Iran Newspaper

پیام عربستان برای گفت و گو با ایران

-

وزیــر امــور خارجــه ایــران که بــه منظور شــرکت در نشســت امنیتــی مونیــخ در آلمــان بــه ســر میبــرد، در گفتوگویی، مواضع کشورمان را درباره رخدادهای اخیر پیرامون ایران از جمله به شهادت رسیدن سردار سلیمانی توسط امریکا و حادثه هواپیمای اوکراینی در ایران تشریح کرد. کنفرانس امنیتی مونیخ از روز جمعه گذشته بــه مــدت ســه روز آغاز شــده اســت. به گــزارش ایرنــا، محمدجــواد ظریف در گفتوگــو با شــبکه «ان.بی.ســی» دربــاره حادثه مورد هدف قــرار گرفتن غیرعمد هواپیمای اوکراینی در ایران گفت: «من ظهر جمعه چند ســاعت پیــش از اینکه علت ســقوط از جانب ایران اعالم شــود، مطلع شــدم. پیش از آن بــه من اطالع داده شــده بود که یک ایراد فنی بوده اســت. فرماندهی نظامی ما احتماالً زمانی مابین صبح چهارشنبه چند ساعت پس از ساقط شــدن آن و غــروب پنجشــنبه به این موضــوع پی برد و ســپس ارزیابیهای­ی درباره این که کی، چگونه و چرا سقوط کرده و چه مشکلی پیش آمده است، انجــام داد. آنهــا میبایســت تحقیق میکردنــد. این تحقیق ادامــه دارد. ما همه پاســخها را نمیدانیم؛ هنوز نمیدانیم که چرا فردی که پشت سامانه دفاع هوایی بود، فکر کرده است که یک هواپیما نزدیک میشود. او قویاً این فکر را میکرده اســت، چرا که اکنون در بازداشــت بوده و بازجویی میشــود و ایــن چیزی اســت کــه میگوید. چیزهــای نامعلوم زیادی وجــود دارد و به همیــن خاطر اســت که ما بیشــتر از هر کســی دیگر خواهان این هســتیم که محتوای جعبه سیاه را بدانیم.»

ظریــف در ایــن بــاره تأییــد کــرد که ایــران قــادر بــه بارگــذاری اطالعات جعبههای سیاه هواپیمای اوکراینی نیست و با این وجود، تهران جعبه سیاه را بــه دولتهــای خارجی تحویل نخواهد داد و ضمــن دفاع از این تصمیم ایــران، ایــن حادثــه را یــک مصیبت خواند و اشــاره کــرد که بســیاری از ۶۷1 نفــر جان باختــگان این حادثه، پاســپورته­ای ایرانی و خانواده و بســتگانی در ایــران داشــتند. وزیــر امــور خارجه کشــورمان اظهــار کرد که طبــق قانون هوانــوردی بینالمللــ­ی، ایران حق این را داشــت که هدایــت تحقیق درباره ســاقط شــدن هواپیما را برعهده بگیرد، اما ایران به نرمافزارها و تجهیزات بخصوصی از امریکا یا دیگر کشورهای غربی احتیاج دارد تا بتواند اطالعات درون جعبه ســیاه را رمز گشایی کند. رئیس دستگاه دیپلماسی ایران افزود: «ما درخواست کمک کردیم، چرا امریکا به ما کمک نکرده است؟ این یک مسأله بشردوستانه است. چرا به ما نرمافزار ندادند؟ چرا تجهیزات الزم را به ما ندادند؟» او در پاسخ به این سؤال که آیا هماکنون کسی در حال تالش برای رمزگشــایی آن نیســت، گفت: «نه. ما بدون حضــور تمامی طرفهای درگیر در این مسأله، به جعبههای سیاه دست نخواهیم زد.» ■ افزایش تنش در روابط ایران و امریکا از ژانویه

ظریف در بخش دیگری از این گفتوگو که به افزایش تنش میان امریکا و ایــران پــس از اقــدام دولت امریکا در به شــهادت رســاندن ســردار قاســم ســلیمانی اختصاص داشــت، گفت کــه روابط از مــاه ژانویه پــر تنش مانده اســت و دونالــد ترامــپ، رئیس جمهوری امریــکا را مقصــر در پیش گرفتن سیاستی نابخردانه در برابر ایران دانست. او در این باره تشریح کرد: «جای تأســف دارد که امریکا، بر اساس اطالعات غلط، نادانی و تکبر، روندی را در پیش گرفت که منطقه را بسیار به آخرین حد تنشها نزدیک کرده است. ما بســیار به جنگ نزدیک بودیم.» وزیر امور خارجه ایران درباره خطر جنگی ناخواســته، توضیح داد: «امریکا در محلی اشــتباه و در زمانی اشــتباه ضربه وارد کــرد و اینهــا عواقبش هســتند؛ نه ما و نــه امریکا نمیتوانیــ­م عواقب را کنتــرل کنیم. منظورم این اســت که افراد مســئول عواقب تصمیمهایشـ­ـان هســتند و مــن فکــر میکنم کســانی که دســت به ایــن کار زدنــد، باید عقب بکشــند.» او دربــاره حملــه انتقامجویا­نــه ســپاه پاســداران ایران کــه پس از شــهادت ســردار ســلیمانی انجــام شــد و طــی آن پایــگاه نظامــی امریکا در عیناالسد عراق موشکباران شد، اظهار کرد که این حمله دربرگیرنده یک پیام بود. رئیس دســتگاه دیپلماسی کشــورمان در این باره توضیح داد: «ما میخواســتی­م به امریکا نشــان بدهیم کــه نمیتوانند در برابــر ایران قلدری کنند. کنشها در مقابل ایران، واکنشــی خواهند داشــت اما قصد این حمله کشتن کسی نبود.

هــدف مخابــره یــک پیام بــود، پیامی بســیار صریح بــرای امریــکا که اگر ایرانیها را بکشــند، ما هم تالفی خواهیم کرد.» وزیر امور خارجه کشــورمان در بخــش دیگــری از این گفتوگو با اشــاره بــه نامه مایک پمپئــو، وزیر امور خارجه امریکا به ایران که پس از شــهادت سردار سلیمانی نوشته شده بود، گفت که نامه پمپئو حاوی «تهدیدهایی» بود اما گفت که تکرار نمیکند چه چیزی در آن نوشــته شــده بــود و «بگذارید خود پمپئو هر چــه را در آن نامه نوشــت، بگوید.» ظریف با اشــاره به اینکه لحن تعامل میــان امریکا و ایران بدتر شده است، گفت: «من این گونه نبودم. هنوز همان وزیر امور خارجهای هســتم که به شــیوه محترمانهای با جان کری تعامل کرد.» رئیس دســتگاه دیپلماســی کشورمان امریکا را مقصر برانگیختن بحران دانست و بیان کرد که «بازگشــت به رویه سابق برعهده ترامپ اســت.» وزیر امور خارجه ایران در حاشــیه نشست امنیتی مونیخ با شــماری از مقامهای خارجی حاضر در این نشست دیدار کرد.

ظریف در همین رابطه با شورای روابط خارجی اتحادیه اروپایی، «وادیم پریستایکو» وزیر خارجه اوکراین، یوسف بن علوی، وزیر امور خارجه عمان، گروه الدرز ( ریش ســفیدان - مقامات بلندپایه ســابق سازمان ملل متحد)، «آرانچا گونزالس الیا» وزیر امور خارجه اسپانیا، توشی میتسو موتگی»، وزیر خارجــه ژاپن، «مانفرد و بر»، رئیس گروه مردم در پارلمان اروپایی و هایکو ماس وزیر خارجه آلمان دیدار و گفتوگو کرد. ■ امریکا به میز مذاکرات ایران و 5+1 بازگردد

محمدجــواد ظریف، وزیــر امور خارجه ایران روز شــنبه در گفتوگویی با «بیبیســی» در حاشــیه نشســت امنیتی مونیخ به امریکا توصیه کرد که به میــز مذاکــرات ایــران و 5+1 بازگردد. به گــزارش ایرنا، ظریف بــا بیان اینکه «فکر میکنم رئیس جمهوری دونالد ترامپ مشاوران خوبی نداشته است، گفت: «او از زمان خروج از برجام منتظر بود تا حکومت ما فروبپاشد. در آن زمان جان بولتون به او میگفت که ایران ظرف چند ماه به زانو درمیآید.» وزیــر امــور خارجه تلویحاً بــه نقش «مایک پامپئو» در ترور ســردار «قاســم ســلیمانی» اشــاره کرد و گفــت او اکنون تالش میکند رفتــار بولتون را تقلید کند و به همین دلیل هم پیشنهاد ترور سردار سلیمانی را به ترامپ داد.

■ ادامه در صفحه 3

 ??  ??

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran