Iran Newspaper

درست دیدید، دوباره چک نکنید!

- مرجان اسالمی فر خبرنگار

شــما هم مثــل من هســتید؟ طی چند وقــت اخیــر، هــر زمــان از فروشــگاه یــا مغازهای خریــد میکنم مرتب قیمت کاالها را با فاکتور چک میکنم که مبادا متصــدی فروشــگاه، موقــع محاســبه اشــتباه کرده باشــد. مثالً بارکد یک کاال را دو بــار وارد کرده باشــد یا قیمتها را اشتباهی زده باشد.

با اینکه احتمال این اتفاقها خیلی کم و بعضاً نادر است، اما تا حاال نشده، بعــد از خرید قیمــت روی کاال را با نرخ فاکتــور و حتــی محاســبه درصدهــای تخفیف، محاســبه نکنم. محاسبه گری مــن از زمانــی رخ داده کــه قیمت انواع کاالها باال رفته است.

اوایل که دچار چنین وسواســی شده بودم، فکر میکــردم فقط من اینگونه پیگیر فاکتورها هســتم. امــا دیروز وقتی از یک فروشگاه زنجیرهای خارج شدم، دیدم خانمی هم مشــغول چک کردن کاالها با فاکتور است.

پرســیدم کــه شــما هــم مثــل مــن هســتید؟ تصــور میکنیــد اشــتباهی در خریدتان اتفاق افتاده است؟ در جواب گفــت: بلــه، چنــد قلــم کاال خریــدم و قیمــت آن 4۰۱ هــزار تومان شــد، دارم فاکتــور را نــگاه میکنــم که چــه چیزی اشتباه شــده است که گویا اشتباهی هم رخ نداده اســت. طی این مــدت هر بار که قیمتها را چک کردم هیچ مشکلی ندیدم. از آنجا که این مشکل در زندگی خیلی از شــهروندان بروز کرده اســت با برخــی از کارشناســا­ن صحبــت کردیم و آنهــا راهکارهایـ­ـی را توصیه کردند که میتوان از آنها استفاده کرد.

۱-اولیــن نکتــه این اســت کــه موقع خریــد بــه صــورت ذهنــی، دســتی یا با تلفــن همــراه قیمــت کاال را وارد کنید، در ایــن صــورت حــدود خرید دســتتان میآیــد و متوجــه میشــوید وقتــی بــه صنــدوق میرســید چقــدر پــول بایــد پرداخت کنید. البته در چنین شرایطی بــرای اینکــه فروشــگاهه­ا تخفیــف میدهند، قیمت نهایی از محاسبه شما پایینتر است.

2-از آنجــا کــه قیمــت کاالهــا گران شــده و همین امر موجب شــده اســت که مردم نســبت بــه خریدهای صورت گرفته احساس خطا در محاسبه داشته باشــند، از اینرو توصیه میشود، سراغ کاالهایــی برویــد کــه بــه آنهــا تخفیــف خورده است. در این صورت سبد کاالی

شما ارزانتر تمام میشود.

۳-نکته دیگــری که کارشناســا­ن به آن اشــاره میکنند این اســت کــه دیگر فاکتورهــا را چک نکنید، چرا که این امر دسترســی خرید شــما را بیشــتر خواهد کــرد و همــواره از خریدهایی کــه انجام شــده احســاس نارضایتــی میکنیــد. ممنوعیــت در دیدن فاکتورها میتواند بهترین راهکار باشد.

4-راهــکار دیگــری کــه کارشناســا­ن به آن پرداختند این اســت کــه خرید از فروشــگاهه­ا بــه صورت متناوب باشــد، خریدهــای کلی و ماهیانــه نمیتواند از اســترسها بکاهــد. قیمتهایــی که در فاکتــور میآیــد اگر کم باشــد مشــکل و نگرانی ایجاد نمیکند اما در خریدهای کلی مــردم با قیمتهــای یک میلیون تومان و حتی باالتر روبهرو میشوند.

5-خرید کاالهای ضروری هم دیگر راهــکاری اســت کــه توصیــه میشــود. کارشناســا­ن مطرح کردند در شــرایطی کــه قیمــت کاالهــا بــا جیــب خانوارهــا هماهنــگ نیســت، خریــد کاالهــای ضروری بهتریــن راهکار برای مدیریت خرید و کاهش قیمتها در فاکتورهای دریافتی از فروشگاههاس­ت.

 ??  ??

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran