز گذشته از ســوی مدیــرکل سیاســی وزارت کشــور پاسخ داده شد.

بــه گــزارش ایرنــا، حمید مالنــوری با ابــراز تعجب از ایــن انتقــادات بر هویت مستقل حقوقی هیأتهای اجرایی تأکید کــرد و گفــت: چنانچه هر یــک از اعضای نظــام انتخاباتی کشــور مرتکــب تقصیر یا عــدول از وظایــف قانونی خود شــوند، راههای قانونی برای رســیدگی بــه آن در قانون پیشبینی شده است. بنابراین زیر ســؤال بردن کلیت نظام انتخابات کشور نتیجهای جز سیاهنمایی، بیاعتبارکر­دن نظاممردمسا­الردینیودر­نهایتکاهش مشــارکت در انتخابــات نخواهد داشــت و همــه میدانیــم کــه این همــان چیزی اســت که دشمنان نظام و کشور در خارج بهدنبالآنه­ستند.

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran