Iran Newspaper

استعفای «قلبی»

مهدی تاج از ریاست فدراسیون فوتبال کنارهگیری کرد

-

حامــد جیــرودی/ قانــون را گاهــی شــاید بتــوان دور زد امــا گاهــی یک فــرد به هر دلیلــی و بنــا بــر اجبــار، بــه ایــن نتیجــه میرســد کــه بایــد بــرود. ایــن شــرایطی اســت که حاال برای مهــدی تاج به وجود آمــده و او به دلیل بیماری مجبور شــد از ریاســت فدراســیون فوتبــال کنارهگیــر­ی کند. این مدیر اصفهانی فوتبال ایران که ۸1 اردیبهشــت ۵۹ بــا ۰۵ رأی از ۳۷ رأی اخذ شده رئیس جدید فدراسیون فوتبال ایران و جانشین علی کفاشیان شد، آبان ســال گذشته به مشکلی بزرگ برخورد و آن قانــون منع بهکارگیری بازنشســتگ­ان بــود کــه در آن از تــاج بــه عنــوان فــردی بازنشســته یــاد میشــد که بایــد صندلی ریاســت فدراســیون را ترک کند ولی تاج رایزنیهــا­ی زیــادی را انجــام داد تــا این اتفــاق نیفتد. در ایــن میان بحث تعلیق فدراســیون فوتبال از ســوی فیفا به دلیل دخالــت در امور فوتبال هم مطرح شــد تا موضوع کنار رفتن تاج ســختتر شود. در ایــن میان، مدیــران دیگر فدراســیون یعنی محمدرضا ساکت دبیر فدراسیون و کفاشیان نایب رئیس اول فدراسیون به دلیل بازنشستگی از سمتهای خود کنار رفتنــد ولی تــاج که دالیلــی مانند درصد جانبــازی بــرای ادامــه فعالیتش مطرح شــده بود، در ســمت خــود باقــی ماند و در نهایــت 24 آبان ســال گذشــته بود که ســید رضا صالحی امیــری رئیس کمیته ملــی المپیــک با اشــاره بــه قانــون ماده ۰۶ خدمــات مدیریت کشــور گفــت: «در پی جلســات فشــردهای که با وزیر ورزش و جوانــان و ریاســت فدراســیون فوتبــال داشتیم، مقرر شد تا آقای تاج به خدمت خــود در فدراســیون فوتبال ادامــه دهد. ضمن اینکه بر اســاس ایــن قانون آقای تاج میتواند خود را از حالت بازنشستگی

بــه اشــتغال مجــدد بــا رعایــت قانــون برگرداند.» در این شــرایط بود که «تاج» بر ســر فوتبال ایران باقــی ماند. در حالی کــه حــدود 5 مــاه به پایــان دوره 4 ســاله ریاســت تاج باقــی مانده و فوتبــال ایران با انبوهی از مشــکالت مالــی و مدیریتی مواجه است، شرایط برای تاج متفاوت از اتفاقات گذشته پیش رفت. فوتبال ایران با مشــکالتی چون پرونده سنگین مارک ویلموتس و کسری بودجه مواجه است و در کنار اینها موارد نسبتاً پر تعداد دیگر، فشــار زیادی روی تاج آورد. او چند روزی به دلیل مشــکالت قلبی در بیمارســتا­ن بســتری بود و شنبه مرخص شــد. با این حال، 24 ساعت بعد تصمیم گرفت قید صندلی ریاست را بزند.

در ایــن اوضاع و بر اســاس اخبار غیر رســمی، پزشــکان معالــج تــاج وی را از هرگونــه فشــار کاری و اســترس منــع و توصیــه کردنــد و همین موضــوع باعث شــد تــا اخبــاری مبنــی بــر کنارهگیــر­ی احتمالی او به گوش برســد ولی محمود شــیعی عضو هیأت رئیســه فدراســیون فوتبــال، شــنبه برگــزاری جلســه بــرای کنارهگیــر­ی رئیــس فدراســیون را رد کرد اما دیروز عصر بود که امیرمهدی علوی، سخنگوی فدراســیون فوتبال اعالم کرد: «متأســفانه پس از حملــه قلبی صورت گرفتــه قبلــی در ترکیــه و معالجــات صورت گرفته در این کشــور، چهارشــنبه گذشــته دومیــن حملــه قلبــی بــرای ریاســت فدراســیون رخ داد کــه بــا توجه بــه مشــکالت بــه وجــود آمــده و توصیه پزشــکان مبنــی بــر دوری از اســترس و فعالیت سنگین، ایشان تصمیم گرفت ضمن انصراف از ادامه حضور، مطابق اساسنامه فعالیتهای آتی توسط نایب رئیس محترم انجام شود.»

بــه ایــن ترتیــب، حــاال شــاید روزهای تــازهای در انتظــار فوتبــال ایــران باشــد. روزهایــی که شــاید تاج در آن مســئولیتی نداشــته باشــد و فدراســیون در حالــت ویژهای از دوران فعالیت خود قرار بگیرد. ■ بهارونــد سرپرســت میشــود یــا کفاشیان میآید؟

مهدی تاج در حالی استعفا کرده که انتخابات ریاست فدراســیون فوتبال در اردیبهشت ماه ۹۹۳1 برگزار خواهد شد. از این رو اگر مســئوالن فدراسیون فوتبال بخواهنــد بــرای تــاج جایگزینــی تعیین کننــد، باید مجمــع فوقالعاده تشــکیل شــود که این مســأله نیــز زمانبر اســت و با توجــه به نزدیکــی انتخابات، شــرایط مهیا نخواهــد بود. در این شــرایط، ماده ۸۳ اساسنامه فدراسیون تمام ابهامات دربــاره آینده مدیریتــی فوتبال ایــران را برطرف میکند و بخوبی نشان میدهد چه اتفاقاتی رخ خواهد داد. در بند 2-11 این ماده آمــده: «اگر رئیس فدراســیون غایب باشد، فوت نماید یا بهطور دائم یا موقت از انجام وظایف خود سر باز زند، نایبرئیــس اول عهدهدار وظایف وی تا زمان رفع غیبت یا مجمع بعدی خواهد بــود. در صــورت غیبــت یــا خــودداری نایبرئیس اول، وظایف به نواب رئیس بعــدی یــا ســایر اعضــای هیأترئیســ­ه محول میشود.»

در حــال حاضــر و از زمانــی کــه علی کفاشــیان از نایبرئیســ­ی اول فدراسیون بهدلیلبازن­شستگیاستعف­اکرد،تاجهنوز جایگزین او را مشــخص نکرده است. در این میان، در رسانهها شایعه شده بود که محموداسالم­یانسرپرستن­ایبرئیسی اول فدراسیون بوده ولی وقتی فدراسیون این خبر را به صورت رسمی اعالم نکرد، قطعاً نمیشــود به آن اســتناد کــرد و در

اصــل باید گفت فدراســیون نایبرئیس اول نــدارد. حیــدر بهارونــد، نایبرئیس دوم فدراســیون فوتبــال نیــز بازنشســته اســت و تا همین حاال هم بدون توجه به فشــارها برای برکنــاریا­ش بــه کار ادامه داده و نمیتوانــد جایگزیــن موقــت تاج باشد. لیال صوفیزاده، نایبرئیس سوم فدراســیون هــم شــاید محدودیتهای­ی برای کار اجرایی داشــته باشــد. پس باید دیــد هیأترئیســ­ه چــه تصمیمــی برای فدراسیون اتخاذ خواهد کرد.

فریــدون اصفهانیــا­ن، عضــو هیــأت رئیســه فدراســیون فوتبال در این رابطه به فارس گفــت: «آقای کفاشــیان نایب رئیس اول بود که از این سمت کنار رفت

امــا حاال حیــدر بهاروند به عنــوان نایب رئیس دوم قطعاً مســئولیت فدراسیون را برعهده خواهد داشت.»

بنابــر گــزارش مهــر، هــر چنــد دلیل اســتعفای تــاج مشــکالت قلبــی عنوان شــد اما کلید استعفای او از چند روز قبل خــورده شــده بــود و زمانی کــه وی قصد سفر به بوشهر برای حضور در انتخابات هیــأت فوتبــال ایــن اســتان را داشــت، بــا تماســی مواجــه شــد کــه وضعیــت جســمانی او را بهم ریخــت و در نهایت منجر به بستری شــدن او در بیمارستان شــد. در ایــن شــرایط، چنــد روز پیــش با علی کفاشــیان تماســی گرفته میشــود و از او در مــورد تمایلش بــرای در اختیار

گرفتن امور فدراســیون ســؤال میشــود کــه وی پاســخ روشــنی بــه ایــن موضوع نمیدهــد و همــه چیــز را بــه روزهــای آینده و اتفاقات پیش رو موکول میکند. بــا توجــه به شــرایطی کــه فدراســیون با آن مواجــه اســت و باید هر چه ســریعتر تکلیف ســرمربی تیم ملی روشــن شود، به نظر میرسد فرد جانشین تاج بزودی با نظر مثبت مسئوالن رده باالی ورزش مشــخص و معرفی خواهد شد. به نظر میرســد کفاشــیان گزینــهای اســت کــه بــا وجــود بازنشســته بــودن میتواند به عنوان سرپرســت زمینه برگزاری مجمع را فراهم کند و به اوضاع تیم ملی ســر و سامان دهد.

 ??  ??

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran