Iran Newspaper

بیانیه سازمان هواپیمایی کشوری درخصوص فایل صوتی پرواز 752

-

ســخنگوی ســازمان هواپیمایــ­ی کشــوری از صــدور بیانیه این ســازمان در خصوص فایل صوتی منتشــر شــده پیرامون سانحه پرواز 752 شــرکت هواپیمایی اوکراینی در رسانهها خبرداد.

رضــا جعفــرزاده اظهارداشــ­ت: در پــی انتشــار یــک فایــل صوتــی در خصــوص ســانحه پرواز شــماره 752 شــرکت هواپیمایــ­ی اوکراین اینترنشنال در رسانهها، سازمان هواپیمایی کشوری نکاتی را به منظور تنویــر افــکار عمومی به اســتحضار ملت شــریف ایران میرســاند، که مشروح این بیانیه درپی میآید:

بسماهللالر­حمنالرحیم

ســازمان هواپیمایــ­ی کشــوری به موجــب قانون مســئولیت اعمال حاکمیــت در صنعــت حملونقــل هوایــی کشــور را برعهده داشــته و مرجــع تنظیم، تدوین مقــررات و دســتورالع­ملهای مربوط بهکنترل فضای کشــور، صدور اجازه پرواز و بررسی سوانح و حوادث هواپیمایی و اعمال مجازاتهای الزمه طبق مقررات مربوط میباشد.

سازمان از همان ابتدای وقوع سانحه، براساس رویههای حرفهای، قوانین بینالمللی و دســتورالع­ملهای ایکائو، بهصورت کامالً شفاف فرآیند بررسی ابعاد حادثه را با همکاری مراجع داخلی و بینالمللی ذیربط دنبال کرده است.

جمــعآوری و پیادهســاز­ی تمام مکالمــات میــان هواپیماها و برج مراقبــت، از همان روز ســانحه آغاز شــد؛ مکالمات متعــددی در برج مراقبــت ثبــت و ضبط شــده کــه حاوی اشــاره یکــی از خلبانــان پرواز ورودی بــه تهــران مبنــی بر رؤیت نورهایی شــبیه موشــک یا یک گوی گداخته اســت کــه در آســمان حرکت میکرده و ســپس منفجر شــده است.

خدمه پروازی شــرکت هواپیمایی آســمان، بهدلیل اشــاره بهکلمه موشــک، جهــت تشــریح دقیق مشــاهدات خــود مورد مصاحبــه قرار گرفته و اظهار داشــتند نوری را در آســمان مشــاهده نمــوده که حدود یــک دقیقــه و نیــم در حال حرکت و گســترش بــوده و ســپس منفجر شــد. خدمه پروازی بیان داشــت که مدت زمان حرکت نور در آسمان بــه انــدازهای طوالنی بوده که یکــی دیگر از عوامل پــروازی را به درون کابین دعوت و با او نیز مشورت کردهاند. اعضای گروه بعد از مشاهده فیلم آتش گرفتن هواپیما، نتیجه گرفتند که شــیء رؤیت شده، همان هواپیمــای آتش گرفتــه بوده که بعــداً به زمین اصابت کــرد و منفجر شد.

بــا تحلیــل شــواهد موجود و اظهــارات خدمه پــروازی فــوق الذکر، نتیجهگیری کارشناســا­ن سازمان احتمال آتشســوزی موتور یا انفجار در درون هواپیما بهعنوان منشــأ آتشســوزی بوده و به همین دلیل تا قبل از اعالم اطالعات رســمی از مراجع نظامی، احتمال آتشسوزی در هواپیما تشخیص داده شد.

مراجــع ذیربــط در حــوزه پدافند هوایی در ســاعات پیش از حادثه اطــالع یــا اخطــاری را در مــورد اقدامــات موشــکی در فضــای کنتــرل ترافیک تهران را به ســازمان هواپیمایی کشــوری اعــالم نکرده بودند. پس از اطالع از وقوع ســانحه، بســرعت از مراجع رســمی مربوطه در خصوص هر نوع فعالیت موشکی استعالم گردید و با عنایت بهعدم دریافــت پاســخ جدید، این ســازمان نیز تــا زمان تکمیل بررســیهای کارشناسی اولیه، فرضیه اصابت موشک را منتفی دانسته است.

در زمــان وقــوع ســوانح هوایــی، معمــوالً گمانههــا و فرضیههــای متعــددی مطرح میشــود و مرجع فنی از نظر حرفهای مجاز نیســت تــا زمــان تکمیــل بررســیهای کارشناســی، اصالــت هیــچ یــک ازاین گمانهزنیهـ­ـا را بپذیــرد. چنانکــه فرمانــده نیــروی هوافضــای ســپاه پاســداران انقالب اســالمی نیز در مصاحبه تلویزیونی تصریح کردند، سازمان هواپیمایی کشوری براساس اظهارنظر صریح مراجع نظامی، فرضیــه اصابت موشــک را منتفی دانســته و دراین باره اطالعرســا­نی کرده است.

محتــوای فایــل صوتــی مکالمات پــرواز اکراینــی طبــق روال کاری مرســوم هیأتهــای کارشناســی چندملیتــی، درکنــار برخــی اســناد و مدارک دیگر، از ســوی کمیســیون بررسی سوانح ســازمان هواپیمایی کشوری در اختیار نماینده قانونی کشور اوکراین در رسیدگی به سانحه قرار گرفته است. این فایل انحصاری نبوده و همزمان با این مکالمه، ســایر پروازهــای تحت کنترل بــرج مراقبت پرواز نیز آن را شــنیدهاند. انتشــار و تحلیــل دادههــای تحت بررســی، از جمله ایــن فایل صوتی مغایر با مقررات بررسی سوانح هوایی میباشد.

مطابــق روال معمول تمام فرآیندهای بررســی ســوانح در دنیا، در حال حاضر نیز بســیاری نکات و شــواهد جمع شــده که باید تجمیع و تحلیل شــوند. فرآیند بررســی ســانحه مطابق اســتاندار­د ضمیمه 13 پیمان شــیکاگو، جلب توجه عمومی از طریق انتشــار یافتهها و شواهد تحلیل نشده نیست، بلکه یافتن دالیل و رفع آنها برای پرهیز از رخداد مجدد میباشــد. بههمین دلیل نیز اســناد بررسی سانحه ،طبقهبندی شدهاند و انتشار آنها تنها توسط مسئول بررسی سانحه مجاز است.

ســازمان هواپیمایی کشــوری، روند بررســی ابعاد مختلف ســانحه ســقوط هواپیمــای اوکراینــی را در چارچــوب قوانیــن ملــی و مقررات بینالمللــ­ی ادامــه خواهد داد و همــکاری با کشــورهای دخیل دراین ســانحه نیــز کمافیالســ­ابق ادامه خواهــد یافــت. البته انتظــار ازهمه طرفها این اســت که از سیاسی کردن ســانحه و انحراف روند بررسی فنی و کارشناسی پرهیز کنند.

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran