Iran Newspaper

صنعتتوریسم­هندزیرتیغق­انونجدیدشه­روندی

- ندا‌آکیش خبرنگار

قانــون جدیــد شــهروندی هنــد کــه موجــب بــه حاشــیه رانده شــدن 200 میلیــون مســلمان هنــدی میشــود باعــث تظاهراتهــ­ای گســترده ضددولتی در سراسر این کشور و کشته شــدن دســتکم 25 نفر شــده و البته یک آســیب جدی به صنعت توریسم هند وارد کرده اســت، زیرا دستکم 7 کشور شــامل امریکا، انگلیس، روسیه، رژیم صهیونیســت­ی، ســنگاپور، کانادا و تایوان به شــهروندان خود درباره سفر به هند هشدار دادهاند.

بــه گــزارش ســایت شــبکه خبــری الجزیره، در حالی که جهان در آستانه تعطیــالت ســال نــو میــالدی و آغــاز ســفرها قــرار دارد، بنا بــر اعالم برخی مقامــات هنــدی، در دو هفتــه اخیــر حــدود 200 هــزار توریســت خارجی و داخلی ســفر خود به تــاج محل، یکی از مهمتریــن جاذبههــای گردشــگری جهــان را یــا لغــو کــرده یــا بــه تعویق انداختهاند؛ 7 کشــور امریکا، انگلیس، روســیه، سنگاپور، کانادا، تایوان و رژیم صهیونیستی نســبت به خطرات سفر به هند به اتباعشــان هشدار دادهاند و یک گروه گردشــگر اروپایــی هم که به هنــد ســفر کرده بودنــد تا در یــک بازه زمانــی 20 روزه از تمــام جاذبههــای گردشــگری ایــن کشــور دیــدن کننــد، قصد کوتاه کردن سفر خود و بازگشت بــه کشــورهای مبــدأ را دارنــد. اینهــا همــه پیامد قانــون جدید شــهروندی هند اســت که بیش از دو هفته اســت، فضای این کشــور بویژه برخی شــهرها

مانند اوتار پرادش را امنیتی کرده و در پــی درگیریهای معترضــان با پلیس ضــد شــورش دســت کــم 25 هنــدی کشته شدهاند.

به گفته «داینش کومار»، یک مقام هنــدی مســئول در بخش گردشــگری در مــاه دســامبر امســال (مــاه جــاری میــالدی) در مقایســه با مدت مشــابه ســال قبل شــاهد کاهش 60 درصدی بازدیدکننـ­ـدگان از تاجمحل هســتیم. توریســتها­ی هنــدی و خارجــی ابتدا بــا ما تمــاس میگیرند تــا از وضعیت امنیتــی تــاج محل باخبر شــوند. ما به آنهــا اطمینــان میدهیــم کــه خطری وجود ندارد اما باز هم بســیاری از آنها تصمیم میگیرند سفر نکنند.

تــاج محــل، ایــن بنــای متعلــق به قــرن هفدهــم در شــهر «آگار» ایالــت اوتار پرادش هند، یکــی از ایالتهایی کــه بیشــترین ناآرامیهــ­ا و بیشــترین کشــتهها را داشــته، واقع شــده است و همیــن مســأله توریســتها را نگــران کرده اســت. تاج محل هر ســاله بیش از 6.5 میلیــون گردشــگر داخلــی و خارجــی را جــذب میکنــد و ســاالنه حدود 14 میلیون دالر برای هند کسب درآمــد میکنــد. از ایــن رو، کاهــش گردشگران این بنای تاریخی میتواند در اقتصاد هند تأثیرگذار باشد.

صاحبــان هتلهــای مجلــل در حوالــی تــاج محــل ایــن روزهــا از لغــو لحظــه آخــری اقامــت مســافران خود خبــر میدهنــد و نگــران هســتند کــه وضعیــت حتی در روزهــای بعد، بدتر هم بشود. این مســأله برای آنها بسیار حائزاهمیــ­ت اســت، زیــرا بــه غیــر از وضعیت امنیتی که بر صنعت توریسم هنــد اثــر گذاشــته، رشــد اقتصــادی هندوستان هم در ســالجاری میالدی 4.5 درصد کندتر از ســال گذشته بوده؛ اتفاقــی کــه در 6 ســال اخیــر در هنــد بیســابقه بوده اســت. مقامات هندی بــرای اینکــه از شــدت ناآرامیهــ­ا در ایالت اوتار پرادش و شهر آگار بکاهند، اینترنت را در این منطقه قطع کردهاند و ایــن مســأله هم بر ســفرها و صنعت توریســم آگار حدود 50 تا 60 درصد اثر منفی گذاشته است.

 ??  ??

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran