Iran Newspaper

انتظار بازار برای کاهش تولید نفت

-

گروه اقتصادی/ پس از گذشــت دو هفته، تأثیــر ویــروس کرونــا بــر اقتصــاد چیــن، کمرنگ شــده و بــازار نفت از روز گذشــته توجــهاش را بــه نشســت اوپــک و اوپــک پالس متمرکز کرده اســت. به این ترتیب قیمتهــا در بــازار جهانــی نفــت خام در زمان تنظیــم این گزارش افزایشــی بود و شــاخص برنت بــا 0.75 درصــد افزایش به بشــکهای 54.86 دالر رســید. شاخص وست تگزاس اینترمدیت WTI نیز 1.50 درصــد افزایش را تجربه کرد و به 50.86 دالر در بشــکه رســید؛ این در حالی اســت کــه طی هفتههــای اخیر قیمــت نفت هر روز کاهشی بود.

منابــع خبــری بینالمللــ­ی میگوینــد کــه اوپــک و متحدانــش در نظــر دارنــد تا بهخاطــر تأثیــر شــیوع ویــروس کرونــا بــر تقاضــای نفــت، 500 هزار بشــکه دیگر در روز کاهــش تولید دهند. رویترز در این باره مینویســد: «به گفته یکــی از منابع اوپک، ســازمان کشــورهای تولیدکننــ­ده نفــت و متحدانــش از جمله روســیه طــی ائتالفی موســوم به اوپک پالس تصمیم گرفتهاند یک نشســت در حد وزیــران در چهاردهم و پانزدهم فوریه برگزار کنند. این نشســت قرار بود در ماه مارس برگزار شود.»

تحلیلگــرا­ن و تاجــران تخمین زدهاند که شــیوع ویروس کرونا در چین میتواند تقاضای نفت را بیش از 250 هزار بشــکه در روز در ســه ماهــه اول 2020 پاییــن بیــاورد. بیــش از 70 درصــد از نفــت خام مصرفــی چیــن از اوپــک و اوپــک پــالس تأمیــن میشــود و کاهــش تقاضــا بــرای

نفت بــه معنی کاهــش تقاضا بــرای این گــروه اســت. لــذا کاهــش عرضــه نفت از ســوی اوپــک و اوپــک پــالس تا انــدازهای جبرانکننــ­ده کاهــش تقاضــا بــرای نفت آنهاســت؛ امــا میتوانــد موجــب تقویت قیمتهــا شــود. قیمــت نفــت 10 دالر در هر بشــکه در ســالجاری میــالدی کاهش یافتــه کــه پایینتــر از ســطحی اســت کــه کشــورهای اوپــک بــرای متعــادل کــردن بودجه خود نیاز دارند؛ این درحالی است که عربستان به نفت حدود 80 دالر در هر بشــکه برای متعادل کردن بودجه دولتی نیاز دارد.

ایــران بهعنوان یکــی از اعضای اوپک بــازار نفــت را تحــت فشــار میدانــد و خواســتار متعادلســا­زی قیمت هاســت؛ اما به خاطر فشار تحریمها هر تصمیمی بــرای کاهش تولیــد بدون درنظــر گرفتن بشکههای نفت ایران باید اجرا شود.

در حالــی کــه بــازار بــه کاهــش 500

هزار بشــکهای تولید اوپک و اوپک پالس خوشــبین اســت، روزنامــه وال اســتریت ژورنــال گــزارش میدهــد کــه یــک گزینه دیگر کاهش موقت یک میلیون بشکه در روز از تولید نفت عربســتان برای حمایت از بازار است.

روســیه نیز آمــاده شــرکت در اجالس اضطــراری اســت. ایــن کشــور بزرگتریــن تولیدکننده غیراوپک است که با این گروه کار میکند، بنابراین تأیید آن الزم است.

پیــش از ایــن، اوپــک و متحدانــش در دســامبر توافــق کردنــد بــرای حمایــت از قیمــت نفــت، تولیــد نفــت خــود را 1.7 میلیون بشــکه در روز تا پایــان ماه مارس پاییــن بیاورند. نشســت بعدی براســاس تصمیــم اجــالس آخــر بایــد در پنجــم و ششــم مــارس برگــزار میشــد؛ یعنــی در ماه آخر بازه مشــخص شــده برای توافق. شنیده میشود که اوپک قصد دارد توافق را حداقل تا ماه ژوئن تمدید کند.

 ??  ??

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran